سنگ کلیه یکی از شایع ترین بیماری های مرتبط با کلیه است. در صورتی که قطر سنگ زیاد باشد، دردهای شدید و مزمن همراه بیمار خواهد بود، طوری که روند عادی زندگی او مختل خواهد شد. این بیماری به دلیل رسوب نمک های اسیدی در کلیه و مجاری ادراری بوجود می آید. اگر اندازه سنگ کوچک باشد به راحتی دفع می شود اما خارج کردن سنگ های بزرگ دشوارتر است.

دلایل تشکیل سنگ کلیه و علائم آن

سنگ کلیه انواع مختلفی دارد. اما عمده دلیل تشکیل سنگ، کلسیم و اگزالات هستند. این دو عنصر در محیطی اسیدی تشکیل سنگ می دهند.

کم آبی بدن و نوشیدن آب ناسالم، مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین سی، اضافه وزن و کم تحرکی، اختلالات غده تیروئید، عوامل ژنتیکی و … در ابتلا به این بیماری نقش دارند.

علائم سنگ کلیه نیز عبارتند از درد شدید و مزمن در ناحیه پهلو، کمر و لگن، تغییر رنگ ادرار و قرمز رنگ شدن آن، احساس درد هنگام دفع ادرار، حالت تهوع و …

روش های درمان سنگ کلیه در خانه

توصیه می شود در صورتی که در ناحیه پهلو و کمر درد شدیدی را احساس کردید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بیماری تان تشخیص داده شود. برای کمک به دفع سریع تر و راحت تر سنگ، روش های خانگی زیادی وجود دارد که در ادامه مطلب به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

نوشیدن آب سالم

نوشیدن آب آسان ترین راه برای کمک به دفع سنگ کلیه است. کارشناسان حوزه سلامت خوردن 8 لیوان آب در روز را برای یک فرد عادی پیشنهاد می کنند. اما یک فرد مبتلا به سنگ کلیه حداقل باید روزی 12 لیوان آب بنوشد. این آب باید کاملا سالم و بدون املاح مضر باشد.

لیمو ترش

لیمو حاوی مقادیر زیادی سیترات است که باعث در هم شکستن رسوبات کلسیم و جلوگیری از رشد آن می شود. خوردن نصف لیوان آبلمیو با شکم خالی در هنگام صبح و همچنین چند ساعت قبل از شام می تواند کمک بزرگی در خرد شدن و دفع سنگ های کوچک داشته باشد.

توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه لیمو به دلیل وجود ویتامین سی در آن توصیه نمی شود.

آب کرفس

در صورتی که سنگ کلیه از نوع کلسیمی باشد، آب کرفس می تواند تاثیر مثبتی در درمان و دفع سنگ داشته باشد. کرفس عفونت مجاری ادراری را از بین می برد و نقش موثری در پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه دارد.

برخی کارشناسان معتقدند که کرفس باعث بزرگ تر شدن سنگ کلیه از نوع اگزالاتی می شود.

سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید سیتریک است و خوردن آن باعث می شود تا رسوبات کلسیم از بین برود. مصرف دو قاشق سوپ خوری سرکه سیب ترکیب شده در یک لیوان آب می تواند علائم سنگ کلیه را تسکین دهد و از پیشرفت آن جلوگیری کند. این ترکیب را بهتر است چندین بار در روز پیش از غذا مصرف کرد.

کاهش وزن

برخوردار بودن از یک وزن طبیعی همراه با یک رژیم غذایی سالم و غنی و مصرف مواد غذایی فیبردار می تواند تا حد زیادی از ابتلا به سنگ کلیه پیشگیری کند.

مصرف کافئین، کربوهیدرات و الکل نیز برای کسانی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند خطرناک است و احتمال تشکیل سنگ را افزایش می دهد. مصرف بیش از حد نمک و شکر نیز باعث بالا رفتن ریسک بوجود آمدن سنگ کلیه خواهد شد.

استفاده از دستگاه تصفیه آب

نوشیدن آب سالم به اندازه کافی، باعث می شود تا احتمال تشکیل سنگ در کلیه کاهش یافته و سنگ های موجود نیز راحت تر دفع شوند. اما آب شهری دارای املاح مختلفی است که می تواند باعث تشدید علائم و بزرگ تر شدن سنگ شود.

دستگاه تصفیه آب با حذف تمام ناخالصی ها و آلاینده های آب و همچنین اضافه کردن مواد معدنی مفید باعث کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه و سایر بیماری های مربوط به کلیه، مثانه و مجاری ادراری می شود.