نوشیدن مایعات زیاد بخش مهمی از فرآیند دفع سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل سنگ های جدید است. مایعات نه تنها سموم را دفع می‌کنند، بلکه به حرکت سنگ‌ها و شن‌ها از طریق مجاری ادرار شما کمک می‌کند. در میان مایعات، آب بهترین گزینه می باشد. بمنظور درمان سنگ کلیه، افزایش مصرف آب می تواند به فرآیند درمان بیماری شما سرعت ببخشد. از این رو سعی کنید به جای 8 لیوان آب در روز 12 لیوان آب بنوشید. پس از دفع سنگ، باید روزانه به همین ترتیب آب بنوشید. نوشیدن کم آب یکی از عوامل اصلی برای تشکیل سنگ کلیه است. برای تشخیص کم آبی بدن به رنگ ادرار خود توجه کنید. باید بسیار روشن و زرد کم رنگ باشد. ادرار زرد تیره نشانه کم آبی بدن است. البته توصیه های متعددی برای درمان سنگ کلیه در منزل وجود دارد که در این مقاله به طور مختصر به آنها اشاره ای خواهیم داشت.

درمان سنگ کلیه در منزل

1. آبلیمو

می توانید هر چند وقت یکبار لیمو ترش تازه را به آب خود اضافه کنید. لیمو حاوی سیترات است. یک ماده شیمیایی که از تشکیل سنگ های کلسیمی جلوگیری می کند. سیترات همچنین می تواند سنگ های کوچک را بشکند و به آنها اجازه دهد راحت تر عبور کنند. آب لیمو فواید متعدد دیگری برای سلامتی دارد. به عنوان مثال، از رشد باکتری ها جلوگیری می کنید و به تامین ویتامین C بدن شما کمک می کند.

2. آب ریحان

ریحان سرشار از مواد مغذی است. این گیاه به عنوان دارویی بسیار مطمئن برای درمان اختلالات گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد. در آب ریحان آنتی اکسیدان ها و عوامل ضد التهابی وجود دارد، بنابراین می تواند سلامت کلیه ها را حفظ کند. از برگ های تازه یا خشک ریحان برای تهیه چای استفاده کنید و روزانه چندین فنجان از آن بنوشید. اگرچه تحقیقات کمی در مورد تأثیر ریحان برای سنگ کلیه صورت گرفته است، اما میتوان به طور قطع می توان گفت که این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد.

3. سرکه سیب

سرکه سیب حاوی استیک اسید است. استیک اسید به حل شدن سنگ کلیه کمک می کند. سرکه سیب علاوه بر شستشوی کلیه ها، موجب کاهش درد ناشی از سنگ کلیه می شود. برای شروع این درمان، 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را به آب آشامیدنی خود اضافه کنید. همچنین می توانید سرکه سیب را روی سالاد بپاشید یا آن را به سس سالاد مورد علاقه خود اضافه کنید. اگر سرکه سیب در مقادیر بیشتر مصرف شود، می تواند باعث مشکلاتی مانند آسیب به مینای دندان، رفلاکس اسید و گلودرد شود. افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف آن احتیاط کنند. و سطح قند خون خود را در طول روز به دقت کنترل کنند. اگر داروهای خاصی مانند انسولین مصرف می کنید، نباید از سرکه سیب استفاده کنید.

4. آب کرفس

از کرفس در طب سنتی به عنوان دارویی برای کمک به سنگ کلیه استفاده می شود. یک مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به سنگ کلیه به طور متوسط نسبت به افراد بدون سنگ کلیه کرفس کمتری خورده اند. همچنین طبق آزمایشی در سال 2019 بر روی موش‌ها نشان داده شد که عصاره کرفس به تجزیه سنگ‌های کلیه کمک می‌کند. میتوانید در طول روز، یک یا چند ساقه کرفس را با آب مخلوط کرده و آب آن را بنوشید. همچنین توجه داشته باشید که کرفس مانند سایر داروهای گیاهی، ممکن است با داروها یا درمان های دیگر تداخل داشته باشد و عوارض ناخواسته ای ایجاد کند. بنابراین همیشه بهتر است قبل از استفاده از داروهای جدید با پزشک خود مشورت کنید.

5. آب انار

قرن هاست که از آب انار برای بهبود عملکرد کلی کلیه ها استفاده می شود. سنگ ها و سایر سموم را از بدن شما دفع می کند. سرشار از آنتی اکسیدان است که به حفظ سلامت کلیه ها کمک می کند و در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه نقش زیادی دارد. همچنین سطح اسیدیته ادرار شما را کاهش می دهد. سطح اسیدیته پایین خطر ابتلا به سنگ کلیه در آینده را کاهش می دهد. مشخص نیست که چه مقدار آب انار می توانید در طول روز با خیال راحت بنوشید، اما یک یا دو وعده در روز احتمالا برای اکثر مردم مناسب است.

6. درمان سنگ کلیه در منزل با قاصدک

گیاه قاصدک از دیرباز به عنوان یک کمک کننده گوارشی استفاده می شده است. تصور می شود که قسمت های مختلف گیاه به دفع مواد زائد، افزایش خروجی ادرار و بهبود هضم کمک می کند. قاصدک دارای ویتامین های A، B، C و D و مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن و روی است. یک مطالعه آزمایشگاهی منبع معتبر نشان داد که قاصدک در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه موثر است. اما این نتایج از نمونه‌های آزمایشگاهی است، و شواهد کمی وجود دارد که بگوییم آیا قاصدک هنگام مصرف توسط مردم یکسان عمل می‌کند یا خیر. می توانید آب قاصدک تازه را از برگ های گیاه تهیه کنید یا ریشه آن را به صورت چای یا عصاره بخرید.

همچنین در زمان دم کردن آن، می توانید پوست پرتقال، زنجبیل و سیب را به دمنوش خود اضافه کنید. در حالی که مقادیر کم قاصدک احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر است، مشخص نیست که آیا مصرف محصولات قاصدک در مقادیر زیاد بی خطر است یا خیر. برخی از افراد ممکن است به قاصدک آلرژی داشته باشند، به خصوص اگر به گل همیشه بهار، گل داوودی یا بابونه نیز حساسیت داشته باشند.

آنچه در بالا اشاره شد درواقع یک سری توصیه های پزشکی برای درمان سنگ کلیه در منزل بود، اما پیشنهاد ما انتخاب راهیست که در طول عمر خود به هیچ وجه دچار بیماری کلیه نشویم و شعار پیشگیری بهتر از درمان را به کار بگیریم.
آری! آب این عنصر حیاتی درصورتیکه زلال و شفاف و عاری از هر نوع آلودگی باشد بهترین نوشیدنی برای حفظ سلامتی خصوصا سلامتی کلیه ها به شمار می رود. اما متاسفانه آب های لوله کشی علی رغم اینکه ضدعفونی می شوند کماکان حاوی گچ و فلزات سنگین هستند که این ناخالصی ها به مرور در قسمت های مختلف بدن خصوصا کلیه ها ته نشین می شوند. اگر به کف کولر آبی خود نگاهی بیاندازید یا اینکه کف کتری خود را مشاهده کنید خواهید دید که لایه های متعددی در آنها رسوب کرده. این رسوبات عینا در بدن انسان نیز لانه می گزینند و به تدریج انسان را دچار امراض مختلف می کند.

اما راهکار چیست!؟ در حال حاضر بهترین گزینه برای دسترسی به آب سالم و سبک، تصفیه آن قبل از مصرف می باشد و انواع مختلف دستگاه های تصفیه آب به همین منظور طراحی و ساخته شده اند که در این میان دستگاه های تصفیه آب با تکنولوژی اسمز معکوس (RO) مناسب تر از همه می باشند. لذا توصیه می کنیم برای حفظ سلامتی خود و خانواده خود بدون فوت وقت یک دستگاه تصفیه آب خانگی تهیه و در منزل خود نصب نمایید. درصورتیکه قصد تهیه دستگاه های تصفیه آب را دارید، میتوانید به فروشگاه اینترنتی زلال آب مراجعه نمایید.
در فروشگاه اینترنتی زلال آب مجموعه ای از دستگاه های تصفیه آب با کیفیت، با قیمت های مناسب برای شما تدارک دیده ایم.