بو یا طعم ناخوشایند آب لوله کشی از عمده مشکلاتی است که شهروندان با آن مواجه اند. این وضعیت غیرطبیعی آب دلایل مختلفی دارد که هر کدام دارای مضراتی هستند. متاسفانه حتی آبی که از تصفیه خانه ها وارد لوله ها و سپس به منازل و سایر نقاط شهر می رسد نیز ممکن است بو و مزه ی بدی داشته باشد. در این بین انواع دستگاه تصفیه آب خانگی قادرند تا علاوه بر رفع کامل بو و طعم آب لوله کشی شهری، سایر آلاینده ها و ناخالصی های مضر را نیز از آب حذف کرده و آبی سالم به دست مصرف کننده ها برساند.

بو و مزه بد آب لوله کشی

سعی نمودیم تا تمام مزه هایی که از سوی کاربران معمولا گزارش می شود را مطرح کنیم. مزده بد آب لوله کشی حس ناخوشایندی را برایمان به وجود می آورد و از منظر سلامتی هم ایمن نیست. شاید میزان املاح مضری در آب بالا رفته که طعم و مزه آب لوله کشی را تغییر داده است. در ادامه مطلب برخی از دلایل طعم بد و بوی ناخوشایند آب ذکر شده که توجه شما را به آنها جلب می نماییم.اگر آب تصفیه شده نیز از لحاظ طعم و مزه خوشایند نیست، حتما سری به مطلب علل بروز بوی نامطبوع در دستگاه تصفیه آب بزنید.

woman drinking glass of clean water

بو و مزه ی ماهی

این بو معمولا به دلیل وجود جلبک در مسیر آب است و اغلب در تابستان ها احساس می شود. این جلبک ها به دلیل گرمای مناسب و نور خورشید در مخازن و دریاچه ها رشد می کنند. هرچند تصفیه آب شهری قادر است تا از ورود جلبک ها به آب لوله کشی جلوگیری کند اما گاهی اوقات ممکن است تا بوی آن که شبیه بوی ماهی است توسط افرادی که شامه ی حساسی دارند حس شود.

همچنین وجود موادی مانند باریم در منابع آب شیرین باعث ایجاد این مزه و بو شود.

بو و مزه ی کلر

از سال 1850 میلادی، کلر به عنوان یک ضدعفونی کننده و از بین برنده ی باکتری های آب به سیستم تصفیه آب شهری اضافه شد. هرچند استفاده از این ماده برای بهداشت آب آشامیدنی ضروری است، اما نباید آبی که به دست مصرف کننده می رسد دارای طعم و بوی کلر باشد.

کلر علاوه بر بو و مزه ی ناخوشایند باعث خشکی پوست و مو و محو شدن رنگ لباس ها می شود. خوشبختانه دستگاه های تصفیه آب خانگی علاوه بر تصفیه کامل آب، کلر را نیز از آن حذف می کنند.اذیت کردن بوی ماهی در اب برای یک خانوم

بو و مزه ی فلزات

فلزاتی مانند آهن، سرب و مس ممکن است در آب وجود داشته باشند و بو و طعم آن ها حس شود. مس و آهن معمولا در آب شرب وجود دارند و غلظت پایین آن ها خطری برای سلامت انسان ندارد. اما اغلب به علت زنگ زدگی لوله ها یا استخراج آب از منابع زیرزمینی ممکن است آب طعم و بوی آهن و سایر فلزات را گرفته باشد که علاوه بر ناخوشایند بودن، باعث بروز عوارض و بیماری در افراد می شود.

بوی تخم مرغ فاسد

آب با عبور از سطح زمین، سولفید هیدروژن را در خود حل می کند. اگر آب لوله کشی حاوی این ماده باشد، با باز کردن شیر و جاری شدن آب، بوی تخم مرغ فاسد را احساس خواهید کرد. هرچند بطور معمول این بو نباید در آب شرب خانه ها وجود داشته باشد، اما در صورتی که آب منزل شما همراه با این بوی ناخوشایند است، استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی می تواند بهترین راه حل برای حذف آن باشد.

بوی تخم مرغ فاسد در آب لوله کشی

مزه ی نمک

طعم نمک در آب می تواند به علت وجود یون های کلرید و یا سولفات ها باشد. سطوح مختلفی از کلرید در فاضلاب صنعتی و کشاورزی وجود دارد که ممکن است از طرق مختلف وارد سیستم آب شهری شود. همچنین ترکیب شدن آب دریا با آب شیرین مبدأ نیز می تواند باعث ایجاد این طعم شود. سولفات هایی مانند سولفات سدیم نیز به طور طبیعی در برخی خاک ها و سنگ ها وجود دارند و در صورت حل شدن در آب، باعث شوری آن می شوند. آبی که طعم نمک می دهد به دلیل وجود این مواد می تواند باعث بروز آسیب به دستگاه گوارش و کلیه ها شود.

امیدواریم که مطلب دلایل بو و مزه ی بد آب لوله کشی مورد توجه شما قرار گرفته باشد، وبلاگ زلال آب موضوعات مختلفی را در دل خود جای داده که هر کدام خواندنی می‌باشند. بخش آموزش پر شده از موضوعات متنوع که به افزایش دانش شما در زمینه های مختلف کمک می‌کند. با اشتراک گذاری این مطلب در رسانه‌های اجتماعی دوستان خود را از این موضوع جذاب آگاه کنید. در پایان نظرات خود را با درج کامنت در مورد مسائل مطرح شده با ما در میان بگذارید.