دستگاه‌های تصفیه آب در محیط های خانگی، تجاری و صنعتی بسیاری استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها از مخزن‌هایی برای ذخیره آب سالم استفاده می‌کنند که ممکن است پس از مدتی به دلایل مختلفی نیاز به تعویض داشته باشند. در این مقاله به موضوع زمان تعویض مخزن دستگاه تصفیه آب پرداخته خواهد شد.

بخش اول: کاربرد مخزن در دستگاه تصفیه آب

مخزن در دستگاه تصفیه آب یکی از اجزای اصلی است که وظیفه حفظ و و نگهداری آب تصفیه شده را بعهده دارد. با توجه به اینکه تولید آب دستگاه تصفیه آب کند است و مدت زمان زیادی طول میکشد تا آب مورد نیاز تصفیه گردد، بنابراین آب تصفیه باید آرام آرام در مخزن تحت فشار جمع آوری شده تا در زمان مصرف به میزان کافی در دسترس باشد. مخازن دستگاه‌های تصفیه آب معمولاً از جنس پلی‌پروپیلن و یا استیل ضد زنگ ساخته شده‌اند و قابلیت نگهداری حجم های مختلف آب را دارند.

زمان تعویض مخزن دستگاه تصفیه آب

بخش دوم: زمان تعویض مخزن تحت فشار در دستگاه تصفیه آب

زمان تعویض مخزن در دستگاه تصفیه آب بستگی به عوامل مختلفی دارد که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

عوامل موثر در زمان تعویض مخزن:

میزان مصرف آب: هر چه میزان مصرف آب بیشتر باشد، ممکن است مخزن دستگاه تصفیه آب زودتر نیاز به تعویض داشته باشد.
کیفیت آب ورودی: در صورتی که کیفیت آب ورودی به دستگاه تصفیه آب پایین باشد و آلودگی بالایی داشته باشد، مخزن دستگاه تصفیه آب نیز ممکن است آلوده شود و نیاز به تعویض مجدد داشته باشد.
نوع فیلترهای دستگاه تصفیه آب: فیلترهای دستگاه تصفیه آب باید از کیفیت مرغوب برخوردار باشند در غیر این صورت ممکن است آلودگی ها را از خود عبور دهند و مخزن را آلوده کنند. همچنین فیلترها باید در دوره های منظم زمانی تعویض شوند. در صورت عدم تعویض فیلترها، کیفیت تصفیه آب به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و مخزن نیز سریع‌تر خراب می‌شود.
نحوه ی استفاده از دستگاه تصفیه آب: درصورتیکه مدت زمان طولانی از دستگاه تصفیه آب استفاده نکنیم(بیش از یک هفته) راکد ماندن آب در مخزن باعث بو گرفتن آن می شود، با در نظر داشتن این موضوع که آب وارده به مخزن عاری از کلر می باشد، بنابراین زودتر آلوده می شود. بنابراین درصورتیکه به مدت زمان طولانی از دستگاه استفاده نمی کنید، لازم است آب آن را به طور کامل تخلیه کنید.
عملکرد سوییچ فشار بالا: همانطور که می دانید وظیفه سوییچ فشار بالا، قطع کردن آب بعد از پر شدن مخزن است. درصورتیکه سوییچ فشار بالا به خوبی کار نکند، دستگاه بعداز پر شدن مخزن همچنان به تولید آب ادامه می‌دهد و به دیافراگم یا تیوپ مخزن آسیب وارد می‌شود و در بدترین حالت میتواند موجب ترکیدن بدنه پلاستیکی مخزن شود. بدین منظور سوییچ فشار بالا باید به درستی تنظیم شود تا دیافراگم به بدنه مخزن نچسبد . بنابراین در زمان نصب دستگاه تصفیه آب، توصیه می کنیم از یک تکنیسین ماهر کمک بگیرید.
کیفیت مخزن تصفیه آب: استفاده از مواد اولیه با کیفیت پایین میتواند باعث کوتاه شدن عمر مفید مخزن شود و در نتیجه هزینه های بیشتری برای تعویض مخزن و تعمیرات احتمالی در پی داشته باشد. درواقع به این دلیل که مخزن دستگاه تصفیه آب به صورت دائم با آب در تماس است، باید در فرآیند ساخت آن از موادی استفاده شود که هیچگونه واکنش شیمیایی با آب نداشته باشد و به سرعت آلوده نشود.

بخش سوم: نحوه تعویض مخزن در دستگاه تصفیه آب

تعویض مخزن در دستگاه تصفیه آب باید توسط فنی‌کاران متخصص انجام شود. برای تعویض مخزن، ابتدا باید دستگاه تصفیه آب خاموش شده و از برق خارج شود. سپس مخزن قبلی از دستگاه تصفیه آب جدا شده و مخزن جدید جایگزین ‌شود. پس از جایگزینی مخزن جدید معمولا حدود 45 دقیقه طول می کشد تا مخزن پر شود.

عمر مفید مخزن دستگاه تصفیه آب

استاندارد خاصی برای تعویض مخزن دستگاه تصفیه آب اعلام نشده است که برخی از دلایل آن به میزان مصرف و کیفیت مخزن و نوع آب ورودی و غیره بستگی دارد. اما از لحاظ بهداشتی حتی اگر مخزن سالم باشد بهتر است هر 3 الی 4 سال یکبار آنرا تعویض نمود زیرا در هر صورت بعد از گذشت چند سال ممکن است آلودگی هایی وارد مخزن شود یا اینکه به علت عدم استفاده در مدت زمان طولانی و راکد ماندن آب در آن آلوده شود.
البته در بعضی از موارد برخی از تولید کنندگان پیشنهاد می کنند که سالی یکبار مخزن با مواد ضد عفونی کننده مخصوص شسته شود که درصورتیکه این کار توسط فرد متخصص انجام شود در حفظ سلامتی تانک ذخیره آب بی تاثیر نخواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی یکی از قطعات مهم و کاربردی دستگاه تصفیه آب که مخزن تحت فشار یا تانک ذخیره نامیده می شود، پرداختیم.همانگونه که در بالا گفته شد عوامل مختلفی در خراب شدن و آلوده شدن مخزن که تعویض آن را ضرروری می سازد دخالت دارد از جمله کیفیت آب ورودی، کیفیت جنس مخزن، عملکرد قطعات برقی دستگاه، نوع فیلترهای استفاده شده در دستگاه و … می تواند در زمان تعویض مخزن دستگاه تصفیه آب اثرگذار باشند. یکی از مهمترین این عوامل سرویس و تعویض بموقع فیلترهای دستگاه تصفیه آب می باشد و با توجه به اینکه این دستگاه یکی از ابزارهای مهم سلامت می باشد، پیشنهاد می کنیم همیشه از فیلترهای باکیفیت استفاده کنید و برای سرویس دستگاه خود نیز از شرکت های معتبر کمک بگیرید.