آب آشاميدني از مهمترین عناصر حياتي انسان است که بدون آن نمي توانيم به زندگي کردن ادامه دهيم؛ اما متاسفانه با گسترش زندگي هاي شهري و صنعتی، آب آشاميدني سالم جاي خود را به آب آشاميدني ناسام و حتي خطرناک داده است. در این مقاله به بررسی این موضوع میپردازیم که آیا آب لوله کشی نیاز به تصفیه دارد یا خیر و در ادامه شما را با بهترین روش تصفیه آب آشنا می کنیم.

اولین سوال این است که آیا آب شهری کیفیت خوبی ندارد و نیاز به پالایش دارد؟

متاسفانه مقادیر زیادی مواد شیمیایی و سمی از طریق فاضلاب کارخانجات یا زمین های کشاورزی به داخل رودخانه ها، دریاچه ها و سفره های زیرزمینی وارد می شود. از سوی دیگر تصفیه کامل آب و حذف تمامی ناخاصلی ها و آلودگی های آب شهری فرایندی بسیار گران قیمت بوده و امکان تصفیه کامل آب در حجم بالا امکانپذیر نمی باشد. همچنین باتوجه به اینکه آب لوله کشی شهری غیر از نوشیدن به مصارف دیگری همچون شستشو و غیره میرسد، بنابراین تصفیه کامل آب برای اینگونه مصارف نیز منطقی نمیباشد. درنتیجه آن قسمت از آب که به مصرف نوشیدن می رسد بایستی مجددا تصفیه و پالایش شود.

آب لوله کشی خانه ها چگونه تهیه و قابل آشامیدن می شود؟

فرآیند تصفیه آب آشامیدنی، با توجه به کیفت آب در هر منطقه، بدین صورت می باشد که آن ‌را به مدت چند روز در مخازنی ذخیره می‌کنند، تا آب شفافتر شده و اکسیژن بیش‌تری از طریق هوا به آن وارد شود و همچنین مواد معلق بیش‌تری از طریق این فرآیند ته‌نشین شود. در ادامه به منظور تصفیه آبَ، از طریق خطوط لوله آن را به تصفیه‌خانه پمپ می‌کنند تا کیفیت آب با استانداردهای دولتی منطبق شود.
به طور معمول قبل از ضدعفونی کردن ، آب را از میان فیلترهای شنی، و گاها فیلترهای کربن فعال عبور می‌دهند.سپس عملیات ضدعفونی کردن بواسطه اضافه نمودن موادی که موجب حذف آلاینده‌ها می شود انجام می پذیرد. اما کماکان فلزات سنگین و گچ در آب وجود دارد و با انجام عملیات تصفیه در تصفیه خانه ها حذف نمی شود.

آیا آب لوله کشی نیاز به تصفیه دارد؟
مضرات آب لوله کشی

آب لوله کشی شهری به علت آلودگی زیاد، کیفیت پایینی دارد و آلاینده های آن باعث بالا رفتن میزان سختی و سنگینی آب شده و طعم، مزه و بوی نامطبوعی به آب می دهند. آب آشامیدنی می تواند از منابع مختلفی مانند دریاچه، چاه و یا منابع آب زیرزمینی تهیه شود که ممکن است از همان ابتدا با عوامل عفونی آلوده باشند و یا عوامل بیماری زا در مسیری که آب از محل تولید تا محل مصرف طی می کند وارد آن شوند. همچنین وجود کلر و نیترات در آب، به طور قابل توجهی کیفیت آب آشامیدنی را کاهش داده و آنر را برای سلامتی مضر می کند.

چگونه آب لوله کشی را تصفیه کنیم؟

از آنجاییکه دستگاه تصفیه آب با تکنولوژی اسمز معکوس ( (RO با استفاده از فیلترهای متعدد عمل پالایش و تصفیه را انجام میدهد، بنابراین بهترین گزینه برای تصفیه کامل آب لوله کشی می باشد. این دستگاه با جداسازی انواع آلودگی ها و باکتری ها باعث بالا بردن کیفیت آب آشامیدنی شده و به سلامت بدن کمک می کند.
آیا دستگاه های پالایش آب میتوانند آب شهری را به آب دلخواه همچون آب چشمه ها تبدیل کنند ؟
دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس، برای شما چیزی بیشتر از آب آشامیدنی فراهم میکند. این سیستم ها که تنها جهت تامین آب آشامیدنی استفاده می شوند، آب را در محل مصرف تصفیه کرده و ناخالصی های محلول در آن شامل، زنگ لوله ها، گل و لای برآمده از حوادث ترکیدگی لوله ها و همچنین ماده شیمیایی کلر و سختی و سنگینی آب را از آن حذف می کنند و به مراتب آبی با کیفیت بالاتر به شما ارائه می دهند. همچنین نیترات که از خطرناک ترین آلاینده های آب می باشد و در تأسیسات تصفیه آب شهری، به هیچ عنوان از بین نمی رود نیز توسط دستگاه تصفیه آب حذف می شود.

آیا آب لوله کشی نیاز به تصفیه دارد؟
میزان آلودگی آب شهری چقدر است ؟

با وجود اینکه آب شهری در تصفیه خانه ها، تصفیه میگردد اما همانطور که در بالا اشاره شد تصفیه کاملی صورت نمیگیرد. گذشته از آن آلاینده های جدیدی نیز میتوانند از طریق سیستم لوله کشی وارد آب آشامیدنی شوند، چون در بسیاری از مناطق جریان آب از طریق لوله های قدیمی و زنگ زده به منازل وارد می شود. از سوی دیگر همانطور که میدانیم کلر زنی یکی از بخش های اصلی تصفیه آب در تصفیه خانه های شهری است. در طی این فرآیند، ضد عفونی کننده های شیمیایی مانند کلر به آب اضافه می شوند تا باکتری ها و ویروس های باقیمانده را از بین ببرد. مطالعات متعددی نشان می دهد که آب کلرزده شده با افزایش خطر ابتلا به برخی سرطانها از جمله سرطان روده بزرگ در ارتباط است.
بنابراین فاضلاب کارخانه ها، کودهای کشاورزی، باران های اسیدی، پساب و زباله های بیمارستانی و خانگی، کلر و مواد و مواد شیمیایی و پوسیدگی لوله های آب از جمله آلاینده هایی هستند که اگر به درستی تصفیه نشوند ، باعث بروز بسیاری از بیماریهای زمینه ای برای انسان خواهند بود.

سخن پایانی

با توجه به این موضوع که آب برای سلامتی و نیازهای روزانه بدن ما بسیار حیاتی است، مهم است بدانیم چه ترکیباتی در آن وجود دارد . بیماری های ناشی از آب آلوده و خطرات آن ما را مجاب می کند تا بر سلامت آب آشامیدنی خود بیشتر بیاندیشیم. سیستمها و دستگاه تصفیه آب بسیار زیادی وجود دارد که میتوانند آلاینده های مضر موجود در آب آشامیدنی خانه شما را کاهش دهند. آب لوله کشی شهری به علت آلودگی زیاد، کیفیت پایینی دارد و مصرف آن به مرور زمان باعث بیماری های مختلف از جمله بیماری های عفونی، گوارشی، قلبی و عروقی و مشکلات کبدی و کلیوی می شود. امروزه تصفیه آب امری ضروری برای سلامتی خانواده ها به شمار می رود.
بنابراین تنها راه چاره برای خلاصی از آلودگی آب، تهیه ی یک دستگاه تصفیه آب خانگی است. دستگاه تصفیه آب توسط فیلتر های مخصوصی که دارد 99 درصد آلاینده ها و املاح مضر آب نظیر رسوبات و مواد شیمیایی و کلر و میکروب ها را تصفیه و دفع می کند و باعث می شود که آب، طعم و بو و رنگ بهتری داشته باشد.