سوالات مختلفی که در مورد عملکرد فیلترها از سوی کاربران در شبکه های مجازی و انجمن های گوناگون مطرح شد، ما را بر آن داشت تا مطالبی را جهت معرفی تک تک فیلترهای موثر در فرایند تصفیه آب آماده نماییم که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

پیشتر و در مقاله ای با عنوان آشنایی با فیلترهای دستگاه تصفیه آب و نقش آنها در تصفیه آب(قسمت اول) به شرح عملکرد فیلترهای الیافی، کربن فعال و کربن بلاک و نقش آن ها در فرایند تصفیه آب پرداختیم.

اما دراین مطلب به وظایف سایر فیلترهای موثر در تصفیه آب پرداخته ایم. باید اضافه نمود که هر کدام از این فیلترها براساس استانداردهای از پیش تعیین شده به روی دستگاه های تصفیه آب نصب می شوند و یک پروسه به هم پیوسته را جهت تصفیه کامل آب تشکیل می دهند.

 

فیلتر ممبران

زلال آب

فیلتر ممبران بدون شک مهمترین فیلتر فرایند تصفیه آب می باشد و از آن به عنوان قلب تپنده دستگاه تصفیه آب می توان نام برد که در چهارمین مرحله تصفیه آب جهت دستگاه های تصفیه آب صنعتی و خانگی با روش اسمز معکوس استفاده می شود.

این فیلتر از یکسری لایه های فشرده، به طور موازی دور هم پیچیده شده و به صورت غشاهای نیمه تراوا درآمده و به شکل استوانه ای با لایه های کرم رنگ و پوسته آبی رنگ می باشد.

فیلتر ممبران دارای منافذی کوچکتر از ۰.۰۰۰۱ میکرون (کمتر از قطر موی انسان) است و توانایی حذف نیترات ، نیتریت ، آرسنیک ، املاح محلول ، مواد آلی ، میکروب ، ویروس ، انگل ، کیست ، آفتکش و کودهای شیمیایی ، مواد شوینده را دارا می باشد.

این فیلتر به علت خاصیت نیمه تراوایی خود توانسته به عنوان یکی از دقیق ترین فیلتر­های تصفیه آب به کار رود. اساس کار این فیلتر به گونه ای است که آب و مواد آلی با جرم مولکولی کمتر (آب سبک یا آب عاری از هر نوع ناخالصی) قادر به عبور از پلیمر غشاء هستند ، اما نمکهای حل شده و مواد آلی با جرم مولکولی سنگین ( آب سنگین و دارای ناخالصی ) به دلیل اندازه ذرات و  بار الکتریکی شان توانایی عبور از غشا را به آسانی نخواهند داشت.

فیلتر ممبران بسیار حساس است و آب خام ورودی به آن حتما باید مراحل پیش تصفیه را گذرانده باشد. درصورتی که ذرات فیزیکی یا مواد شیمیایی مانند کلر به این فیلتر برسند باعث گرفتگی سریع و پارگی ممبران می شوند.

بنابراین کیفیت فیلتر الیافی ، فیلتر کربن فعال و فیلتر کربن بلاک در سلامت فیلتر ممبران تاثیر مستقیم دارند. این نوع فیلتر به گونه ای طراحی شده که مولکولهای خنثی را براحتی از خود عبور می دهد.

 

ویژگی های منحصر به فرد فیلتر ممبران

یکی از مهمترین ویژگی های این فیلتر دوام بسیار خوب و عمر  بالا می باشد که سبب تمایز آن با سایر فیلترهای مختلف مراحل تصفیه آب است. در شرایط نرمال آب شهری عمر در نظر گرفته شده برای آن حدود ۲ الی ۳ سال تخمین زده می شود. در صورتی که در زمان مقرر اقدام به تعویض فیلتر نشود، املاح سنگین موجود در آب باقی مانده و سبب بیماری خواهد شد.

در صورتی که فیلتر ممبران مورد نظر خود را پیدا نکرده اید رو لینک روبرو کلیک کنید>> خرید فیلتر ممبران

 

فیلتر پست کربن(کربن خطی)

زلال آب

این فیلتر کپسولی شکل به عنوان فیلتر مرحله پنجم و بعد از فیلتر ممبران قرار میگیرد. دانه های کربنی از جنس پوسته نارگیل فضای درون این فیلتر را پر کرده است.

فیلتر کربن خطی یا اصطلاحا پست کربن نقش مهمی در بهبود طعم، بو و مزه آب خارج شده از فیلتر ممبران یا آبی که طولانی مدت درون مخزن باقی مانده را دارد که پس از عبور آب از فیلتر کربن خطی شفافیت خود را باز می یابد.

کیفیت این نوع فیلتر به جنس کربن های به کار رفته در آن می باشد. اما نوع مرغوب آن به معمولا دارای پوسته ای روشن و سفید رنگ، بدون لکه و تیرگی و ساخته شده توسط کمپانی های معتبر است.

اگرچه زمان تعویض این فیلترها به میزان مصرف آب و آلاینده های موجود در آب بستگی دارد اما عمر مفید آن حداکثر یکسال می باشد.

در صورتی که فیلتر پست کربن مورد نظر خود را پیدا نکرده اید رو لینک روبرو کلیک کنید>> خرید فیلتر پست کربن

 

فیلتر مینرال

زلال آب

فیلتر مینرال به عنوان ششمین فیلتر در دستگاه های تصفیه آب خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. این فیلتر کپسولی شکل، از دانه هایی به نام کلسیت(calcite) پر شده است و نقش موثری در بهینه کردن املاح معدنی آب آشامیدنی دارد و معمولا دارای پوسته ای به رنگ زرد و در برخی موارد شفاف و بی رنگ است که در دستگاه های تصفیه آب RO بعد از مخزن ذخیره قرار می گیرد.

آبی که درون مخزن قرار گرفته به علت عملکرد فیلترهای قبلی میزان سختی و TDS آن کاهش یافته و املاح آن گرفته شده است. اما آنچه که وجود فیلتر مینرال را الزامی می کند بهبود طعم و افزایش املاح معدنی مفید موجود در آب می باشد.

در حقیقت آب تصفیه شده بعد از عبور از این فیلتر با مواد معدنی موجود حل شده و مقدار TDS آن افزایش می یابد. به طور کلی وظیفه اصلی این فیلتر برگرداندن املاح معدنی مورد نیاز بدن نظیر کلسیم، منیزیم و سدیم به آب تصفیه شده می باشد.

زمان تعویض این فیلتر با توجه به کیفیت آب مصرفی تعیین می شود اما معمولا سالی یکبار می توان نسبت به تعویض آن اقدام نمود. در نظر داشته باشید که با توجه به کثرت فیلتر های تقلبی، نوع مرغوب و اصلی آن را از مراکز مجاز و معتبر خریداری نمایید.

در صورتی که فیلتر مینرال مورد نظر خود را پیدا نکرده اید رو لینک روبرو کلیک کنید>> خرید فیلتر مینرال

 

فیلتر قلیایی آلکالین

زلال آب

فیلتر قلیایی آلکالین به شکل کپسول طراحی شده و دارای یون هایی است که باعث افزایش PH می شود. این فیلتر به عنوان هفتمین فیلتر و به درخواست مشتری روی دستگاه نصب می گردد.

بر اساس گزارشات موجود، PH آب های آشامیدنی معمولا به کمتر از 7 کاهش پیدا می کند و حالت اسیدی به خود می گیرد که برای بدن انسان مضر می باشد. فیلتر قلیایی با خارج کردن آب از حالت اسیدی سبب بهبود کیفیت آب آشامیدنی می شود.

خواص آب قلیایی بر کسی پوشیده نیست، آب قلیایی به درمان بیماری های نظیر سنگ کلیه و سنگ صفرا کمک کرده و از بروز این بیماری ها جلوگیری کرده و گردش خون را بهبود می بخشد.

 

آب قلیایی علاوه بر بیماری های گوارشی از ابتلا به بیماری های مزمن مانند فشار خون، دیابت و پوکی استخوان نیز جلوگیری می کند. همچنین با خاصیت آنتی اکسیدانی خود از رشد و تشکیل سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

زمان تعویض این فیلتر بسته به کیفیت آب عبوری از آن می باشد. البته ظرفیت تصفیه آب با واحد لیتر یا گالن روی فیلتر درج شده اما به طور معمول و با میزان مصرف متوسط هر یک سال یکبار نیاز به تعویض دارد.

در صورتی که فیلتر آلکالین مورد نظر خود را پیدا نکرده اید رو لینک روبرو کلیک کنید>> خرید فیلتر آلکالین

 

فیلتر مغناطیسی

زلال آب

فیلتر مغناطیسی به عنوان یکی از فیلترهای متفرقه دستگاه تصفیه آب و کپسولی شکل می باشد. این فیلتر که معمولا قبل فیلتر ممبران قرار می گیرد  نقش مهمی در جذب براده های آهن قبل از ورود به ممبران دارد.

همچنین با بهره گیری از آهنرباهای سرامیکی مستطیلی شکل و ایجاد میدان مغناطیسی بسیار قوی، مانع از عبور کوچکترین ذرات فلزی می شود، از این رو در حفظ سلامت فیلتر ممبران و بهبود عملکرد آن تاثیر فراوانی دارد.

کیفیت فیلتر مغناطیسی به نوع آهنربای به کار رفته و قدرت میدان مغناطیسی آن بستگی دارد. از مهمترین ویژگی های آهنرباهای سرامیکی نداشتن اثرات مخرب  بر سلامتی است.

علیرغم اینکه این نوع فیلتر ها عمر بالایی دارند اما  به مرور زمان قدرت مغناطیسی آنها کاسته شده و تعویض سالیانه آنها توصیه می گردد.

در صورتی که فیلتر مغناطیسی مورد نظر خود را پیدا نکرده اید رو لینک روبرو کلیک کنید>> خرید فیلتر مغناطیسی