هدف از تصفیه آب چیست؟ آلودگی های زیست محیطی مانند کلر ، نیترات ، سرب ، آلاینده های آلی ( آفت کش ها ، رنگهای غیر طبیعی ، پلاستیک ها ، حلال ها و غیره از جمله آلاینده های آلی هستند که به سختی قابل بازیافت هستند ) ، فاضلاب های صنایع مختلف و غیره موجود در آب ، علاوه بر اینکه می توانند باعث انواع بیماری های مزمن برای انسان ها شوند ، می توانند تاثیرات مخرب برروی گونه های مختلف حیوانات و حتی محصولات کشاورزی داشته باشد .

هدف از تصفیه آب

در عصر امروز با برداشت بی رویه از آبهای زیر زمینی و کاهش سطح این آبها ، افزایش آلاینده های فوق بسیار زیاد شده ، بنابراین امروزه در جهان بهترین شیوه برای اطمینان از سلامت آب ، کنترل و تصفیه آن در لحظه مصرف شناخته شده و دستگاه های تصفیه آب خانگی با روش اسمز معکوس نیز برای همین منظور طراحی و ساخته می شود. در ادامه این مقاله هدف از تصفیه آب شرح داده شده است پس پیشنهاد می شود که این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید .

هدف از تصفیه آب

حذف کلر

با توجه به اینکه تصفیه کامل آب نیازمند فناوری پیچیده و گران قیمت است بنابراین در حجم بالا برای دولتها مقرون به صرفه و منطقی نیست ، لذا امروزه در اکثر کشورها و از جمله کشور ما ، برای تامین آب شرب و ضدعفونی کردن آب ، تنها از روش کلرزنی استفاده می شود و این در حالی است که معضل آلاینده های محلول در آب همچون گچ و فلزات سنگین و غیره هنوز بلاتکلیف است. باتوجه به مضر بودن کلر برای سلامتی انسان باید قبل از مصرف آب کلر آن حذف شود . همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که براساس تحقیقات انجام شده ، وجود کلر باعث ایجاد سردردهای میگرنی نیز می شود. کلر تاثیرات مخرب مستقیمی نیز بر سلامت پوست و مو نیز دارد .از سوی دیگر ثابت شده است که متاسفانه مواد آلی موجود در آب با کلر ترکیب می شوند و باعث ایجاد ترکیبات جانبی مضر از جمله ترکیبات هالوژنی سرطان زا می گردند . ضمن اینکه کلر بر هاگ ها ، کیست ها و تخم کرم ها اثر ندارد مگر در مقادیر بالا . فیلترهای دستگاه تصفیه آب می توانند حدود 95 درصد کلر موجود در آب را حذف کنند.

حذف نیترات

وجود نیترات در آب می تواند سطح اکسیژن رسانی در بدن را به شدت کاهش دهد و باعث بیماری هایی مثل سرطان معده شود . وجود فیلتر ممبران باعث می شود که میزان نیترات در آب به شدت کم شود.همچنین وجود نیترات باعث می شود که جنین دچار نقص زایمان شود و تهیه غذای نوزادان با آب تصفیه احتمال مسمومیت آنها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

حذف سرب

حذف سرب از آب آشامیدنی یکی از مهمترین دلایل استفاده از دستگاه تصفیه آب است ، به دلیل اینکه سرب می تواند تاثیرات جبران ناپذیری بر روی رشته های عصبی ، بویژه بر روی کودکان داشته باشد .

کمک به بهبود گوارش

وجود بعضی از میکروارگانیسم هایی مثل کریپتوسپوریدیوم و ژیاردیا در آب که با وجود کلر هم حذف نمی شوند ، می توانند مشکلات متعددی را برای روده ایجاد کند ، اما دستگاههای تصفیه آب دارای ممبران می توانند این میکروارگانیسم ها را حذف کنند . همچنین با مصرف آب تصفیه می توان عملکرد روده را بهبود بخشید و از یبوست نیز جلوگیری کرد .

بهبود کنترل وزن

مصرف آب تصفیه شده و سالم باعث می شود بدن انسان قند و کربوهیدرات را کمتر جذب کند ، از این رو میتواند به شخص کمک کند تا تناسب اندام و وزن خود را بهتر حفظ کند.

حذف باکتری های مضر

برخی باکتری های موجود در آب که با جوشاندن از بین نمی روند و تنها راه حذف آنها استفاده از دستگاه تصفیه آب RO می باشد ، تاثیرات مستقیم بر طعم و مزه مواد خوراکی خواهند داشت و می توانند کیفیت آنها را به شدت کاهش دهند.

فلزات سنگین در آب

از جمله فلزات سنگین که در آب تصفیه نشده موجود است می توان به کادمیم ، مس ، آرسنیک و جیوه اشاره کرد . وجود این فلزات می تواند انسان را درگیر بیماری های حاد و مزمنی کند ، از جمله میتوان به سرطان ، اختلالات رشدی ، اختلالات سیستم عصبی و اختلالات سیستم دفاعی بدن اشاره کرد .
وجود برخی از این فلزات در آب مثل جیوه و سرب می تواند خطر ابتلا به بیماری خود ایمنی یا همان سندرم را به شدت افزایش دهد .همچنین وجود فلزات سنگین در آب آشامیدنی نوزادان و خردسالان می تواند باعث کند ذهنی و اختلال در یادگیری ، کاهش قدرت حافظه و همچنین بیش فعالی شود.
فیلتر های دستگاه تصفیه آب این امکان رادارند که سطح این فلزات را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند.

هدف از تصفیه آب هدف از تصفیه آب

عملکرد دستگاه های تصفیه آب با سیستم اسمز معکوس (RO)

هدف از تصفیه آب

نتیجه گیری :

با داشتن یک دستگاه تصفیه آب خانگی علاوه بر اینکه می توان به این اطمینان رسید که آب مصرفی در زندگی روزمره کاملا سالم و قابل مصرف است می توان گفت که تهیه و نگهداری یک دستگاه تصفیه آب در مقایسه با هزینه های گزافی که برای درمان بیماری های ایجاد شده توسط آب ناسالم بسیار پرداخت می شود ، بسیار ناچیز است. مهمترین هدف از تصفیه آب حفظ سلامتی است. شرکت زلال آب با بهره مندي از سالها تجربه در زمينه تصفيه آب ، مي تواند يکي از بهترين مشاوران شما در خريد دستگاه تصفيه آب باشد. جهت مشاوره و خريد مي توانيد با کارشناسان اين شرکت در ارتباط باشيد.