در این مبحث قصد داریم در خصوص مزایای دوش کلرگیر یا دوش تصفیه آب مطالبی را ارائه نماییم:پوست گسترده ترین و از لحاظ مساحت بزرگترین عضو بدن است و به عنوان نخستین سد دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری زا عمل می کند و علیرغم اینکه پوست داشتن منافذ بسیار ریز و فراوان نسبت به دفع مواد سمی از طریق تعریق عمل می کند، از طریق همین منافذ مواد سمی و آلودگی را نیز به بدن جذب می کند.

مضررات عدم استفاده از دوش کلرگیر یا دوش تصفیه آب

یکی از این مواد مضر و خطرناک کلر می باشد که هنگام دوش گرفتن با تمام قسمت های پوست در تماس است. بد نیست بدانید در حالی که شواهد مختلفی مبنی بر مضر بودن کلر در آب آشامیدنی وجود دارد. متاسفانه وجود کلر در آب حمام هنگام دوش گرفتن را خطرناک تر ارزیابی نموده اند. زیرا کلر به بخار آب ناشی از آب گرم واکنش نشان می دهد و تری هالومتان(THM) آزاد می کند که تاثیر این ماده در ایجاد سرطان به اثبات رسیده و با توجه به اینکه پرداختن به تری هالومتان ها از حوصله این بحث خارج است، پیشنهاد می کنیم راجع به آن بیشتر تحقیق کنید.برخی از مطالعات صورت پذیرفته، اثرات ناشی از کلر را بسیار شبیه به قرار گرفتن در برابر اشعه خطرناک یو وی UV دانسته اند. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) اینگونه گزارش می دهد که “اثرات جانبی کلر موجب تولید رادیکال های آزاد در بدن می گردد و باعث آسیب سلولی می شوند که بسیار سرطان زا می باشند”.

 ابتلا به بیماری های پوستی

از سوی دیگر دوش گرفتن با آب دارای کلر، احتمال ابتلا به بیماری های پوستی را افزایش می دهد و علائم را در بیماران دارای اگزما Eczema، پسوریازیس psoriasis، رزویشا Rosacea تشدید می کند.همچنین بخار آب آغشته به کلر، بافت های حساس ریه را مورد هدف قرار می دهد و به آن آسیب می رساند. محققان دریافته اند که استنشاق کلر یکی از مهمترین علل بیماری هایی از قبیل آسم و برونشیت می باشد. این در حالی است که میزان ابتلا خردسالان به آسم را 300 درصد افزایش می دهد و برای کودکان خردسال و زنان باردار بسیار خطرناکتر است.

برخی از عوارض ظاهری دوش گرفتن با آب دارای کلر به شرح زیر می باشد:

  • پوست خشک و ملتهب
  • موهای شکننده و خشک
  • ریزش مو
  • سوزش و قرمز شدن چشم ها
  • آسیب دیدن سینوس ها
تحقیقات صورت گرفته برای در امان ماندن از مضرات کلر هنگام دوش گرفتن منجر به طراحی دستگاه ساده ای بنام دوش کلرگیر یا دوش تصفیه آب گردیده که علیرغم سادگی و قیمت نسبتا ارزان اثرات بسیار فراوانی در حذف کلر آب و حفظ سلامتی بدن و شادابی پوست و موها دارد. بنابراین پیشنهاد می گردد علاوه بر دستگاه تصفیه آب، حتما یک دوش کلرگیر نیز در حمام خود نصب نمایید.