همانطور که می دانید کلگی یکی از قطعات مهم پمپ دستگاه تصفیه آب است که در جلو پمپ قرار می گیرد. کلگی  دارای دیافراگم و بلبرینگ است که از آلیاژهای بسیار مقاوم ساخته می شود. درصورتیکه کلگی خراب یا معیوب شود، فشار آب کاهش پیدا می کند یا اینکه نشتی آب در کلگی ایجاد می شود. درواقع این نشتی آب در ابتدا اندک است و به مرور زمان افزایش پیدا می کند. در این مقاله به موضوع نحوه تعویض هد یا کلگی پمپ دستگاه تصفیه آب می پردازیم. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چه زمانی باید اقدام به تعویض هد یا کلگی پمپ کنیم؟

  •  زمانی که پمپ نشتی داشته باشد
  •  زمانی که فشار پمپ کاهش پیدا نماید و کمتر از ۵۰ PSI باشد.
  • زمانی که پمپ صدای زیادی ایجاد کند و با سفت کردن پیچ های آن این صدا قطع نشود.

 

How to replace the water purifier

آموزش تعویض هد یا کلگی موتور

در ابتدا لوله های متصل به پمپ و اتصالات زانویی و همچنین فیش اتصال به برق را از پمپ جدا کنید. سپس اقدام به باز کردن پمپ از بدنه دستگاه تصفیه آب کنید و پمپ را جدا کنید.

در ادامه باید سه پیچ روی کلگی را باز کنید. توجه داشته باشید که شش پیچ روی کلگی وجود دارد و شما برای جداسازی کله پمپ باید تنها باید سه عدد پیچ که در تصویر مشخص شده را باز کنید.

تعویض هد یا کلگی پمپ دستگاه تصفیه آب

گاهی اوقات مشاهده می کنید که پیچ ها بسیار سفت شده اند و باز کردن آنها بسیار مشکل می باشد بنابراین گاهی مجبور می شوید پیچ های کله پمپ را با سنگ فلز یا اره ببرید و کله پمپ معیوب را جدا کنید.
پس از باز کردن پیچ های کله پمپ، کلگی را از آن جدا کنید. اکنون باید اقدام به بستن کلگی جدید کنید. توجه داشته باشید که یک پخ داخل کلگی و یک پخ روی شفت موتور قرار دارد که باید آنها را موازی یکدیگر قرار داده و در ادامه کلگی را به آرامی بر روی پمپ فشار دهید تا سر جای خود قرار گیرد.

تعویض هد یا کلگی پمپ دستگاه تصفیه آب

بستن کله پمپ روی موتور

درمرحله بعد اقدام به بستن پیچ ها کنید. سه پیچ بلند را در محل  خود قرار داده و آنها را ببندید. توجه داشته باشید که پیچ ها را به صورت همزمان سفت کنید. بدین شکل که هر کدام را کمی سفت کنید و بعد به سراغ پیچ بعدی بروید تا زمانی که همگی پیچ ها سفت شوند. نیازی به سفت کردن زیادی آنها نیست. درصورتیکه پس از روشن شدن پمپ، حس کردید پمپ صدا می دهد، پیچ ها را کمی سفت تر کنید.

در مرحله بعد رو ی رزوه های دو اتصال زانویی پمپ 10 تا  15 دور تفلون بپیچید و سپس آن را در جای خود و به شکل اولیه، محکم ببندید. اکنون اقدام به بستن پمپ روی دستگاه تصفیه آب کنید و پیچ های پمپ را ببندید.

در  ادامه لوله های پمپ آب و فیش برق را به دستگاه متصل کنید، دستگاه را روشن کنید و عملکرد آنرا تست کنید. اگر پس از تعویض کلگی متوجه شدید که پمپ صدای زیادی می دهد، منشاء آن کلگی نیست، این احتمال وجود دارد که بلبرینگ های درون پمپ خراب شده باشد و نیاز به تعویض داشته باشد. در این مقاله به موضوع نحوه تعویض هد یا کلگی دستگاه تصفیه آب خانگی پرداختیم. اگر قصد بدست آوردن اطلاعات بیشتری در زمینه تعمیر پمپ دارید، محتوای آموزش سرویس و تعمیر پمپ تصفیه آب خانگی را مشاهده کنید. ضمنا درصورتیکه قصد تهیه کلگی پمپ را دارید، روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید کلگی یا هد