کاهش منابع آبی و تلاش برای هدر نرفتن آب شیرین باعث شده است که صاحبین صنایع برای تامین نیاز خود از دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی استفاده کنند. از مهم‌ترین دلایل استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان به شیرین کردن آب، از بین بردن آلودگی های آب، کاهش سختی آب، حذف ناخالصی های آب در حجم بالا اشاره کرد.اما قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی چقدر است؟ باید برای رسیدن به پاسخ این جوانب مختلف هزینه های ساخت و نگهداری دستگاه مورد بررسی قرار گیرد.

معرفی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

دستگاه آب شیرین کن اسمز معکوس Reverse Osmosis یا به اختصار (RO) نوعی سیستم تصفیه آب است که برای مصارف صنعتی و در ابعاد بزرگ طراحی می‌شود. در این دستگاه تصفیه آب صنعتی، فرآیند اسمز معکوس وظیفه جداسازی ناخالصی‌ها از آب را به عهده دارد.

در این فرآیند، آب خام به‌واسطه پمپ به یک محفظه با غشای نیمه تراوا هدایت خواهد شد. غشای نیمه تراوا به گونه‌ای است که تنها با خالص از آن عبور می‌کند. برای همین، آب خالص در یک سمت غشا و آب حاوی ناخالصی‌ها در سمت دیگر غشا جمع می‌شود.

در پاسخ به این سوال که میزان خلوص تصفیه آب صنعتی چقدر است باید گفت که دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس می‌تواند ناخالصی یا میزان (TDS) آب خام را تا میزان 95 درصد کاهش دهد. تمامی ویروس‌ها، باکتری‌ها و مواد بیولوژیک به‌طور کامل از آب تصفیه شده حذف می‌‌شوند. دستگاه مواد کلوئیدی و آلی را تا 97 درصد و مواد معدنی را تا 99 درصد از آب می‌گیرد.

تصفیه آب صنعتی برای مصارف مختلف همچون دام و طیور، کشاورزی و گلخانه از آن جهت حائز اهمیت است که جلوی منتشرشدن میکرو ارگانیسم‌ها و بیمارشدن دام و گیاهان را می‌گیرد.

umkehrosmoseanlage ro edelstahlgestell fuer industrie 2000l h bis 9000l h

هزینه تصفیه آب صنعتی چقدر است؟

در یک دسته‌بندی کلی، هزینه‌های مربوط به تصفیه آب صنعتی شامل هزینه‌های ساخت و طراحی و همچنین هزینه های نگهداری آن می‌   باشد.در ادامه همه فاکتورهای تاثیرگذار بر هزینه تمام شده دستگاه  تصفیه آب صنعتی بررسی شده‌اند:

هزینه ساخت و طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس

اینکه هزینه طراحی و ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی چقدر است به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. از میان این پارامترها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظرفیت دستگاه اسمز معکوس
  • هزینه قطعات و تجهیزات دستگاه
  • کیفیت و نوع آب ورودی به دستگاه
  • تعداد ممبران های دستگاه
  • هزینه سیستم پیش تصفیه
  • نوع و برند قطعات دستگاه
  • هزینه طراحی و مهندسی ساختumkehrosmoseanlage ro fuer industrie 2000 l h bis 48000 l h

ظرفیت دستگاه اسمز معکوس

طراح و کارشناس دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس متناسب با ظرفیت دستگاه مورد درخواست مشتری ، از قطعات مختلفی استفاده می‌کند. به‌طور قطع، هر چقدر ظرفیت دستگاه تصفیه آب صنعتی بالاتر باشد هزینه‌های مربوط به قطعات مورد نیاز برای ساخت آن نیز بیشتر خواهد شد. دستگاه تصفیه‌ اگر ظرفیت بالایی داشته باشد، هزینه نگهداری بالاتری نیز خواهد داشت.به عنوان مثال در این شرایط به برق و فشار بیشتری هم نیاز دارد، همچنین میزان دوز مواد شیمیایی که برای تصفیه آب استفاده می‌کنند هم بیشتر می‌شود.

اگر این که اسم دستگاه های آب شیرین کن چندین بار به چشم شما آمده است برای این با این دستگاه بیشتر آشنا شوید حتما به مقاله آب شیرین کن دریایی چیست؟سری بزنید.

هزینه قطعات و تجهیزات دستگاه

برای پاسخ به این سوال که هزینه دستگاه تصفیه آب صنعتی چقدر است، باید گفت نوع دستگاه تصفیه آب و کاربرد آن روی قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی (RO) تاثیر می‌گذارد. براساس نیاز مشتری، دستگاه‌های (RO) در انواع دستگاه تصفیه آب مناسب برای دام و طیور، دستگاه تصفیه آب کشاورزی و گلخانه، دستگاه تصفیه آب صنعتی دریایی یا آب شور و غیره طراحی می‌شوند.

قیمت این دستگاه‌ها هم به‌دلیل کاربرد متفاوت ،متغیر است. برندهای قطعاتی که برای طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده می‌شوند هم متغیر هستند. باتوجه‌به نوع برند و کشور سازنده قطعات، قیمت متفاوتی روی دستگاه گذاشته می‌شود.

البته دست مشتری برای انتخاب قطعات دستگاه تصفیه آب صنعتی باز خواهد بود و می‌تواند از قطعات مشابه با قیمت پایین‌تر استفاده کند. درنهایت اینکه هزینه های دستگاه تصفیه آب صنعتی چقدر است،تا حدودی به خریدار و انتخاب وی برای قطعات بستگی دارد.

umkehrosmoseanlage ro edelstahlgestell fuer industrie 2000l h bis 48000l h ro 6 edelstahlgestell permeatleistung 60000l h

کیفیت و نوع آب ورودی به دستگاه

مورد دیگری که روی قیمت دستگاه تصفیه آب تاثیر می‌گذارد نوع کیفیت آب ورودی است. هر چقدر آب ورودی به دستگاه سنگینتر باشد و حاوی مواد معدنی و آلی مختلفی همچون کلراید و سیلیس و فلزات سنگین باشد، نوع و قیمت قطعات و هزینه دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس افزایش پیدا می‌کند. در این حالت، برای افزایش کارایی دستگاه و تصفیه آب به بهترین شکل ممکن ، به قطعات قوی‌تر و همچنین تعداد بیشتری ممبران نیاز خواهد بود.

تعداد ممبران های موردنیاز

یکی از مهم‌ترین بخش‌های دستگاه تصفیه آب صنعتی ممبران آن است. تعداد ممبران‌های مورد نیاز برای هر دستگاه به ظرفیت دستگاه و نوع آب ورودی به آن بستگی دارد. در واقع قسمت عمده ای از هزینه دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس به ممبران های آن مربوط می‌شود.

طول عمر مفید فیلترهای ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی به عوامل متعددی همچون شرایط بهره‌برداری، نگهداری صحیح از دستگاه، غلظت و نوع آب ورودی بستگی دارد. در نتیجه طول عمر مفید ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی بین یک الی پنج سال تخمین زده شده است.

water ro membrane 500x500 1

نوع و برند قطعات دستگاه 

بدون شک نوع و برند قطعات و تجهیزات مورد استفاده در طراحی و ساخت دستگاه، تاثیر مستقیم برروی قیمت تمام شده خواهد داشت. معمولا طراحان و سازندگان دستگاه تصفیه آب صنعتی باتوجه به بودجه مشتری نسبت به انتخاب نوع قطعات اقدام میکنند.

هزینه سیستم پیش تصفیه

همان‌طور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین بخش‌های دستگاه تصفیه آب صنعتی مربوط به ممبران آن است‌. به‌همین‌دلیل به‌منظور کاهش هزینه‌های نگهداری و افزایش کارکرد دستگاه باید از ممبران به نحو احسن نگهداری شود. سیستم پیش تصفیه در واقع به نوعی وظیفه محافظت از ممبران‌های دستگاه تصفیه آب صنعتی را به عهده دارد. نوع سیستم پیش تصفیه به بررسی این موضوع که هزینه تصفیه آب صنعتی چقدر است کمک می‌کند.

آبی که وارد دستگاه تصفیه آب صنعتی می‌شود باید استانداردهای مشخصی داشته باشد، یکی از این استانداردها این است که به‌هیچ‌وجه نباید آب خام وارد ممبران‌های دستگاه تصفیه آب صنعتی شود.

images

چرا که آب خوراک ممکن است حاوی مقادیر زیادی ناخالصی ازجمله گل و لای و مواد شیمیایی و همچنین ترکیباتی مانند کلرباشد که برای ممبران‌های اسمز معکوس مضر میباشند. برای جلوگیری از رسیدن کلر به ممبران‌های اسمز معکوس از سیستم پیش تصفیه بهره می‌برند. در این سیستم ترکیباتی که باعث کاهش طول عمر ممبران می‌شود از آب ورودی حذف می‌شوند. برای پاسخ به این سوال که هزینه و قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی چقدر است ، باید گفت که قسمتی از این هزینه به سیستم پیش تصفیه مربوط خواهد بود که هزینه آن به میزان سنگینی وناخالصی آب و ترکیبات موجود در آن بستگی دارد.

سیستم پیش تصفیه از تعدادی فیلتر الیافی و همچنین مخازن اف آرپی (frp) یا فیلتر شنی تشکیل شده است.

اگر میخواید مواد داخل مخزن frp خود را عوض کنید ، پیشنهاد میکنیم نگاهی به مقاله آموزش بکواش و تعویض مواد مخزن frp + کامل و جامع بیندازید.

هزینه‌ طراحی و مهندسی ساخت

طراحی دقیق دستگاه تصفیه آب صنعتی، یکی از مهمترین پیش نیازها قبل از ساخت دستگاه میباشید. درصورتیکه سارنده، مهارت و توانایی فنی کافی در طراحی و مهندسی دستگاه باتوجه به وضعیت آب ورودی و نوع و میزان آب تصفیه مورد نیاز نداشته باشد، قطعا دستگاه مناسبی ساخته نخواهد شد و خریدار را به دردسر خواهد انداخت. بنابراین انجام این مهم نیز هزینه هایی درپی خواهد داشت که معمولا این هزینه برروی قیمت تمام شده لحاظ میگردد.

هزینه های نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی

هزینه‌هایی که حین استفاده از دستگاه و کارکرد آن برای خریدار ایجاد می‌شود هزینه‌های نگهداری دستگاه تصفیه آب هستند. هزینه‌های نگهداری موارد مختلفی را شامل می‌شوند. ولی هزینه اپراتوری و سرویسهای دوره ای دستگاه و همچنین هزینه برق مصرفی و هزینه مواد شیمیایی مصرفی از مهم‌ترین آنها به‌شمار می‌روند.

umkehrosmoseanlage ro fuer industrie 2000 l h bis 48000l h ro 24 permeatleistung 24000 l h

هزینه اپراتوری و سرویس های دوره ای

یکی از موارد مهم در استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی،رعایت دستورالعملهای نگهداشت و نظارت دائمی بر روی آن میباشد. بنابراین یکی از هزینه های دستگاه، دستمزد فرد یا افرادی است که وظیفه اپراتوری دستگاه را به عهده دارند.

برق مصرفی دستگاه تصفیه آب صنعتی

غلیظ بودن آب خام و میزان آلاینده‌های موجود در آن باعث ایجاد فشار بیشتر به دستگاه خواهد شد. بنابراین در این شرایط بایستی از پمپهای قوی تر استفاده شود . با بزرگتر شدن پمپ، میزان برق مصرفی و درنهایت هزینه های نگهداری دستگاه افزایش مییابد. میزان فشار موردنیاز دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس که در آن فرآیند تصفیه آب به درستی صورت می‌گیرد ،به دو عامل زیر بستگی دارد:

· میزان جامدات محلول در آب ورودی

بالا بودن میزان جامدات محلول در آب ورودی باعث می‌شود که فشار بیشتری به دستگاه وارد شود و در نتیجه هزینه برق مصرفی افزایش پیدا کند. برای مثال، هزینه برق مصرفی برای یک دستگاه تصفیه آب صنعتی دریایی یا آب شور بسیار بالاتر از یک سیستم تصفیه آب صنعتی آب شیرین است. چرا که آب شور ترکیبات شیمیایی و سدیم کلراید بیشتری دارد.

· درصد بازیابی

در زمان طراحی سیستم، با توجه‌به نوع آب ورودی و نوع و میزان آب تصفیه شده مورد نیاز ، یک درصد بازیابی برای دستگاه در نظر گرفته می‌شود. هر چقدر درصد بازیابی بیشتری برای دستگاه در نظر بگیرند مقدار برق مصرفی آن هم افزایش می‌یابد. به‌طور مثال، درصد بازیابی زیر 50 درصد میزان برق کمتری نسبت به درصد بازیابی بین 50 تا 80 درصد مصرف می‌کند.

umkehrosmoseanlage ro fuer industrie 2000 l h bis 48000l h ro 36 permeatleistung 36000 l h

هزینه مواد شیمیایی مصرفی

در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی RO از ترکیبات شیمیایی متنوعی هم در بخش پیش تصفیه و هم در بخش پس تصفیه استفاده می‌کنند. این ترکیبات شیمیایی با توجه به هدف تصفیه آب و نوع آب ورودی تعیین می‌شوند. یکی از مواد شیمیایی که برای جلوگیری از ایجاد رسوبات املاح موجود در آب روی ممبران استفاده می‌شوند ،آنتی اسکالانت‌ها هستند. از این ترکیب شیمیایی به‌صورت دوز روزانه بهره می‌برند.

 

بنابراین بخشی از هزینه‌های دستگاه تصفیه آب شامل هزینه مواد مصرفی خواهد بود. برای جلوگیری از ایجاد هزینه و تعرفه‌های اضافی، مشتری باید دستگاه متناسب با نیاز خود را خریداری کند و از متخصصین این حوزه مشاوره و کمک بگیرد.

مواد مخزن آنتی اسکالانت

مواد مخزن آنتی اسکالانت

جمع‌ بندی هزینه دستگاه تصفیه آب صنعتی

آب، بخش جدایی‌ناپذیر بسیاری از صنایع است. اما به دلیل کاهش منابع آبی و به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف این مایه حیات، استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی به یک نیاز تبدیل شده است.

دستگاه تصفیه‌ آب صنعتی اسمز معکوس یکی از پرطرفدارترین سیستم‌های تصفیه آب در جهان به‌شمار می‌رود، اما طراحی و ساخت و نگهداری این دستگاه هزینه‌های مختلفی دارد. اینکه قیمت و هزینه نگهداری تصفیه آب صنعتی چقدر است ،به عواملی همچون هزینه‌های طراحی و ساخت و همچنین هزینه های جاری در زمان استفاده بستگی دارد.

منابع: