دستگاه تصفیه آب  صنعتی یک دستگاه کاربردی است که برای حذف آلاینده‌ها، ناخالصی‌ها و مواد مضر از آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها به‌طورکلی رنگ، بو و طعم آب را بهبود می‌بخشند و آن را قابل‌آشامیدن می‌کنند.

این دستگاه‌ها دارای یک قطعه اصلی و حیاتی به نام پمپ می‌باشند که در مسیر سیستم اسمز معکوس (RO) قرارمیگیرد و وظیفه اصلی آن، افزایش فشار آب ورودی به دستگاه تا حدی است که برای عبور از فیلتر ممبران که بخش اصلی فرایند تصفیه در سیستم‌های RO است، مناسب باشد.

یکی از محبوب‌ترین وپرطرفدارترین این پمپ‌ها که از قضا کاربرد بسیار قابل توجهی برای موارد صنعتی نیز دارد، پمپ‌های طبقاتی هستند که دارای عملکرد خوبی می‌باشند و فشار لازم برای عبور آب از ممبران‌های RO را به طور کامل تامین می‌کنند. به همین دلیل و باتوجه‌به اهمیت این پمپ در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با این نوع پمپ در دستگاه تصفیه آب صنعتی بیشتر آشنا کنیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دستگاه تصفیه آب صنعتی با همراه با پم طبقاتی

معرفی پمپ طبقاتی

پمپ طبقاتی دستگاه تصفیه آب صنعتی یکی از محبوب‌ترین انواع پمپ است که بصورت عمودی یا افقی ساخته میشوند و از چندین پروانه به صورت سری در کنار یکدیگر که بر روی یک شفت مشترک سوار شده‌اند، تشکیل شده‌ و هر پروانه در محفظه‌ای جداگانه قرار گرفته است. این پمپ‌ نسبت به سایر پمپ‌ها دارای مزایای بیشتری است و نقش موثری در تصفیه آب صنعتی دارد. به طور کلی برای درک بهتر کاربرد این نوع پمپ بهتر است به موارد زیر اشاره کنیم:

پمپ طبقاتی خوابیده

  • تصفیه آب: این نوع پمپ برای تصفیه آب با دبی بالا و فشار بالا بسیار مناسب می‌باشد.
  • آبرسانی: ساختمان‌های مسکونی و صنایع برای تامین آب مورد نیاز خود می‌توانند از این پمپ بهره ببرند.
  • بوستر پمپ: این نوع پمپ برای افزایش فشار آب در سیستم‌های آتش‌نشانی و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی بخش تاسیسات می‌توانند بسیار کاربردی باشند.

ضرورت استفاده از پمپ طبقاتی در دستگاه تصفیه آب صنعتی

به‌طورکلی ضرورت وجود پمپ طبقاتی دستگاه تصفیه آب صنعتی بنا به دلایل زیر می‌باشد:

افزایش راندمان تصفیه آب

پمپ طبقاتی با ایجاد جریان یکنواخت و فشار مناسب سبب عملکرد بهتر ممبران‌های RO خواهد شد و در نهایت راندمان تصفیه را تا حد قابل توجهی بهبود خواهد بخشید.

غلبه بر فشار اسمزی

آب به طور طبیعی از طریق فرایند اسمز از محیطی با غلظت املاح کم  به محیطی با غلظت املاح بالا تمایل دارد و به آن جریان اسمزی گفته میشود که برای معکوس کردن این جریان و جداسازی املاح ،باید فشار بیشتری نسبت به فشار اسمزی به آب اعمال شود. پمپ طبقاتی این فشار مورد نیاز را تامین خواهد کرد و سبب عبور جریان آب از غشای RO خواهد شد.

تأمین دبی مناسب

پمپ طبقاتی با ایجاد فشار مناسب، دبی آب را افزایش می‌دهد و نیاز مصرف‌کننده به آب تصفیه شده را به طور کامل پاسخ می‌دهد.

افزایش طول عمر ممبران‌ها

پمپ طبقاتی با ایجاد فشار و دبی مورد نیاز و عبور دادن کامل آب سنگین ،از آسیب دیدن ممبران‌ها جلوگیری می‌کند و سبب افزایش طول عمر آنها می‌شود.

مصرف بهینه انرژی

یکی دیگر از دلایل برای ضرورت استفاده از پمپ طبقاتی در دستگاه تصفیه صنعتی آب، مصرف بهینه انرژی می‌باشد. و زمانی که مصرف انرژی بهینه شود، به طبع هزینه‌های عملیاتی تا مقدار قابل توجهی کاهش پیدا خواهند کرد.

کاهش هدر رفتن آب

دستگاه‌های بدون پمپ طبقاتی به دلیل کمبود فشاری که دارند، مقدار قابل‌توجهی آب را هدر می‌دهند و پمپ با افزایش فشار از هدر رفتن بیش از حد آب جلوگیری می‌کند.

Heac6d0c7047440b7bcaf303f359e993eQ

معرفی انواع برندهای پمپ دستگاه تصفیه

باتوجه‌به اهمیت و ضرورت وجود پمپ طبقاتی در دستگاه تصفیه آب صنعتی، این قطعه در برندهای مختلفی موجود می‌باشد. که در ادامه به معرفی تعدادی از این برندهای محبوب و شناخته شده در زمینه تولید پمپ‌های تصفیه آب صنعتی می‌پردازیم:

پمپ‌های Shimgeh

شیمجه یک برند چینی است که در زمینه تولید انواع پمپ‌های مختلف از جمله پمپ‌های طبقاتی و پمپ‌های شناور فعالیت می‌کند. قدمت این برند نیز قابل توجه می‌باشد و متعلق به سال 1998 است که از آن زمان تا کنون به دلیل کیفیت بالا، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش توانسته جایگاه خوبی را در بین سایر برندهای ارائه دهنده انواع پمپ برای خود به ارمغان بیاورد.

پمپ‌های Leo

لئو یکی دیگر از محبوب‌ترین برندهای پمپ دستگاه تصفیه آب صنعتی می‌باشد که در سال 2001 فعالیت خود را آغاز کرده و به یک ارائه دهنده تخصصی در زمینه انواع پمپ به‌خصوص پمپ‌های طبقاتی تبدیل شده است. از جمله دلایل محبوبیت پمپ‌های این برند باید به کیفیت بالا، طول عمر بالا، راندمان و تنوع قابل توجه و همچنین قیمت مناسب آنها اشاره کنیم.

پمپ‌های CNP

این برند CNP که متعلق به کشور چین است در ساخت انواع پمپ‌ها سابقه طولانی دارد و با ایجاد مزایایی همچون کیفیت بالا، راندمان و قیمت مناسب در بین مصرف‌کنندگان محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. همچنین این برند تنوع بالایی از پمپ‌های تصفیه آب صنعتی را در مدل‌ها و ظرفیت‌های مختلف ارائه می‌دهد و برای مصارف مختلف صنعتی مانند تصفیه آب، کشاورزی و فاضلاب قابل‌استفاده می‌باشند.

پمپ‌های Grundfos

Grundfos، یک برند دانمارکی است که با تولید پمپ‌هایی با کیفیت بالا و راندمان بهینه در سراسر جهان شناخته می‌شود و پمپ‌های تولیدی آن به دلیل کیفیت ساخت بالا عمر طولانی دارند و نیاز به تعمیرات و نگهداری کمی خواهند داشت؛ اما قیمت آنها نسبت به سایر برندها بالاتر می‌باشد.

پمپ‌های Ebara

پمپ‌های Ebara توسط یک کشور ژاپنی ساخته شده‌اند و به دلیل کیفیت بالا، راندمان بهینه و قیمت مناسبی که دارند، توانسته‌اند جایگاه خوبی در بین رقبا پیدا کنند.

پمپ‌های Pedrollo

Pedrollo، یک برند ایتالیایی باسابقه و معتبر در زمینه تولید انواع پمپ‌های تصفیه صنعتی آب در مدل‌ها و ظرفیت‌های مختلف می‌باشد که برای انواع مصارف صنعتی کاربرد خوبی دارند و راندمان و بهره‌وری بسیاری را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان می‌آورند.

پمپ‌های Lowara

Lowara یک برند ایتالیایی محبوب برای تولید پمپ‌های تصفیه آب صنعتی با مصارف متنوع می‌باشد که ظاهری نوآورانه دارند و با جدیدترین تکنولوژی‌ها بهینه‌سازی شده‌اند. پمپ‌های Lowara نیز همانند پمپ‌های Grundfos دارای قیمت بالایی می‌باشند.

high pressure pump 500x500 1

معرفی با جدول از ظرفیت‌های پمپاژ آن

ظرفیت پمپاژ پمپ طبقاتی دستگاه تصفیه آب صنعتی آب به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه قصد داریم در قالب یک جدول آنها را برایتان ارائه دهیم:

ظرفیت پمپاژ

کاربرد

عوامل تأثیرگذار بر ظرفیت پمپاژ

چند مترمکعب در ساعت تا چند صد مترمکعب در ساعت

تصفیه آب با دبی بالا و فشار کم

سانتریفیوژ

نوع پمپ‌های تصفیه آب صنعتی

چند مترمکعب در روز تا چند ده مترمکعب در روز

تصفیه آب با دبی کم و فشار بالاطبقاتی

چند مترمکعب در روز تا چند ده مترمکعب در روز

تصفیه آب با دبی کم و فشار بالا

دیافراگمی

چند مترمکعب در روز تا چند ده مترمکعب در روز

تصفیه آب با دبی کم و فشار بالا

اسمز معکوس

سیستم‌های تصفیه آب

چند مترمکعب در ساعت تا چند صد مترمکعب در ساعت

تصفیه آب با دبی بالا و فشار کم

تبادل یونی

چند مترمکعب در ساعت تا چند صد مترمکعب در ساعتتصفیه آب با دبی بالا و فشار کم

فیلتراسیون

عملکرد پمپ طبقاتی در دستگاه تصفیه آب صنعتی

عملکرد این پمپ برای تصفیه آب شامل مراحل زیر می‌باشد:

  1. ورود آب: آب از طریق ورودی پمپ به محفظه پروانه اول وارد می‌شود.
  2. افزایش فشار: پروانه به محض ورود آب شروع به چرخش می‌کند و در نتیجه این چرخش، نیروی گریز از مرکز به آب اعمال می‌شود و به این صورت فشار مورد نیاز تامین خواهد شد.
  3. انتقال به پروانه بعدی: در این مرحله آب با فشاری که به دست آورده از محفظه پروانه اول خارج می‌شود و وارد محفظه پروانه دوم خواهد شد.
  4. تکرار مراحل: در پروانه های بعدی نیز مراحل قبلی تکرار می‌شود.
  5. خروج آب: در نهایت، آب با فشار از خروجی پمپ خارج می‌شود و به سمت سیستم تصفیه هدایت می‌شود.high pressure pump 500x500 1

تفاوت پمپ طبقاتی با سایر پمپ‌ها

پمپ‌های طبقاتی همان‌طور که گفتیم به دلیل مزایایی که ارائه می‌دهند، بسیار محبوب هستند و دارای تفاوت‌های بسیاری به شرح زیر با سایر پمپ‌ها می‌باشند:

  • افزایش فشار

پمپ‌های طبقاتی دارای چندین پروانه می‌باشند و با استفاده از آنها می‌توانند فشارهای بسیار بالاتری را نسبت به سایر پمپ‌های سانتریفیوژ ایجاد کنند و به همین دلیل برای مصارف صنعتی و کشاورزی که نیاز به فشار بالا دارند، پمپ‌های طبقاتی گزینه بسیار مناسبی می‌باشند.

  • راندمان

پمپ‌های طبقاتی در مقایسه با سایر پمپ‌ها، انرژی کمتری مصرف می‌کنند که سبب صرفه‌جویی قابل توجهی در انرژی خواهند شد. همچنین این پمپ‌ها دارای طراحی خاصی هستند و ازاین‌رو راندمان بالایی را ارائه می‌دهند.

https live resources e2e sales.ksb .com resource blob 1103184 c52f06018268b852bb05e823ad72c7f2 pic raffineriepumpe 1 data

  • اشغال فضای کم

پمپ‌های طبقاتی عموما دارای طراحی عمودی هستند و به همین دلیل فضای کمتری را نسبت به سایر پمپ‌ها اشغال می‌کنند و برای مکان‌هایی که فضای محدودی دارند، بسیار کاربردی می‌باشند.

  • تعمیرات و نگهداری

همان‌طور که گفتیم این پمپ‌ها دارای ساختار پیچیده‌تری هستند و به همین دلیل به تعمیرات و نگهداری بیشتری نسبت به سایر پمپ‌ها نیاز دارند و باید حتماً توسط افراد متخصص تعمیر شوند.

  • قیمت

باتوجه‌به تمامی مزایایی که پمپ‌های طبقاتی نسبت به سایر پمپ‌ها دارند به طبع قیمت آن نیز نسبت به سایرین بیشتر می‌باشد. برای استعلام قیت با شرکت زلال آب تماس بگیرید.

9e5fc598016c5d4bd65a5074591edd9e

نکات مهم برای حفظ و نگهداری پمپ‌های طبقاتی

حال که با این نوع پمپ آشنا شدید بهتر است برای افزایش بهره‌وری و عمر آن چند نکته را مدنظر قرار دهید:

  • رعایت نکات ایمنی: هنگام نصب و نگهداری نکات ایمنی را به طور کامل رعایت کنید و از یک متخصص مشورت و راهنمایی بگیرید.
  • استفاده از تجهیزات مناسب: برای نصب و نگهداری این پمپ باید حتما به تجهیزات مناسب دسترسی داشته باشید.
  • انجام سرویس دوره‌ای: برای اطمینان از سلامت پمپ طبقاتی دستگاه تصفیه آب صنعتی، به صورت دوره‌ای آن را سرویس کنید. اگر نیاز دارید در کنار پمپ ،مخزن frp خود را نیز شستشو دهید پیشنها میکنم حتما نگاهی به مقاله: آموزش بکواش و تعویض مواد مخزن frp + کامل و جامع بیندازید.
  • استفاده از فیلتر: توجه داشته باشید که برای جلوگیری از ورود ذرات معلق به پمپ حتما از فیلتر استفاده کنید.

چه نوع پمپی برای خرید مناسب است؟

در قسمت‌های قبل به طور کامل به معرفی پمپ طبقاتی دستگاه تصفیه آب صنعتی پرداختیم و الان نوبت به بررسی این موضوع رسیده که برای انتخاب پمپ مناسب چه موضوعاتی را باید مدنظر قرار دهیم. به‌طورکلی برای یک انتخاب مناسب بهتر است بر اساس نیازتان و همین‌طور بودجه خود موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • نوع سیستم تصفیه آب

بر اساس هدف و نیازتان مشخص کنید که چه نوع سیستم تصفیه‌ای از بین سیستم‌های اسمز معکوس، سیستم‌های تبادل یونی و سیستم‌های فیلتراسیون مدنظرتان است و بر اساس آن پمپ مناسب برای خود انتخاب کنید.

  • ظرفیت پمپاژ

هنگام خرید پمپ به ظرفیت پمپاژ آن نیز توجه کنید و باتوجه‌‌ به نیاز خود آن را انتخاب کنید. اما اگر به آب تصفیه شده با دبی بالا نیاز دارید بهتر است از پمپ‌هایی با ظرفیت پمپاژ بالا استفاده کنید.

  • فشار مورد نظر

فشار مورد نیاز که به نوع سیستم تصفیه آب و کیفیت آب ورودی بستگی دارد را در نظر بگیرید و بر اساس آن پمپ موردنظر را برگزینید.

  • نوع پمپ

همان‌طور که گفتیم پمپ‌ها در انواع مختلف سانتریفیوژ، پمپ‌های طبقاتی و پمپ‌های دیافراگمی تولید می‌شوند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای موارد خاصی کاربرد دارند.

  • برند و قیمت

از دیگر موارد ضروری و قابل‌اهمیت برای خرید پمپ طبقاتی دستگاه تصفیه آب صنعتی باید به برند و قیمت آنها اشاره کنیم. برخی از پمپ‌ها به دلیلی راندمان و برند مشهوری که دارند به طبق قیمت بالاتری نیز خواهند داشت پس هنگام خرید بودجه خود را مد نظر قرار دهید.

Hd6a0390bdab84f428b5f9fe0dd64d071V

قیمت و نحوه خرید پمپ طبقاتی دستگاه تصفیه آب صنعتی چه می‌باشد؟

به‌طورکلی قیمت پمپ باتوجه‌به نیازها و ترجیحات شما به عوامل مختلفی همچون نوع پمپ طبقاتی دستگاه تصفیه آب صنعتی، ظرفیت پمپاژ، مزایا و معایب، نوع کاربرد و برند آن بستگی دارد و برای خرید آنها می‌توانید از روش‌های زیر اقدام کنید:

  • خرید از طریق نمایندگی‌های مجاز: نمایندگی‌های بسیاری در سراسر کشور وجود دارند که برندهای مختلف این پمپ‌ها را به‌صورت کاملاً قانونی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.
  • خرید از طریق فروشگاه‌های آنلاین: در زمینه فروش پمپ طبقاتی دستگاه تصفیه آب صنعتی، فروشگاه‌های آنلاین متعددی راه‌اندازی شده‌اند که شما می‌توانید با یک جستجو در اینترنت آنها را شناسایی کنید و پس از اینکه از معتبر بودن آنها مطمئن شدید پمپ مورد نیاز خود را خریداری کنید.
  • خرید مستقیم از تولیدکنندگان: یکی دیگر از روش‌های خرید این پمپ‌ها، خرید مستقیم از تولیدکنندگان می‌باشد و شما می‌توانید با مراجعه به سایت آنها به‌صورت مستقیم پمپ مورد نظر خود را خریداری کنید.

پمپ طبقاتی دستگاه تصفیه آب صنعتی در تمام سایز های متفاوت

کلام آخر در مورد پمپ طبقاتی دستگاه تصفیه آب صنعتی

پمپ طبقاتی دستگاه تصفیه آب صنعتی نقش حیاتی در فرایند تصفیه آب ایفا می‌کنند و بدون پمپ مناسب، آب با فشار کافی به سیستم تصفیه نمی‌رسد و فرایند تصفیه به‌درستی انجام نمی‌شود.

پس باتوجه‌به ضرورت و اهمیت پمپ در دستگاه تصفیه آب صنعتی و وجود انواع مختلفی از آن، در این متن شما را با این پمپ‌ها و انواع آن آشنا کردیم و به توضیحات تکمیلی در مورد آن پرداختیم. در حال حاضر شما پس از خواندن این مطلب می‌توانید باتوجه‌به نیازی که دارید پمپ مورد نظر خود را انتخاب کنید و به‌آسانی با روش‌هایی که گفتیم آن را برای خود خریداری کنید