دسترسی به آب آشامیدنی سالم و با کیفیت یکی از اصلی‌ترین نیازهای انسان از دیرباز بوده است و رفته‌رفته با افزایش تکنولوژی و همچنین افزایش جمعیت و آلودگی منابع آب، دستگاه‌هایی همچون دستگاه آب شیرین ‌کن و دستگاه تصفیه آب صنعتی برای تصفیه این مایع حیات و حذف آلاینده‌های آن ساخته شدند و استفاده از آنها به امری ضروری تبدیل شد. بر همین اساس در این مطلب قصد داریم این دو دستگاه را مورد بررسی قرار دهیم و به بیان تفاوت‌های آنها با یکدیگر بپردازیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی دستگاه آب شیرین کن صنعتی

به‌ طورکلی دستگاه آب شیرین کن، دستگاهی است که برای شیرین کردن آب‌های شور و قابل استفاده کردن آن برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها از فرایند اسمز معکوس برای جداسازی نمک و سایر ناخالصی‌های موجود در آب بهره می‌برند و عملکرد آنها به این صورت است که آب ،تحت‌ فشار از طریق یک غشای نیمه‌تراوا عبور داده می‌شود و املاح و نمکها به دام می‌افتند و به این صورت آب تصفیه شده و شیرین ازیک‌طرف غشا و آب‌شور و تغلیظ شده از طرف دیگر غشا خارج می‌شود.

Seawater Desalination Plants

 

معرفی دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی، سیستمی است که برای تصفیه آب در مقیاس بزرگ و با ظرفیت بالا (تا چند هزار مترمکعب در شبانه‌روز) طراحی شده است. این دستگاه‌ها آلاینده‌های مختلف مانند ذرات معلق، مواد شیمیایی، میکروب‌ها و فلزات سنگین موجود در آب را حذف می‌کنند و آب تصفیه شده با کیفیت بالا را برای مصارف مختلف صنعتی، کشاورزی و آشامیدنی تولید می‌کنند. این دستگاه‌ها برای تصفیه آب دارای فناوری‌های مختلفی به شرح زیر می‌باشند:

  • فیلتراسیون: در این فناوری برای حذف ذرات معلق و ناخالصی‌های فیزیکی از آب از فیلترهای مختلفی مانند فیلترهای شنی و کربنی استفاده می‌شود.
  • تبادل یونی: برای حذف یون‌های فلزی و مواد شیمیایی از آب از رزین‌های تبادل یونی در این دستگاه استفاده می‌شود.
  • اسمز معکوس: بطور معمول برای حذف نمک‌ها و آلاینده‌های مولکولی آب ،از غشاهای اسمز معکوس در این دستگاه ها استفاده می‌شود.
  • گندزدایی: در دستگاه تصفیه آب صنعتی برای ازبین‌بردن میکروب‌ها و ویروس‌ها از آب از روش‌های مختلفی مانند کلرزنی، اشعه UV و ازن زنی استفاده می‌شود.

yuma 1

تفاوت دستگاه آب شیرین کن و دستگاه تصفیه آب صنعتی در چیست؟

خب پس از اینکه بطور مختصر با دستگاه‌های آب شیرین کن و تصفیه آب صنعتی آشنا شدیم، بهتر است به تفاوت این دو دستگاه بپردازیم و آنها را از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم.

تفاوت دستگاه آب شیرین کن با دستگاه تصفیه آب صنعتی از لحاظ ظاهر

به‌طورکلی برای مقایسه این دو دستگاه از لحاظ ظاهری باید بگوییم که دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی ، پیچیده‌تر از دستگاه‌های آب شیرین کن دریای هستند. اما این موضوع الزاما به معنای کوچک‌تر و ساده بودن دستگاه‌های آب شیرین کن نیست و در برخی از مواقع ممکن است دستگاه‌های آب شیرین کن با توجه به نوع ساختار دارای اندازه بزرگ‌تر وبا پیچیدگی بیشتری باشند.

تفاوت دستگاه آب شیرین کن با دستگاه تصفیه آب صنعتی از لحاظ هدف استفاده

این دو دستگاه از لحاظ هدف استفاده دارای تفاوت‌هایی به شرح زیر می‌باشند:

دستگاه آب شیرین کن:

این دستگاه‌ها برای شیرین کردن آب دریا و آب‌هایی با شوری بالا ،مورد استفاده قرار میگیرند و خیلی برای اهدافی همچون حذف آلاینده ها مناسب نیستند. دستگاه آب شیرین کن برای از بین بردن شوری آب ،از ممبران‌های پیچیده تری که اصطلاحا به ممبران Cea Water معروف هستند استفاده می‌کند.

این ممبران‌ها از چند لایه نازک و متراکم تشکیل شده‌اند و به طور مارپیچ به دور یک لوله توخالی پیچیده شده‌اند.

los cabos msd pumpresized

این لایه‌ها از جنس پلیمرهای آلی مانند پلی آمید یا پلی سولفون هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فقط مولکول‌های آب از آنها عبور کنند و نمک‌های موجود در آب دریا و آب‌های بسیار شور به دلیل جثه بزرگ‌تر، قادر به عبور از غشاء نخواهند بود و به این صورت دستگاه آب شیرین کن نمک موجود در آب را از آن جدا می‌کند و اصطلاحا به شیرین کردن آب شور می‌پردازد.

دستگاه تصفیه آب صنعتی:

این دستگاه برای تصفیه آب‌های شیرین و لب شور مورد استفاده قرار می‌گیرد و از ممبران های Brakish Water بهره میبرد.

دستگاه تصفیه آب صنعتی برخلاف دستگاه آب شیرین کن به حذف آلاینده‌ها و املاح مختلف مانند میکروب‌ها آب، فلزات سنگین آب، مواد شیمیایی و آلاینده‌های آلی از آب‌های آلوده می‌پردازد. همچنین دستگاه تصفیه آب صنعتی برای کاهش و حذف سختی آب کاربرد زیادی دارد.

همانطور که می‌دانید، سختی آب به دلیل وجود یون‌های کلسیم و منیزیم در آب ایجاد می‌شود.

SEA WATER DESALINATION PLANT 1

این یون‌ها می‌توانند مشکلاتی مانند رسوب‌گذاری در لوله‌ها و تجهیزات، طعم و مزه نامطلوب آب و ایجاد لکه روی ظروف و لباس‌ها را به وجود آورند، به همین دلیل کاهش این سختی در مصارف مختلف آب اهمیت بسیاری دارد و دستگاه تصفیه آب صنعتی با استفاده از روش‌های مختلفی می‌تواند سختی آب را تا حد زیادی کاهش دهد.

تفاوت دستگاه آب شیرین کن با دستگاه تصفیه آب صنعتی از لحاظ کارایی

برای اینکه بتوانیم این دو دستگاه را از لحاظ کارایی با یکدیگر مقایسه کنیم باید عوامل و مولفه‌های مختلفی همچون فناوری، کیفیت آب تصفیه شده و مصرف انرژی را مدنظر قرار دهیم.

  • از لحاظ فناوری نیز دستگاه آب شیرین کن از فرایند اسمز معکوس به‌عنوان فرایند اصلی تصفیه بهره می‌برد و اما در دستگاه تصفیه آب صنعتی ترکیبی از روش‌های مختلف تصفیه مانند فیلتراسیون، تبادل یونی، اسمز معکوس و گندزدایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مصرف انرژی در دستگاه آب شیرین کن بیشتر از دستگاه تصفیه آب صنعتی می‌باشد. این موضوع به این دلیل می‌باشد که دستگاه آب شیرین کن از فرایند سنگین تری برای تصفیه استفاده می‌کند و ازآنجایی‌که فیلترهای ممبران دریایی اسمز معکوس از پمپ‌های بسیار قوی تری برای عبور آب از غشاهای مخصوص استفاده می‌کند ، به مصرف انرژی زیادی نیاز دارد.2538 202312021532238857

تفاوت دستگاه آب شیرین کن با دستگاه تصفیه آب صنعتی از لحاظ قیمت

برای مقایسه این دو دستگاه از لحاظ قیمت باید مولفه‌های مختلفی را مورد بررسی قرار دهیم؛ اما به‌طورکلی، دستگاه‌های آب شیرین کن به دلیل نیاز به ممبران‌های سی واتر و پمپ‌های قوی و پیچیده برای حذف نمک از آب‌های شور و آب دریا، گران‌تر از دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی هستند.

البته ازآنجایی‌که قیمت نهایی به عوامل مختلفی مانند نوع و مدل دستگاه، ظرفیت، برند و محل نصب بستگی دارد؛ در برخی موارد، ممکن است قیمت یک دستگاه تصفیه آب صنعتی با ظرفیت بالا از قیمت یک آب‌ شیرین کن با ظرفیت پایین بیشتر باشد.

مکان‌های مناسب برای دستگاه آب شیرین کن

استفاده از دستگاه آب شیرین کن در مکان‌های مختلفی می‌تواند مفید باشد، اما به‌طورکلی این دستگاه برای موارد زیر کاربرد بیشتری دارد:

مناطق با کمبود یا نبود آب شیرین:

  • مناطق ساحلی: به دلیل دسترسی به آب دریا که منبعی از آب‌شور است دستگاه آب شیرین کن در این مناطق می‌تواند بسیار کاربردی باشد.
  • جزایر: به دلیل عدم دسترسی به منابع آب شیرین طبیعی، این دستگاه‌ها می‌توانند نیاز اهالی به آب شیرین در جزایر را تامین کند.
  • مناطق خشک و بیابانی: به دلیل کمبود آب شیرین و نیاز به آب برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی، دستگاه آب شیرین کن بهترین گزینه برای این مناطق می‌باشد.
  • کشتی‌ها و سکوهای نفتی: برای تأمین آب آشامیدنی و آب مورد نیاز برای مصارف صنعتی در کشتی‌ها و سکوهای نفتی بهتر است از دستگاه‌های آب شیرین کن استفاده شود.
  • مناطق صنعتی: استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن برای تأمین آب با کیفیت مورد نیاز برای مصارف صنعتی یک انتخاب عالی می‌باشد.
  • مناطق کشاورزی: برای آبیاری گیاهان در مناطقی که آب شور دارند، دستگاه آب شیرین کن می‌تواند کاربرد بسیار خوبی داشته باشد.

 

industrial reverse osmosis plant 10 m3 hr

مکان‌های مناسب برای دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی برای تصفیه آب‌های آلوده با شوری کم و مصارف صنعتی و کشاورزی در مناطق و مکان‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • صنایع مختلف: برای تصفیه آب مورد استفاده در فرایندهای صنعتی ، دستگاه تصفیه آب صنعتی می‌تواند بهترین گزینه در صنایع مختلف باشد.
  • نیروگاه‌ها: استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی در نیروگاه‌ها به‌منظور تصفیه آب مورد استفاده در بویلرها و سیستم‌های خنک‌کننده، گزینه بسیار مناسبی می‌باشد.
  • مزارع و گلخانه‌ها: برای تصفیه آب مورد نیاز برای آبیاری گیاهان بهتر است در مزارع و گلخانه‌ها از دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی استفاده شود.
  • مناطق با آب آلوده: برای تصفیه آب آشامیدنی در مناطق آلوده و تأمین آب با کیفیت برای مصارف خانگی و صنعتی ،این نوع دستگاه می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد.

industrial reverse osmosis plant

جمع‌ بندی تفاوت دستگاه آب شیرین کن و دستگاه تصفیه آب صنعتی

در این مطلب باتوجه‌به اهمیت تصفیه آب و سالم‌بودن آن برای مصارف مختلف به معرفی دو دستگاه تصفیه آب صنعتی و دستگاه آب شیرین کن پرداختیم و تفاوت‌های این دو را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه بیان کردیم که هر کدام از این دستگاه‌ها برای چه مصارف و مناطقی مناسب هستند؛ اما در نهایت باید بگوییم که اولین قدم برای انتخاب مناسب بین این دو دستگاه ،بررسی نوع آب ورودی‌‌ای می‌باشد که قصد تصفیه آن را دارید.

به طور کلی اگر آب شما شور است یا قصد دارید آب دریا را تصفیه کنید به دستگاه آب شیرین کن نیاز دارید تا نمک‌های آن را از آب جدا کرده و آب تصفیه شده با کیفیت بالا تولید کنید. اما اگر آب ورودی شما شیرین یا لب شور است، برای تصفیه آن بهتر است از دستگاه تصفیه آب صنعتی برای حذف سختی، آلاینده‌ها و مواد مضر بهره ببرید. در حین تصمیم‌گیری نیز می‌توانید روی تیم پشتیبانی ما حساب کنید و در مورد ابهامات خود از آنها راهنمایی دریافت کنید.