پیش تصفیه چیست؟

پیش تصفیه مرحله ای است که پیش از ورود آب به بخش اصلی تصفیه، به منظور حذف بخشی از ذرات معلق و آلودگی های بزرگتر از فیلتراسیون دستگاه اصلی انجام می شود. به طور معمول این مرحله شامل فیلترهای جداگانه می باشد. هدف از انجام این مرحله، افزایش عمر دستگاه اصلی و کاهش نیاز به تعویض فیلترهای دستگاه است.

پیش تصفیه چیست؟

چرا باید عمل پیش تصفیه را انجام داد؟

اگر آب شهری شما دارای ذرات جامد بیش از حد باشد، فیلترهای اصلی تصفیه آب به سرعت اشباع شد و باید بیشتر تعویض شوند که هزینه بالایی را برای شما به دنبال خواهند داشت. همچنین در صورت استفاده از آب آشامیدنی، پیش تصفیه آب به عنوان مرحله ای اولیه در تصفیه آب، امکان حذف بخشی از باکتری ها و ویروس ها را فراهم می کند که در نهایت به افزایش کیفیت و سلامتی آب کمک می کند.

سیستم پیش تصفیه اسمز معکوس باید چه ترکیباتی را حذف کند ؟

معمولا سیستم پیش تصفیه اسمز معکوس برای حذف انواع ذرات جامد، مواد آلی، رسوبات، رنگ، بو و طعم، مواد معدنی و شیمیایی از آب استفاده می شود. همچنین این سیستم می تواند برخی از آلاینده های مشترک در آب شامل سدیم، کلر، فلوراید، نیترات و سولفات را نیز حذف کند. به طور کلی پیش تصفیه RO قادر است حدود 99 درصد از تمام مواد معلق در آب را خذف کند.

روش‌های پیش تصفیه فیزیکی

فیلتراسیون: در این روش، آب از طریق فیلترهایی با دقت میکرونی میگذرد و ذرات جامد و مواد غیر معلق در آن حبس می شوند.
رسوب گیری:در این روش آب به صورت آهسته با گریز از گرانیت به یک ذخیره سازی بزرگ منتقل می شود. در این
فرآیند ذرات جامد در آب به تدریج سنگین می شوند و به قعر محل ذخیره سازی سقوط می کنند.
فلوکولاسیون: در این روش، مواد شیمیایی به آب اضافه می شوند تا ذرات جامد در آن جمع شوند و به شکل فلوک به سطح بالا بروند. سپس با استفاده از روش ته نشینی یا فیلتراسیون حذف می شوند.
نانوفیلتراسیون: در این روش، آب از طریق یک ممبران نانوفیلتراسیونی به سمت خروجی حرکت می کند. در این فرآیند، ذرات بسیار ریز و همچنین شوری آب از آن حذف می شود.
روش‌های پیش تصفیه شیمیایی
تزریق کلر: در این روش، کلر یا یکی از ترکیبات آن استفاده می شود تا با اعمال اکسیداسیون برخی از مواد آلی و باکتری های موجود در آب را از بین ببرد.
تزریق منعقد کننده: منعقد کننده ها کمک به اتصال ذرات جامد معلق کوچک به هم تشکیل ذرات درشت تر به ته نشین شدن این ترکیبات کمک ‌می‌کنند. سولفات آلومینیم با ایجاد یون های الکتریکی مثبت در آب، با یون های الکتریکی منفی وارد واکنش می شود و ذرات معلق بزرگتری ایجاد می کنند. سپس این ذرات معلق بزرگ با استفاده از فیلتراسیون از آب جدا می شوند.
نیترات زدایی: در این مرحله نیترات از آب حذف می شود. برای حذف نیترات از آب از فرایندهای شیمیایی مانند فلوکولاسیون و کربنات کلسیم استفاده می شود.

تاثیر استفاده از پیش تصفیه در عملکرد لوازم خانگی

بسیاری از لوازم خانگی مانند شوفاژها، اتو، ماشین لباسشویی، پکیج و آبگرمکن و… نیز معمولاً از آب گرم استفاده می‌کنند. حرارتی که در این دستگاه‌ها وجود دارد، سبب تجزیه‌ی املاحی مانند گچ و آهک می‌شود که به مرور زمان در بدنه‌ی آن‌ها رسوخ کرده و منجر به فرسودگی آن‌ها می‌شوند. از این رو استفاده از دستگاه پیش تصفیه تأثیر بسزایی در بهبود عملکرد لوازم خانگی نیز دارد و هزینه‌های مربوط به تعمیرات و نگهداری را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

به علاوه گچ و آهکی که در آب وجود دارد عمل شست و شو را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین به دلیل میزان بالای املاح موجود در آب، افراد در هنگام استحمام و یا شست‌وشوی لباس‌ها و ظرف‌ها مجبورند میزان بیشتری از شامپو، مایع لباسشویی و یا مایع ظرفشویی را استفاده کنند. درصد بالای استفاده از مایع‌های پاک کننده در بلندمدت سبب عوارض پوستی می‌شود و همچنین در هنگام شست‌وشوی میوه‌ها نیز به منافذ آن‌ها نفوذ می‌کند.

دستگاه‌های پیش تصفیه انواع و اقسام مختلفی دارند

دستگاه‌های پیش تصفیه انواع و اقسام مختلفی دارند که با توجه به مصارف مختلف کشاورزی، صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ازجمله پیش تصفیه جامبو،مخزن شن،انواع سیستمهای فیلتراسیون و غیره.

سخن پایانی

پیش تصفیه آب به مجموعه ای از روش های فیزیکی و شیمیایی گفته می شود که برای حذف اولیه ترکیبات معلق و یون های معدنی از آب استفاده می شود. این روش ها شامل فیلتراسیون، رسوب گیری، اکسیداسیون و مبادله یونی می باشد. در این مقاله به این موضوع پرداختیم که پیش تصفیه چیست و چه کاربردی دارد. امیدواریم که مطالب فوق برای شما کاربردی واقع شود.