آیا استفاده از دستگاه تصفیه آب ضروری است؟ این پرسشی است که بسیاری از افراد در مورد دستگاه های تصفیه آب خانگی دارند.

امروزه در بیشتر نقاط کشورمان، آب لوله کشی و تصفیه شده در تصفیه خانه های شهری به منازل و مراکز اداری و خدماتی می رسد. اما در برخی از بخش های کشورمان از جمله مناطق جنوبی آن، آبی که از شیرها خارج می شود همراه با املاح و حتی بعضا گل آلود است. همچنین بحث های بسیاری در مورد کیفیت آب شهرهایی مانند تهران صورت گرفته است و برخی از کارشناسان در مورد سالم بودن آب پایتخت تردید دارند.

دلایل استفاده از دستگاه تصفیه آب

دستگاه های تصفیه آب دارای انواع مختلفی هستند. فناوری فیلتراسیون به کار رفته در این دستگاه ها نیز متفاوت است. با توجه به میزان استفاده از دستگاه و حجم آب تصفیه شده توسط آن، باید دستگاه مناسبی را با توجه به مصرف خود انتخاب کرد.

دستگاه های تصفیه ی آب امروزی با بهره گیری از روش های مختلف تصفیه و برخورداری از فیلترهای کربن اکتیو و پست کربن و همچنین استفاده از تکنولوژی ممبران یا اسمز معکوس، قادرند تا انواع آلاینده ها و سموم موجود در آب مانند آرسنیک، سرب، نیترات، ترکیبات آلی فرار (VOC ها)، بوهای ناخوشایند و سایر ناخالصی های موجود در آن را بطور کامل از بین ببرند. این دستگاه ها تا 2100 نوع آلاینده و میکروب را از آب حذف می کنند.

اما برای استفاده از دستگاه تصفیه آب، دلایل مهم دیگری نیز وجود دارد.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان و سنگ کلیه

مواد شیمیایی و سمومی که حتی در آب لوله کشی وجود دارد، می تواند باعث ابتلا به بیماری های خطرناکی از جمله سرطان و سنگ کلیه شود. سرطان مثانه، روده بزرگ، سینه و… از شایع ترین سرطان های ناشی از مصرف آب آلوده هستند. دستگاه های تصفیه آب خانگی با از بین بردن تمام آلودگی های آب از جمله کلر، باعث بهبود کیفیت زندگی و پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها می شوند.

تضمین سلامت جنین و مادران باردار

دستگاه تصفیه آب

هرچند آرسنیک در تصفیه خانه های شهری از آب حذف می شود اما در صورتی که میزان غلظت این ماده ی سمی در آب زیاد باشد (مخصوصا آب هایی که از منابع زیرزمینی استحصال می شود) ممکن است وارد سیستم لوله کشی و در آخر وارد خانه ها شود. آرسنیک به شدت برای جنین و نوزادان خطرناک است و می تواند عامل ابتلای آن ها به بیماری های کبدی و انواع سرطان ها شود. استفاده از دستگاه تصفیه آب در خانه، این ریسک را از بین می برد.

تقویت سیستم ایمنی کودکان

در صورتی که کودکان از آب پاک و سالم بنوشند از سیستم ایمنی قوی تری برخوردار خواهند بود. این بدان معنی است که آن ها کمتر دچار بیماری و ابتلا به آنفولانزا می شوند.

کاهش سردرد

دستگاه تصفیه آب

از آنجا که بیشتر حجم مغز را آب تشکیل داده است، نوشیدن آب سالم و تازه باعث کاهش علائم سردرد خواهد شد. برخی مطالعات نشان می دهد که خوردن آب آلوده احتمال ابتلا به میگرن را بالا می برد.

بهبود دستگاه گوارش

دستگاه گوارش برای ارائه بهترین عملکرد خود نیاز به آب آشامیدنی سالم دارد. با نوشیدن آب پاکیزه، متابولیسم بدن بهبود می یابد و مواد زائد بطور کامل از آن خارج می شود. تحقیقات نشان می دهد نوشیدن یک لیوان آب گرم سالم در صبح ها، می تواند باعث تنظیم کارکرد بدن شود.

خوش طعم شدن غذا

دستگاه تصفیه آب

شستن و پختن مواد غذایی با آب پاکیزه سبب می شود تا طعم و بوی طبیعی آن ها حفظ شود. آلاینده ها و باکتری های موجود در آب تصفیه نشده ممکن است در طعم غذا تغییر ایجاد کنند. باید توجه داشت که جوشاندن آب هم نمی تواند موجب از بین رفتن تمام آلودگی های خطرناک آن شود، مخصوصا اگر آب حاوی عناصری چون فلزات سنگین باشد.

کنترل بهتر وزن

رسیدن به وزن ایده آل و ثابت نگه داشتن آن نیاز به بهره مندی از آب سالم برای خوردن دارد. با نوشیدن آبی بدون املاح مضر، جذب کربوهیدرات و شکر کاهش می یابد. اگر فردی دچار اضافه وزن باشد می تواند با نوشیدن روزانه ی آب بیش از حد متوسط، وزن خود را کاهش دهد.