رابطه سلامتی و آب آشامیدنی از آن جهت اهمیت یافته که بیش از 70 درصد وزن بدن را آب فرا گرفته است. حداکثر سختی آب رابطه مستقیمی با قدرت دستگاه تصفیه آب و فیلتر ممبران دارد و پارامتر مهمی به شمار می رود. آب تصفیه شده یا آب شیرین اصطلاحا به آبی گفته می شود که دارای سختی مناسب نوشیدن باشد. اما قدرت دستگاه تصفیه آب برای پایین آوردن میزان سختی آب چقدر می باشد و به چه عواملی بستگی دارد؟ سوالی که امروز در وبلاگ زلال آب در صدد پاسخ به آن خواهیم بود.

در پاسخ به این سوال بایستی به 2 عامل توجه نمود؛ عامل اول میزان سختی آب لوله کشی شهری می باشد و دوم اینکه برای شیرین کردن آب شهری باید قدرت فیلتر ممبران را نیز مورد توجه قرار دهیم، زیرا این وظیفه به صورت مستقیم به آن محول شده است.

کیفیت فیلتر ممبران بر حداکثر سختی آب چه اثری می گذارد؟

هرچه کیفیت فیلتر ممبران بیشتر باشد، قدرت دستگاه تصفیه آب و کیفیت آب خروجی نیز بالاتر است. با اینکه دستگاه های تصفیه آب مجهز به فناوری اسمز معکوس حداقل از شش فیلتر برای تصفیه آب  استفاده می کنند، نقش پنج فیلتر باقی مانده، در پایین آوردن میزان سختی آب کمرنگ می باشد. این فیلتر ها در حذف فیزیکی آلودگی ها و مواد شیمیایی مضر مانند کلر و غیره نقش آفرینی می نمایند. البته این اقدامات روی حفظ عملکرد مطلوب فیلتر ممبران هم اثر می گذارد و عمر آن را بهبود می دهد. در چنین حالتی حداکثر سختی آب تصفیه شده کاهش می یابد و از لحاظ بهداشتی هم در محدوده امنی قرار می گیرد.

میزان سختی آب تا چه حد کاهش پیدا می کند؟

مشخصات فیلتر ممبران را که مورد بررسی قرار دهید، پارامترهای مختلفی را روی آن مشاهده می کنید. یکی از با اهمیت ترین آن ها با حروف لاتین Salt Rejection (دفع نمک) مشخص شده و بیانگر توانایی فیلتر ممبران در دفع نمک از آب می باشد. استاندارد شرکت DOW FILMTEC برای فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی مانند TW30-1812-50 این میزان 98 درصد اعلام شده است. به عبارت ساده تر 98 درصد نمک و ناخالصی ها توسط فیلتر ممبران حذف می شود و حداکثر سختی آب به حد استاندارد می رسد.

حداکثر سختی آب

می توانیم با حساب و کتاب ساده ای تاثیر این فیلتر ممبران را به چالش بکشیم؛ فرض کنید که آبی با سختی 1000 در اختیار داریم، فیلتر ممبران فیلم تک می تواند حداکثر سختی آب را تا مقدار 20ppm پایین بیاورد.

توجه داشته باشید که مقادیر ذکر شده در جدول بالا به صورت اسمی می باشد و در شرایط کاری و در عمل راندمان کاهش پیدا می کند و عوامل مختلفی مانند آب بند نبودن، میزان سختی آب شهری و غیره بر روی قدرت دفع نمک فیلتر ممبران و حداکثر سختی آب اثر می گذارد.

شما می توانید انواع فیلتر ممبران را در قسمت فروشگاه زلال آب مشاهده کنید و به مقایسه آن ها بپردازید.

خرید فیلتر ممبران

میزان سختی آب لوله کشی شهری

برای آب لوله کشی شهری در نقاط مختلف، سختی آب هایی با مقادیر متفاوت ثبت شده است. اما سازمان بهداشتی جهانی سختی آب را در چیزی میان 80 تا 120 ppm اعلام کرده، بنابراین باید میزان آن را تنظیم نمود. ما پیش تر در پستی به نام آموزش تنظیم سختی شیوه کار را به صورت کامل توضیح داده ایم.

میزان سختی آب لوله کشی شهری 

در صورتی که سختی آب شما چنان بالا بود که پس از تصفیه در حداکثر سختی آب در محدوده استاندارد قرار نگرفت، از روش های به خصوصی بدین منظور باید استفاده کنید. به عنوان مثال می توان از 2 ممبران به صورت خطی برای تصفیه مجدد آب استفاده نمود، یا اگر هدف کاهش نمک باشد، می توان آب تصفیه شده را از ستون رزین خوراکی عبور داد.

امیدواریم که مطلب حداکثر سختی آب که توسط دستگاه تصفیه آب کاهش می یابد مورد توجه شما قرار گرفته باشد، وبلاگ زلال آب موضوعات مختلفی را در دل خود جای داده که هر کدام خواندنی می‌باشند. بخش آموزش پر شده از موضوعات متنوع که به افزایش دانش شما در زمینه های مختلف کمک می‌کند. با اشتراک گذاری این مطلب در رسانه‌های اجتماعی دوستان خود را از این موضوع جذاب آگاه کنید. در پایان نظرات خود را با درج کامنت در مورد مسائل مطرح شده با ما در میان بگذارید.