سوالی که اکثر مشترکان ما با آن روبرو بوده اند و هنوز اطلاعات کاملی در اختیار آن ها قرار نگرفته، زمان تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی می باشد.

از آنجایی که این پارامتر اثر فوق العاده ای بر عملکرد دستگاه تصفیه آب داشته و همچنین در بهبود کیفیت و بهداشت آب موثر بوده، بی توجهی به این امر اثرات مخرب و گاه خطرناکی را در پی خواهد داشت.

زلال آب

فلسفه استفاده از دستگاه تصفیه آب ارتقا بهداشت آب و به دنبال آن سلامت بدن انسان می باشد. بنابراین در صورت عدم به موقع تعویض فیلترها، اصل موضوع که حفظ سلامتی از ناحیه آب مصرفی می باشد، زیر سوال خواهد رفت.

فیلتر های دستگاه تصفیه آب تاثیر مستقیمی در حذف ناخالصی ها و مواد مضر موجود در آب دارند که با گذشت زمان کارایی خود را از دست می دهند. اما از این نکته غافل نشوید که عمر فیلتر ها علاوه بر میزان استفاده به تاریخ انقضای مواد به کار رفته در آن نیز وابسته است.

همچنین در صورت عدم تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب، محیط فیلتر به مکان امنی برای رشد باکتری های بیماری زا تبدیل شده و سبب تغییر طعم و بوی آب مصرفی شما خواهد شد و پس از این اتفاق  ناچارا بایستی علاوه بر فیلترها، مخزن دستگاه و شیلنگ های واسط را نیز تعویض کنید.

اما از آنجا که درفرایند تصفیه آب فیلترهای پیش تصفیه (فیلتر های مرحله اول، دوم و سوم) نقش موثری در حذف ناخالصی های ابتدایی آب  دارند زودتر از سایر فیلتر ها نیاز به تعویض پیدا می کنند. البته با توجه به قیمت ارزان پک فیلترهای پیش تصفیه جای نگرانی وجود ندارد.

عوامل مختلفی بر زمان تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب موثر است که مهمترین آن ها را به شرح زیر آورده ایم:

  • عمر فیلتر: همانطور که پیشتر اشاره نمودیم، هر فیلتر مدت زمان مجاز مصرف داشته و مواد به کار رفته در هر فیلتر دارای تاریخ انقضا می باشد که بعد از استفاده تا تاریخ مشخصی انقضا خواهند داشت.
  • میزان مصرف آب: علاوه بر عمر فیلتر، مقادیری بر روی فیلتر ها بر حسب گالن درج شده که حجم مجاز آب عبوری از فیلتر را مشخص می نماید در صورتی که میزان آب مصرفی از این مقدار بیشتر باشد، فیلتر کارایی خود را از دست می دهد.
  • کیفیت آب ورودی: هرچه میزان ناخالصی آب بیشتر بوده و سختی آن بالا باشد، عمر فیلتر ها چه از لحاظ حجم عبوری و چه از لحاظ تاریخ انقضا کمتر خواهد شد.
  • کیفیت فیلتر: بحثی که همیشه مورد توجه قرار میگیرد، کیفیت فیلتر می باشد. توجه به این مهم ضروری خواهد بود که فیلترهای بی کیفیت عمر مصرفی پایینی داشته و گاها اطلاعات اشتباهی را روی فیلتر درج می نمایند.

دوره تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی با توجه به استاندارد موجود و همچنین وضعیت فعلی آبهای آشامیدنی به شرح زیر پیشنهاد می گردد:

  • فیلتر های پیش تصفیه (فیلتر های مرحله اول، دوم و سوم): با توجه به میزان آب مصرفی 3 تا 6 ماه
  • فیلتر ممبران: در صورت تعویض به موقع فیلتر های پیش تصفیه هر 2 سال نیاز به تعویض پیدا می کنند.
  • فیلتر پست کربن: حدودا سالی یکبار نیاز به تعویض پیدا می کند، البته در صورت تغییر طعم و بوی آب ناگزیر به تعویض زودتر از موعد خواهید بود.
  • فیلتر مینرال: این فیلتر هم مانند فیلتر پست کربن هر 1 سال یکبار نیاز به تعویض دارد.
  • فیلتر قلیایی: این فیلتر نیز سالی یک بار نیاز به تعویض دارد.

ذکر این نکته ضروری است که در صورت عدم تعویض به موقع فیلترهای پیش تصفیه، عمر فیلترهای بالایی دستگاه تصفیه آب کاهش می یابد و هزینه گزافی را به همراه خواهد داشت.