بوجود آمدن نشتی در دستگاه هایی که با آب سروکار دارند یک امر بدیهی ست و نشتی در دستگاه تصفیه آب نیز از این موضوع مستثنی نیست. البته تولیدکنندگان دستگاه های تصفیه آب می توانند با بکار بردن قطعات و اتصالات درجه یک و مطمئن امکان نشتی در دستگاه ها را به حداقل برسانند.

دستگاه های تصفیه آب خانگی را معمولا زیر سینک و داخل کابینت نصب می کنند و در صورت بروز نشتی ، دارندگان این دستگاه ها معمولا دیر متوجه این اتفاق می شوند و امکان دارد این نشتی باعث خرابی کابینت ، شاسی دستگاه ( اگر فلزی باشد ) و حتی لوازم برقی خود دستگاه شود .

نشتی در دستگاه تصفیه آب

از عوامل رایج در بوجود آمدن نشتی در دستگاه تصفیه آب می توان به پوسیدگی اتصالات و لوازم دستگاه، خرابی کله پمپ ( هد پمپ ) دستگاه , عدم اتصال کامل شلنگ و اتصالات ، خراب شدن هوزینگ ها ، ترک خوردن یا شکستن هوزینگ ها و نشتی شیر برداشت اشاره کرد. در این مقاله علل بروز نشتی و راه های رقع آنها توضیح داده شده است.

نشتی در دستگاه تصفیه آب به علت خرابی اتصالات

اتصالات و شلنگ های دستگاه تصفیه آب در طی چند سال به مرور زمان دچار پوسیدگی شده وهمین موضوع باعث می شود که در زمان جابجا کردن دستگاه یا در اثر برخورد حتی بسیار ساده دچار شکستگی شود . برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است بعد از حدود 3 سال تعدادی از اتصالات را تعویض کرد .

اتصالات دستگاه تصفیه آب

اتصالات دستگاه تصفیه آب

درآوردن و جازدن مکرر شلنگ ها از اتصالات باعث می شود سر شلنگ ها به مرور زمان لاغر شود و از محل اتصال شلنگ به دستگاه نشتی ایجاد شود . برای اینکه دستگاه دچار این مشکل نشود توصیه می شود که در هنگام تعمیر و تعویض فیلتر ، مقداری از ابتدای شلنگ را کوتاه کرد و بعد به اتصالات و فیلترها وصل نمود .

شلنگ ها بین دو اتصال نباید کوتاه باشد ، کوتاه بودن شلنگ باعث می شود که محکم و کامل به اتصالات وصل نشود . برای اینکه دستگاه دچار این مشکل نشود باید حتی مقداری شلنگ را بلندتر گرفت که در اثر فشار زیاد آب هم شلنگ از اتصالات جدا نشود .

نشتی در دستگاه تصفیه آب به علت فشار زیاد آب ورودی 

در بعضی از مناطق فشار آب لوله کشی شهری بسیار زیاد است ، این عامل می تواند باعث شکستن و آسیب دیدن اتصالات ورودی و همچنین جدا شدن شلنگ ها از اتصالات می شود . برای جلوگیری از این اتفاق میتوان از فشار شکن استفاده کرد تا فشار آب ورودی به دستگاه را کاهش دهد .

نشتی در دستگاه تصفیه آب به علت خرابی کلگی پمپ

یکی از اصلی ترین دلایل نشتی در دستگاه های تصفیه آب ، خراب شدن کلگی پمپ دستگاه است . تعویض نشدن به موقع کله پمپ خراب ، باعث می شود که پمپ دستگاه نیز خراب شود . هنگامی که نشتی کلگی پمپ در حد قطره قطره باشد حتما باید تعویض شود و توصیه می شود که از کله پمپ هایی که دارای هرزگرد فلزی باشد استفاده شود .

نشتی در دستگاه تصفیه آب

نشتی در دستگاه تصفیه آب به علت عدم تعویض به موقع فیلترها 

یکی از دلایلی که دستگاه تصفیه آب دچار نشتی می شود ، عدم تعویض بموقع فیلترها ست که این امر باعث کیپ شدن مسیر عبور آب می گردد و باعث نشتی می شود . این مورد معمولا در مسیر ممبران اتفاق می افتد که به علت عدم تعویض بموقع فیلترهای پیش تصفیه سبب می شود ممبران کیپ شود و نتواند آب را عبور دهد .

انواع فیلتر های دستگاه تصفیه آب

انواع فیلتر های دستگاه تصفیه آب

نشتی در دستگاه تصفیه آب به علت خرابی شیر برقی

شیر برقی در دستگاه تصفیه آب وظیفه کنترل ورود و خروج آب را دارد و از هدر رفت آب جلوگیری می کند . معمولا دلایل نشتی شیر برقی در دستگاه تصفیه آب می تواند اتصالات شیر برقی یا ترک خوردن محل اتصالات خود شیر برقی باشد که در مورد اول با تعویض اتصالات و در مورد دوم با تعویض شیر برقی مشکل رفع نشتی برطرف می شود .

شیر برقی

نشتی در دستگاه تصفیه آب به علت خرابی اورینگ هوزینگ

اورینگ هوزینگ دستگاه تصفیه آب یک قطعه پلاستیکی است که به مرور زمان با باز و بسته شدن هوزینگ ، ضخامت آن کمتر شده ( دچار فرسودگی می شود ) و دیگر قابلیت آب بندی ندارد . در ضمن در اثر محکم بسته شدن هوزینگ و یا در هنگام بستن هوزینگ اگر اورینگ به طور صحیح در جای خود نباشد ، با بستن هوزینگ از حالت طبیعی خود خارج می شود .

اورینگ هوزینگ

اورینگ هوزینگ

نشتی در دستگاه تصفیه آب به علت خروجی فاضلاب

یکی از عوامل رایج در نشتی دستگاه تصفیه آب ، خارج شدن شلنگ خروجی فاضلاب از مسید فاضلاب ساختمان می باشد . برای اینکه این اتفاق پیش نیاید بهترین گزینه استفاده از بست فاضلاب است که با نگهداشتن شلنگ در محل خود از بروز نشتی جلوگیری می کند .

نشتی در دستگاه تصفیه آب

نشتی در دستگاه تصفیه آببه علت خرابی خراب شدن هوزینگ

بیشترین میزان نشتی در دستگاه تصفیه آب ، ترک خوردن یا کستن هوزینگ های دستگاه تصفیه آب است . خراب شدن هوزینگ ها دلایل مختلفی دارد .براثر کیپ شدن فیلترها ( مرحله 4 به بعد ) ، اتصالات و خروجی فاضلاب ، هوزینگ ها دچار آسیب می شوند . به طور معمول عقربه گیج فشار دستگاه تصفیه آب بین 6 الی 7 بار را نشان می دهد اما در هنگام کیپ شدن مسیر آب دستگاه ، فشار گیج بالا می رود و عددی بیشتر از 8 بار را نشان می دهد . این مشکل اگر به موقع رفع نشود ، باعث می شود که هوزینگ دستگاه یا ترک بردارد یا کلا شکسته شود .

فشار بالای آب ورودی نیز از عواملی است که می تواند باعث خرابی هوزینگ ها شود .  در بعضی از مناطق که فشار آب خروجی زیاد است از فشار شکن استفاده می شود تا با کاهش فشار آب ورودی از آسیب به هوزینگ ها و یا اتصالات جلوگیری شود .

از دیگر عوامل خرابی هوزینگ ها می توان به مستهلک شدن آنها اشاره کرد . پوسیدگی هوزینگ دستگاه تصفیه آب یک امر طبیعی است و تنها راه برطرف کردن این مشکل ، تعویض هوزینگ و استفاده از هوزینگ های با کیفیت است .

نشتی در دستگاه تصفیه آب

نشتی در دستگاه تصفیه آب به علت خرابی اتصالات ورودی

پوسیدگی و خراب شذن شیر و سه راهه وردی ، که آب را به دستگاه منتقل می کند ، می تواند از عوامل مهم ایجاد نشتی در دستگاه های تصفیه آب باشد.  برای اینکه احتمال ایجاد نشتی از این قطعات به حداقل برسد ، بهتر است که از نوع فلزی آن بجای پلاستیکی استفاده شود .

نشتی در دستگاه تصفیه آب به علت خرابی شیر برداشت

نشتی از شیر برداشت یا شیر روی سینکی دستگاه از اتفاقاتی است که معمولا بسیار پیش می آید و با توجه به اینکه این قطعه دستگاه در معرض دید است ایراد آن زودتر برطرف می شود . راه حل برطرف کردن نشتی شیر برداشت ، تعویض مغزی آن است که این کار بسیار راحت است و صاحب دستگاه می تواند خودش این کار را انجام دهد . البته ذکر این نکته لازم است که اگر نشتی شیر برداشت از هر قسمتی بجز مغزی باشد ف باید شیر بصورت کامل تعویض شود .

یکی از راحت ترین و باصرفه ترین لوازم مورد استفاده جهت جلوگیری از نشتی تا زمان مراجعه تکنسین ، استفاده از قطع کن های اضطراری ( نشتی یاب ) است که با قطع بموقع آب ورودی به دستگاه ، از ایجاد خسارت به دستگاه و حتی کابینت جلوگیری می کند. خرید نشتی یاب

نتیجه گیری نشتی در دستگاه تصفیه آب

نشتی در دستگاه تصفیه آب ، اگر به موقع رفع نشود ، جدا از اینکه می تواد به کابینت یا محل قرار گرفتن دستگاه آسیب جدی بزند ، می تواند باعث برخی از قطعات دستگاه نیز شود . توصیه می شود سرویسهای دوره ای دستگاه تصفیه آب خود را به یک تکنسین ماهر بسپارید تا خیالتان از بابت عملکرد صحیح دستگاه راحت باشد و با اتفاقات غیر منتظره که یکی از آنها می تواند نشتی دستگاه تصفیه آب باشد روبرو نشوید.

اگر نیاز دارید تا منابع خارجی در مورد نشتی در دستگاه تصفیه آب مطالعه کنید حتما رو این لینک کلیک کنید. Leakage in the water purifier