دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس در سه نوع خانگی ، نیمه صنعتی و صنعتی موجود هستند. در این مقاله به بررسی دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی می پردازیم. دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی برای صنایع کوچک که میزان آب تصفیه مورد نیازشان کمتر از سه هزار متر مکعب در روز باشد استفاده می شود. مشاغلی مثل پرورش ماهی های تزیینی ، گلخانه های کوچک و از این قبیل مشاغل. دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی، از نظر حجم تولید آب تصفیه در طول شبانه روز تقسیم بندی می شوند و از 200 گالن تا 2000 گالن ساخته می شوند. شاسی های مورد استفاده در دستگاههای نیمه صنعتی در مدل های مختلفی هستند که بر اساس نوع دستگاه انتخاب می شوند.
هوزینگ های پیش تصفیه دستگاه نیمه صنعتی معمولا اسلیم یا جامبو می باشند. هوزینگ های اسلیم شبیه هوزینگ های دستگاه های خانگی در دو مدل شفاف و مات و همچنین تک اورینگ و دبل اورینگ موجود هستند. جنس این هوزینگ ها از پلی اتیلن می باشد. البته بعضی از دستگاه های نیمه صنعتی که برروی شاسی خانگی بسته می شوند با همان هوزینگ های خانگی ساخته می شوند. دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی معمولا 5 مرحله ای بوده که سه مرحله پیش تصفیه، یک مرحله ممبران ( یا ممبران ها ) و مرحله نهایی هم فیلتر پست کربن گذاشته می شود. البته در بعضی از دستگاه ها از فیلتر محافظ ممبران نیز استفاده می شود.

دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی

انواع فیلتر های دستگاه های نیمه صنعتی عبارتند از :

  • فیلتر الیافی 5 میکرون
  • فیلتر کربن فعال
  • فیلتر کربن فشرده
  • فیلتر پست کربن
  • فیلتر ممبران
  • فیلتر محافظ ممبران
  • طول فیلتر های اسلیم 20 و قطر 5/2 اینچ می باشند . فیلتر های جامبو نیز دارای طول 20 و قطر 4 می باشند.

فیلتر الیافی 5 میکرون :

این فیلتر از جنس پروپیلین می باشد و به ذرات با ضخامت بیش از 5 میکرون را اجازه عبور نمی دهد. این فیلتر معمولا به عنوان فیلتر مرحله اول شناخته می شود و طول عمری در حدود 6 ماه دارد.

فیلتر الیافی نیمه صنعتی

فیلتر الیافی

فیلتر کربن فعال و فشرده :

این فیلترها شبیه فیلترهای کربن فعال و فشرده خانگی می باشند. وظیفه فیلتر کربن فعال حذف کلر و بو و مواد شیمیایی و فیلتر کربن فشرده هم تکمیل کننده عملیات فیلتر کربن فعال می باشد . این فیلتر ها نیز عمر مفیدی در حدود 6 ماه دارند.

فیلتر کربن فعال نیمه صنعتی

فیلتر کربن فعال نیمه صنعتی

فیلتر کربن فشرده نیمه صنعتی

فیلتر کربن فشرده نیمه صنعتی

فیلتر پست کربن و فیلتر محافظ ممبران :

این فیلتر ها از لحاظ کارایی و ظاهر شبیه فیلتر های پست کربن خانگی و محافظ ممبران خانگی هستند . ولی در بعضی از دستگاه های نیمه صنعتی بجای فیلتر محافظ ممبران 10 اینچ ، 12 اینچ استفاده می شود.

فیلتر پست کربن

فیلتر پست کربن

فیلتر محافظ ممبران

فیلتر محافظ ممبران 110 اینچ protect memberan112.jpg

فیلتر ممبران :

همانگونه که در دستگاه تصفیه آب خانگی اشاره شد، در دستگاه نیمه صنعتی هم که به روش اسمز معکوس کار می کنند  فیلتر ممبران اصلی ترین فیلتر دستگاه است. در دستگاه های خانگی به دلیل اینکه میزان آب تصفیه زیاد نیست تنها تفاوتی که در ممبران استفاده شده وجود دارد، تعداد لایه های ممبران است، اما از نظر ظاهر و اندازه یکسان هستند. در دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی، ممبران ها براساس میزان آب تصفیه شده مورد نیاز و مدل دستگاه متفاوت است.
ممبران های دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی معمولا 100 گالن و 400 گالن هستند که همانطور که گفته شد براساس آب تصفیه مورد نیاز از یک یا چند عدد ممبران استفاده می شود.

ممبران 100 گالن

فیلتر ممبران 100 گالن
ممبران 400 گالن

فیلتر ممبران 400 گالن

دستگاه 400 گالن با 4 عدد ممبران 100 گالن

دستگاه تصفیه آب 400 گالن

دستگاه 200 گالن با 2 عدد ممبران 100 گالن

دستگاه تصفیه آب 200 گالن

دستگاه 400 گالن با 1 عدد ممبران 400 گالن

دستگاه تصفیه آب 400 گالن

دستگاه 1600 گالن با 4 عدد ممبران 400 گالن

دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی

دستگاه های نیمه صنعتی با ظرفیت های مختلف

در حال حاضر دستگاه های نیمه صنعتی با ظرفیت های 600 و 800 و 1200و 2000 گالن هم ساخته می شوند.
دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی از لحاظ قطعات برقی نیز شبیه دستگاه خانگی ، دستگاه نیمه صنعتی پنج قطعه برقی دارد که شامل آداپتور، پمپ، شیر برقی، سوییچ لو پرشر و سوییچ های پرشر می شود.
سوییچهای های پرشر و لو پرشر بین دستگاه های خانگی و نیمه صنعتی مشترک هستند.

شیر برقی ، آداپتور و پمپ دستگاه نیمه صنعتی32 یا 36 ولت هستند و از لحاظ ظاهری کمی بزرگتر از قطعات دستگاه خانگی هستند اما از نظر کارایی دقیقا همان وظایفی را دارند که در دستگاه خانگی دارند. البته در دستگاه های نیمه صنعتی بزرگ ( 600گالن به بالا ) از پمپ های دائم کار استفاده می شود.

ذکر این نکته ضروری ست که در دستگاه های تصفیه آبی که بیش از دو ممبران دارند از 2 پمپ نیمه صنعتی استفاده می شود ( دستگاه 400 گالن با 4 عدد ممبران 100 گالن ) که با تقسیم قدرت پمپ ها بر روی ممبران ها، از ایجاد فشار به پمپ ها جلوگیری شود ( به ازاء هر پمپ هم باید از یک آداپتور استفاده کرد).

در دستگاه های نیمه صنعتی بزرگ ( مثلا 1600 گالن ) معمولا از پمپ های دائم کار استفاده می شود. در این دستگاه ها نمیتوان از هوزینگ های معمولی نیمه صنعتی استفاده کرد و باید از هوزینگ های جامبو که ورودی و خروجی آب بیشتری دارد و همچنین استحکام بیشتری دارند استفاده کرد. معمولا این مدل دستگاه ها به دلیل حجم و کارایی دستگاه و همچنین صدای پمپ در محیط های باز استفاده می شوند.

قطعه مشترک دیگری که بین دستگاه های خانگی و نیمه صنعتی وجود دارد ، شیر میکس است که با کمک این قطعه سختی آب مصرفی تنظیم می گردد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که به دلیل دبی آب دستگاه نیمه صنعتی، اتصالات و شیلنگ مورد استفاده در این دستگاه باید با قطر 10 میلی متر باشد. در این مقاله به معرفی دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی پرداختیم در صورتیکه نیاز به مشاوره دارید میتوانید با کارشناسان بخش فروش شرکت زلال آب تماس بگیرید.