هنگام بارش باران در ارتفاعات و عبور آب باران از کوه ها و مسیرها و ورود آن به سفره های زیرزمینی و سدها، همواره مقداری از املاح و عناصر موجود در این مسیر را به خود جذب کرده که با توجه به میزان املاح موجود در مسیر میزان سختی آب متفاوت می باشد. در این مقاله به این موضوع کاهش سختی آب و اینکه آب در چه سختی یا TDS ایجاد رسوب می کند، می پردازیم.

روش های کاهش سختی آب

• جوشاندن آب
• تصفیه کردن با دستگاه تصفیه آب
• روش شیمیایی
• روش مغناطیسی
• روش الکتریکی

 

درچه سختی آب ایجاد رسوب می کند

 

چگونه سختی آب را بگیریم؟

یکی از روش های کاهش سختی آب استفاده ازسختی گیر های رزینی می باشد. سختی گیرهای رزینی یکی از پرکاربردترین و مهم ترین دستگاه ها برای کاهش سختی آب می باشند که این کار را با تعویض یون های کلسیم و منیزیم با سدیم نمک طعام انجام می دهند. به طور کلی در فرآیند جداسازی کلسیم و منیزیم میتوان آب سخت را به آب نرم تبدیل کرد. سختی گیرها یون هایی مانند کلسیم و منیزیم را از آب حذف و آب را تصفیه می کنند دقت داشته باشید که وجود این یون ها در آب باعث سختی آب می شوند.

موارد قابل توجه قبل از شست و شوی دستگاه سختی گیر

سختی گیر با توجه داشته باشید که هنگام شست شوی دستگاه، محلول آب و نمک می تواند باعث خورندگی دستگاه شود. بنابراین پس از انجام عملیات احیا و قبل از ورود آب به دستگاه، لازم است ابتدا رزین را با آب آبکشی نمایید تا نمک وارد سیستم نشود.

روش استفاده از دستگاه تصفیه آب

یکی از روش های موثر در کاهش سختی آب استفاده از دستگاه تصفیه آب می باشد. کاربرد اسمز معکوس در فرآیند تصفیه و کاهش سختی آب فراگیر شده است و اغلب مصرف کنندگان برای کاهش سختی آب خود امروزه از دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس استفاده می کنند.

فرآیند تصفیه آب اسمز معکوس یا RO با استفاده از یک غشای نیمه نفوذ پذیر، مولکول های ناخواسته و ذرات بزرگ مانند آلاینده ها و رسوباتی مانند کلر، نمک و گل و لای را از آب آشامیدنی فیلتر می کند که موجب کاهش سختی آب می شود. اسمز معکوس علاوه بر حذف میکروارگانیسم ها می تواند آلاینده ها و رسوبات می را نیز از بین ببرد. این مکانیسم می تواند آب را تا سطح مولکولی فیلتر کند و فقط H2O خالص را به مصرف کننده تحویل می دهد که مناسب آشامیدن، پخت و پز و سایر کاربردها می باشد.

روش الکتریکی

 

در روش الکتریکی با استفاده از فرکانس و انتقال فرکانس‌ها به داخل جریان آب عبوری لوله‌ها، مانع از تشکیل رسوبات درون آب می‌شود. از مزایای این روش این می باشد که مواد معدنی در آب باقی می ماند و حذف نمی شود. علاوه بر آن این روش نسبت به سایر روش ها هزینه کمتری دارد. درصورتیکه نسبت به روش استفاده از سختی‌ گیر رزینی، محدودیت های بیشتری را به همراه دارد.

کاهش سختی آب با جوشاندن

در واقع با جوشاندن آب کلسیم آن رسوب نمی کند بلکه سختی موقت از بین میرود و سختی دائم باقی می ماند و باید حتما برای نرم شدن آب از کربنات سدیم استفاده شود.

کاهش سختی آب

آب سخت دارای مزایایی هم می باشد از جمله می توان به عنوان مکمل تغذیه به آن اشاره کرد. معمولاً نمی توان با نگاه کردن به آب متوجه شد که آب سخت است یا نرم.

سختی آب به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود:

سختی آب موقتی:

سختی موقت آب به سختی گفته می شود که مقدار بی کربنات کلسیم و منیزیم و آهن در آن بیش از حد مجاز است. یکی از مهم ترین ویژگی های این نوع سختی، قابلیت حذف آن با حرارت دهی و جوشاندن می باشد. علاوه براین، می توان ph آب را کاهش داد تا اثر این نمک های کربناتی حذف گردد.

 

سختی آب دائمی:

عاملی که باعث ایجاد سختی دائم آب می شود، وجود بیش از حد نمک سولفات، نیترات و کلرید کلسیم، منیزیم و آهن می باشد. این نوع سختی را به این خاطر دائم می گویند که، افزایش دمای آب و جوشاندن آن منجر به ته نشین شدن نمک های غیر کربناتی نخواهد شد و حذف آنها نیاز به تجهیزات متعدد دارد.

بهتر است جهت کاهش سختی آب، مخزنی که حاوی محلول آب و نمک است را سالی یکبار تمیز کنید. شما با مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه می توانید نحوه تمیز کردن مخزن را یاد بگیرید.

عناصر اصلی که باعث ایجاد سختی آب می شوند

گرچه سختي آب ناشي ازيون هاي كلسيم، منيزيم، باريم، هيدروكربنات، سولفات و نيترات ها آهن منگنز مي باشد ولي چون غير از تركيبات كلسيم و منيزيم ساير تركيبات قابل صرف نظر كردن هستند ( به دليل غلظت بسيار كم آنها ) بنابراين اصطلاحا به مجموع كاتيون هاي كلسيم و منيزيم سختي آب مي گويند.
بنابراین هرچه میزان کلسیم و منیزیم بیشتر باشد میزان درصدسختی آب بالاتر می باشد. ضمنا درصد سختی آب در مناطق مختلف و با توجه به جغرافیای محلی متغیر می باشد.

 

در چه سختی یا TDS آب ایجاد رسوب می کند

 

سختی گیری و رسوب زدایی مغناطیسی

سختی گیری و رسوب زدایی مغناطیسی بدون نیاز به مواد شیمیایی افزودنی به عنوان یک روش غیر شیمیایی و سازگار با محیط زیست با خواص بسیار مفید دیگر برای صنایع مختلف همواره به عنوان جایگزین مناسبی برای روش های پیشین مطرح است.

دستگاه سختی گیری رزینی

عملکرد دستگاه سختی گیر رزینی به این شکل است که با ورود هر یون کلسیم و منیزیم به دانه های رزین، با خروج دو یون سدیم همراه می شود. سختی گیر رزینی متداول ترین و پرکاربردترین دستگاه برای کاهش سختی آب می باشد که با استفاده از روش تعویض یونی و به کمک رزین های کاتیونی، کلسیم و منیزیم محلول در آب را از آن جدا می نماید.

درصورتی که قصد تهیه دستگاه سختی سنج را دارید می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید.

محصول ۲ min 350x66 1