پساب شامل فرآیندی است که از تصفیه آب به دست می آید و حاوی موادی مانند نیترات، فسفات، سولفات، کلراید، مواد عالی، مواد نیمه عالی و مواد معدنی است. استفاده از این پساب ها به عنوان منبع آب برای مصارف غیر آشامیدنی می تواند مفید باشد. علاوه بر این، از پساب دستگاه تصفیه آب به عنوان منبع آب مورد نیاز در فرآیندهای صنعتی نیز می توان استفاده کرد. همچنین با استفاده از پساب یا دورریز آب تصفیه شده میتوان در مصرف آب و کاهش هزینه ها صرفه جویی کرد.

البته لازم به توضیح است که برای استفاده از پساب دستگاه تصفیه آب چه در بعد صنعتی و چه در بعد خانگی نیاز به یک سازوکاری داریم تا بتوانیم پساب را جمع آوری و آماده مصرف کنیم. به عنوان مثال در هنگام ساختن واحدهای مسکونی میتوان یک لوله کشی جداگانه برای هدایت پساب دستگاه به محلی مناسب طراحی نمود. این کار علی رغم اینکه هزینه چندانی ندارد اما یک اقدام موثر برای امکان استفاده مجدد از آبی می باشد که معمولا هرز می رود. استفاده از پساب دستگاه تصفیه آب یک اقدام بسیار ارزنده مخصوصا در کشور ماست که از بحران کم آبی رنج می برد.

 

استفاده از پساب یا دورریز دستگاه تصفیه آب
در دستگاه های تصفیه آب صنعتی دپوی پساب کار بسیار راحت تری است زیرا کافی است یک مخزن ذخیره برای انبار کردن پساب در کنار دستگاه تصفیه آب قرار داد.

 

اکنون به برخی از موارد استفاده از پساب یا دورریز آب تصفیه شده اشاره می کنیم:

1- استفاده برای مصارف عمومی

از پساب ذخیره شده می توان برای اهدافی مانند تمیز کردن محیط، شستشوی اتومبیل یا تمیز کردن سطوح بیرونی استفاده کرد. همچنین برای شستشوی حیاط نیز استفاده از پساب گزینه مناسبی می باشد. اغلب مردم برای شستن ماشین خود از آب شرب استفاده می کنند. در صورتیکه میتوان از پساب یا دورریز دستگاه تصفیه آب خانگی برای این منظور استفاده کرد.

2- استفاده برای آبیاری باغچه و گیاهان

از دیگر روش های بهره گیری مجدد از پساب تصفیه آب، استفاده از آن در آبیاری باغچه ها است. البته بهتر است در آبیاری باغچه، مقداری آب تصفیه شده یا آب لوله کشی نیز به پساب افزوده شود. به دلیل اینکه سختی آب دفع شده بالا است و ممکن است در طولانی مدت باعث تخریب خاک باغچه شما شود.

3- استفاده از پساب تصفیه آب در کولر ها

می توان مقداری آب معمولی را با پساب دستگاه تصفیه آب مخلوط کرد و سپس آن را به مخزن کولر های آبی اضافه نمود. این روش یکی از کار هایی است که میتوانید به منظورصرفه جویی درآب آن را انجام دهید. البته در مناطقی که سختی آب خیلی بالاست این کار توصیه نمی شود.

4- شستن ظروف و وسایل خانه

برای شستن ظروف و وسایل خانه می توان از پساب دستگاه تصفیه آب استفاده کرد. البته لازم به ذکر است در شستشوی ظروف با استفاده از پساب نباید انتظار چندان زیادی از تمیزی ظروف بوسیله این روش داشت. که میتوان از این پساب برای شستشوی اولیه استفاده کرد و سپس با آب لوله کشی شهری، آن را آبکشی نمود.5- استفاده در ساخت و ساز

از پساب تصفیه شده می توان در فرآیندهای ساخت و ساز، مانند مخلوط سازی بتن استفاده کرد. در اینگونه موارد معمولا سازندگان بتن یا سازندگان ساختمان ها پساب را با قیمتی پایین تر از دارندگان دستگاه های تصفیه آب صنعتی خریداری می کنند و به محل مورد نظر خود انتقال میدهند.

6- استفاده در برخی از صنایع

از پساب تصفیه شده می توان در برخی صنایع، مانند صنایع نساجی، چاپ و رنگرزی استفاده شود.

7- استفاده در فضای سبز شهری

پساب تصفیه شده می تواند به عنوان منبع آب برای آبیاری فضای سبز شهری مانند پارک ها، میدان ها و بلوارها استفاده شود.

8 – استفاده از پساب برای استحمام

از پساب دستگاه تصفیه آب خانگی میتوان برای شستشو و حمام کردن نیز استفاده کرد. البته در صورت استفاده از پساب برای استحمام توصیه می شود که یک دوش کلر گیر نیز نصب نمود تا کلر باقیمانده در پساب حذف شود.

9- استفاده از پساب در سرویس های بهداشتی

درصورتیکه پیش بینی های لازم جهت انتقال پساب در نظر کرفته شده باشد، می توان از آن در سرویس های بهداشتی که شامل روشویی و فلش تانک می باشد استفاده نمود. بد نیست بدانید که ژاپنی ها مخازن کوچکی در زیر روشویی واحد ها نصب می کنند که آب حاصل از شستشوی دست و صورت به فلش تانک منتقل و در آنجا مجددا مورد استفاده قرار می گیرد.

سخن پایانی

همانگونه که میدانید امروزه تامین آب شیرین قابل شرب و بهداشتی به یکی از چالش های مهم دولتها و کشور ها تبدیل شده است زیرا آب قابل شرب در دسترس در جهان بسیار کم می باشد. بنابراین استفاده مجدد از پساب یک راهکار بسیار منطقی و مفید برای صرفه جویی در مصرف آب و همچنین حفظ محیط زیست می باشد. لذا پیشنهاد میگردد هنگام صدور پروانه های ساخت برای واحدهای مسکونی، طراحی سیستمی برای ذخیره پساب در دستور کار قرار گیرد.