با افزایش جمعیت کره زمین و کمبود منابع آب شیرین، بشر به فکر پیدا کردن راه‌حل‌های جدیدی برای تأمین آب آشامیدنی و مصارف کشاورزی و صنعتی افتاد و  رفته‌رفته به این موضوع پی برد که به‌عنوان یک راه‌حل می‌تواند روی شیرین کردن آب دریا و سایر آب‌های شور حساب کند. با پیشرفت تکنولوژی ،دستگاهی تحت عنوان دستگاه‌ آب شیرین کن دریایی ساخته شد که امروزه کاربرد بسیار زیادی در جهان دارد.

دستگاه آب شیرین کن دریایی ،ابزاری است که آب شور دریا را به آب شیرین و قابل شرب تبدیل می‌کند. این دستگاه با استفاده از فرآیندهای مختلفی مانند اسمز معکوس و تقطیر و تبخیر، نمک و سایر ناخالصی‌ها را از آب دریا جدا می‌کند.

این دستگاه‌ها می‌توانند در مناطقی که به منابع آب شیرین طبیعی دسترسی ندارند، مانند جزایر و مناطق ساحلی و مناطق خشک و بیابانی، مورد استفاده قرار گیرند. همچنین می‌توانند به‌عنوان راه‌حلی برای تامین کمبود آب در مناطقی که منابع آب زیرزمینی آنها روبه‌اتمام است، به کار گرفته شوند.

دلیل نام‌گذاری این دستگاه به آب شیرین کن دریایی

تصوریری از دستگاه های تصفیه اب دریایی

دلیل اصلی نامگذاری این دستگاه‌ها به آب شیرین کن دریایی ، به عملکرد و کاربرد آنها مربوط می‌شود. عملکرد این دستگاه‌ها به این صورت است که آب دریا را که شور و غیر قابل شرب می‌باشد، تصفیه می‌کنند و نمک و سایر ناخالصی‌ها را از آن جدا می‌کنند و در نهایت آب شیرین و قابل شربی را تولید می‌کنند.در مورد کاربرد این دستگاه نیز باید بگوییم که دستگاه آب شیرین کن دریایی بیشتر در سواحل و مناطقی که به آب دریا دسترسی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دو مورد اصلی‌ترین دلایل نام‌گذاری دستگاه آب شیرین کن دریایی می‌باشند و با این توجه به کاربرد و عملکرد آن، باید اقرار کنیم که نامی بسیار مناسب برای آن می‌باشد. اگر نیاز دارید که آب شهری خود را به صورت انبوه تصفیه کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم به صفحه دستگاه تصفیه آب صنعتی سری بزنید.

موارد استفاده دستگاه آب شیرین کن دریایی

تصویری از لوله های انتقال آب شیرین کن های دریایی

طبق توضیحاتی که تا الان دادیم و به کاربرد این دستگاه در آب‌های دریا تأکید کردیم،ممکن است این سوال بوجود بیاید که آیا دستگاه آب شیرین کن دریایی فقط برای تصفیه آب دریا مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای سایر آب‌ها همچون دریاچه و رود کاربرد ندارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دستگاه‌های آب شیرین کن تنها برای آب دریا کاربرد ندارند، بلکه می‌توان از آنها برای تصفیه آب در مکان‌های مختلف با منابع آبی شور استفاده کرد.

اگر می‌خواهید تفاوت دستگاه آب شیرین کن را با دستگاه تصفیه آب صنعتی بدانید به شما پیشنهاد می‌کنیم به مقاله : تفاوت دستگاه آب شیرین کن و دستگاه تصفیه آب صنعتی سری بزنید

از جمله رایج‌ترین موارد استفاده این دستگاه عبارت‌اند از:

  • آب دریا: این دستگاه‌ها به طور گسترده برای تصفیه آب دریا و تأمین آب آشامیدنی و همچنین آب مورد نیاز برای مصارف کشاورزی و صنعتی در مناطق ساحلی مورد استفاده قرارمیگیرند.
  • دریاچه‌های شور: می‌توان از دستگاه آب شیرین کن دریایی همچنین برای تصفیه آب دریاچه‌های شور و تأمین آب در مناطقی که به آب شیرین دسترسی ندارند، استفاده کرد.
  • رودخانه‌های شور: در برخی موارد، آب رودخانه‌ها به دلیل آلودگی یا شوری بالا، قابل‌استفاده نیستند. در این شرایط، می‌توان از دستگاه‌های آب شیرین کن برای تصفیه آب شور رودخانه و تأمین آب مورد نیاز بهره برد.
  • آب‌های زیرزمینی شور: در برخی مناطق، آب‌های زیرزمینی دارای شوری بالایی هستند و برای مصرف شرب و کشاورزی و غیره مناسب نمی‌باشند. در این شرایط می‌توان از دستگاه‌های آب شیرین کن برای تصفیه آب‌های زیرزمینی و تأمین آب مورد نیاز کمک گرفت.

دستگاه آب شیرین کن دریایی برای چه کسانی مناسب می‌باشد؟

فرآیند شیرین کردن آب دریا

دستگاه‌های آب شیرین کن دریایی برای افراد و صنایعی که در مناطق ساحلی یا مناطقی با کمبود آب شیرین زندگی مستقر هستند، گزینه بسیار مناسبی می‌باشند. این گروه‌ها عبارت‌اند از:

●      صنایع ساحلی

بسیاری از صنایع ،برای تولید برق یا مواد شیمیایی یا فرآوری مواد غذایی و یا استخراج معادن و غیره به آب بسیار زیادی نیاز دارند و درصورتیکه در مناطق ساحلی مستقر باشند، می‌توانند از دستگاه‌های آب شیرین کن دریایی به‌منظور تصفیه آب مورد نیاز خود استفاده کنند.

●      مناطق مسکونی

در مناطق ساحلی که کمبود آب شیرین مسئله‌ای رایج می‌باشد ، برای تأمین آب آشامیدنی و مصارف بهداشتی، استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن دریایی می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد و آب آشامیدنی مورد نیاز را برای این افراد فراهم کند.

●     اراضی کشاورزی

استفاده از آب تصفیه شده دریا در کشاورزی

  • برای آبیاری زمین‌های کشاورزی در مناطق ساحلی که آب شور، تنها منبع آنهاست، دستگاه آب شیرین کن دریایی می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

●      کشتی‌ها و لنچ‌ها

این دستگاه همچنین برای افرادی که زمان زیادی را در کشتی‌ها و لنچ‌ها روی آب دریا و اقیانوس می‌گذرانند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد . زیرا این افراد ممکن است در مدت زمان زیادی به آب شیرین دسترسی نداشته باشند و امکان ذخیره آب شیرین برای مدت طولانی را ندارند و زمانی که این دستگاه را همراه خود داشته باشند، می‌توانند از آب تصفیه شده برای مصارف آشامیدنی بهره ببرند و با خیالی آسوده کار خود را روی دریا انجام دهند.

همچنین دسترسی به آب شیرین برای شستشو، حفظ بهداشت فردی و محیطی در فضای بسته کشتی و لنچ اهمیت بسیاری دارد که این دستگاه این نیاز را نیز پاسخ خواهد داد. علاوه بر اینموارد، آب شور دشمن تجهیزات کشتی است و رسوب و خوردگی ناشی از آن، عمر کشتی را کوتاه می‌کند.

آب شیرین تولید شده توسط دستگاه‌های آب شیرین کن دریایی، این مشکل را برطرف کرده و باعث می‌شوند طول عمر کشتی و تجهیزات آن افزایش پیدا کند.

تفاوت قطعات دستگاه آب شیرین کن دریایی با سایر دستگاه‌های تصفیه آب

شیرین کننده آب دریایی

 

دستگاه آب شیرین کن دریایی دارای تفا‌وت‌هایی به شرح زیر با سایر دستگاه‌های تصفیه آب می‌باشد:

●      ممبران‌های مقاوم‌تر

ممبران‌های این دستگاه از مواد مقاوم‌تر و باکیفیت‌تری نسبت به سایر دستگاه‌های تصفیه آب ساخته شده‌اند تا بتوانند در برابر فشار و شوری بالای آب دریا مقاومت کنند و همچنین ظرفیت بیشتری برای تصفیه آب ایجاد کنند.

●      پمپ قوی‌تر

پمپ‌های مورد استفاده در دستگاه آب شیرین کن دریایی باید قوی‌تر باشند تا بتوانند در برابر خوردگی و فشار بالا مقاومت کنند و همچنین لوله‌های به‌کاررفته در این دستگاه نیز باید نسبت به سایر دستگاه‌ها دارای ضخامت بیشتری باشند تا بتوانند در برابر سایش ،مقاومت بیشتری از خود نشان دهند. برای آشنا شدن با این پمپ ها حتما نگاهی به مقاله پمپ طبقاتی دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟ بندازید.

●      پیش‌تصفیه قوی‌تر

دستگاه‌های آب شیرین کن دریایی به پیش تصفیه قوی‌تر و کامل‌تری نسبت به سایر دستگاه‌های تصفیه آب نیاز دارند تا بتوانند ذرات و آلاینده‌های موجود در آب دریا را قبل از ورود به ممبران جدا کنند. این امر به دلیل حساسیت ممبران به ذرات و آلاینده‌ها اهمیت بسیاری دارد.

قیمت دستگاه آب شیرین کن دریایی

دستگاه تصفیه آب دریایی

 

قیمت این دستگاه پرکاربرد به عوامل مختلفی به شرح زیر بستگی دارد :

●      ظرفیت دستگاه

ظرفیت دستگاه بر حسب مترمکعب در شبانه‌روز سنجیده می‌شود. بدیهی است که هرچه ظرفیت دستگاه بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

●      کیفیت قطعات

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت دستگاه آب شیرین کن دریایی می‌توانیم به کیفیت قطعات بکار رفته در آن اشاره کنیم . به‌طورکلی کیفیت قطعات به‌کاررفته در این دستگاه مانند ممبران، پمپ‌ها و لوله‌ها و سایر تجهیزات بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد. هر چه قطعات به‌کاررفته در این دستگاه باکیفیت‌تر و مرغوبتر باشد، قیمت دستگاه نیز بیشتر خواهد بود.

●      اعتبار سازنده

اعتبار سازنده نیز در قیمت این دستگاه‌ها تاثیرگذار می‌باشد و هرچه تیم سازنده این محصول حرفه‌ای‌تر و فنی‌تر باشند ، دستگاه مناسبتر و باکیفیت تری طراحی خواهند نمود.بنابراین دستمزد بالاتری نیز خواهند داشت.

●      میزان شوری آب

به طبع هرچه شوری آب بیشتر باشد، دستگاه به توان و قطعات باکیفیت‌تری برای تصفیه‌ی آب نیاز دارد. پس باتوجه‌به این موضوع می‌توانیم بگوییم قیمت این دستگاه برای آب‌های شور بیشتر خواهد بود.

تفاوت اب دریای تصفیه شده با اب دریای غیر تصفیه شده یا آب شور

تفاوت اب دریای تصفیه شده با اب دریای غیر تصفیه شده یا آب شور

●   هزینه‌های جانبی

هزینه‌های جانبی دستگاه آب شیرین کن دریایی همچون گارانتی دستگاه ،هزینه‌های حمل‌ونقل، نصب و راه‌اندازی، آموزش و خدمات پس از فروش نیز از جمله موارد دیگری هستند که بر قیمت نهایی دستگاه تأثیر می‌گذارند و قبل از خرید باید آنها را نیز مدنظر قرار دهید.

نحوه خرید

برای خرید این محصول می‌توانید روی شرکت زلال آب حساب کنید، این شرکت دارای اعتبار و تجربه طولانی در زمینه ارائه انواع دستگاه‌های تصفیه آب می‌باشد و می‌تواند تجربه بسیار خوبی از خرید را برایتان به ارمغان بیاورد.

همچنین این شرکت متخصصان مجرب و حرفه‌ای را برای ارائه مشاوره رایگان به شما در زمینه انتخاب و خرید دستگاه در نظر گرفته است که می‌توانید از طریق راه های ارتباطی  موجود در سایت با آنها تماس بگیرید و مشخصات مورد نیاز خود را ارائه دهید و دستگاه مناسب خود را سفارش دهید. اما به‌طورکلی بهتر است قبل از خرید ،مراحل انتخاب دستگاه آب شیرین کن دریایی مناسب خودتان را به شرح زیر طی کنید:

  • آنالیز آزمایشگاهی آب خام: به‌عنوان اولین مرحله باید به آنالیز آب خام از طریق یک آزمایشگاه معتبر بپردازید که این آزمایش اطلاعات مورد نیاز در مورد کیفیت آب خام مانند میزان شوری، PH، قلیائیت، سختی و وجود آلاینده‌های احتمالی را مشخص می‌کند و متخصصان می‌توانند با استفاده از این اطلاعات، نوع و ظرفیت مناسب دستگاه آب شیرین کن دریایی را تعیین کنند.

تصویر از خانه ای که از آب دریای تصفیه شده استفاده می کند

  • حجم و ظرفیت آب مورد نیاز: برای سفارش این دستگاه، تعیین میزان آب تصفیه مورد نیاز به‌عنوان دومین مرحله شناخته می‌شود که باید اطلاعات دقیقی را در این باره در اختیار شرکت سازنده  قرار دهید.
  • مشخص کردن منبع آب خام:لازم است در مورد منبع آب خام خود اطلاعات مهمی همچون کیفیت آب از نظر میزان شوری، وجود آلاینده‌ها و ذرات معلق، عمق آب، فاصله منبع آب تا دستگاه آب شیرین کن دریایی و…را به دست بیاورید.
  • مراجعه به شرکت‌های معتبر: شرکت‌های بسیاری در کشور سازنده دستگاه‌های آب شیرین کن دریایی هستند، اما ممکن است از لحاظ علمی و فنی ، توانایی  طراحی دقیق این دستگاه‌ها را نداشته باشند. توجه به این موضوع توجه بسیار ضروری است و بهتر است که با بررسی دقیق و مقایسه توانایی سازندگان مختلف ،به سراغ شرکت‌های متخصص و حرفه‌ای که اعتبار خوبی در زمینه طراحی این دستگاه‌ها دارند بروید . شرکت زلال آب با داشتن سابقه و تجربه بسیار طولانی در این زمینه می‌تواند یکی از گزینه های مناسبی برای شما باشد.

جمع‌بندی مطالب در رابطه با آب شیرین کن های دریایی

دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی، راه‌حلی مؤثر برای تأمین آب آشامیدنی و مصارف صنعتی و کشاورزی در مناطق با کمبود آب شیرین و مناطق ساحلی هستند. بر همین اساس و باتوجه‌به اهمیت این دستگاه‌ها، در این مطلب دستگاه آب شیرین کن دریایی را مورد بحث قرار دادیم و آن را به شما معرفی کردیم.

درصورتیکه پس از مطالعه این مقاله ، کماکان ابهاماتی در رابطه با آب شیرین کن های دریایی برایتان وجود دارد پیشنهاد می‌کنیم به وبسایت ide-tech که توضیحات بسیاری در این رابطه ارائه داده است مراجعه کنید.