با به کار گیری فیلتر محافظ ممبران، ذرات و آلاینده های کمتری به فیلتر ممبران می رسند. این فیلتر به منظور کمک به افزایش طول عمر و عدم خرابی فیلتر ممبران، مورد استفاده قرار می گیرد و نوعی محافظ برای ممبران شناخته می شود. چون فیلتر ممبران اصلی ترین فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی محسوب می شود و گران تر و حساس تر از فیلترهای دیگر می باشد توصیه می شود از فیلتر محافظ ممبران در دستگاه استفاده شود. فیلتر محافظ ممبران یکی از پر فروش ترین و پر کاربرد ترین فیلترهای انتخابی بوده که از اصلی ترین مرحله دستگاه های تصفیه آب که ممبران می باشد، محافظت می کند.

فیلتر محافظ ممبران
نصب فیلتر محافظ ممبران

فیلتر محافظ ممبران بعد از فیلتر های پیش تصفیه و قبل از ممبران نصب می شود. در زمان نصب فیلتر محافظ ممبران به جهت آن دقت کنید و توجه داشته باشید که آنرا در جهت صحیح نصب نمایید. ضمنا درصورتیکه در زمان مقرر اقدام به تعویض این فیلتر ننمایید دچار گرفتگی می شود و به علت عدم عبور آب از آن به پمپ و قطعات برقی آسیب وارد خواهد شد.

دلیل استفاده از فیلتر محافظ ممبران چیست ؟

ممبران به عنوان قلب دستگاه تصفیه آب خانگی شناخته می شود که وظیفه آن حذف آلاینده های مضر و آلودگی های آب شهری می باشد. از این رو خرابی این فیلتر می تواند باعث بوجود آمدن ایرادات دیگری در بخش های دیگر دستگاه و قطعات برقی از جمله پمپ و آداپتور و سوئیچ ها شود که در نهایت منجر به عدم تصفیه آب خواهد شد. وظیفه فیلتر محافظ ممبران حذف ذرات معلق و ناخالصی های احتمالی است که به هر دلیل ممکن است از فیلترهای سه مرحله اول عبور کرده باشند.

فیلتر محافظ ممبران در کدام مرحله دستگاه قرار می گیرد ؟

فیلتر محافظ ممبران در مرحله ۴ جهت جلوگیری از ورود ناخالصی ها به فیلتر ممبران و افزایش طول عمر این فیلتر حساس قرار می گیرد بنابراین با نصب فیلتر محافظ ممبران، فیلتر ممبران در مرحله ۵ دستگاه تصفیه آب خانگی قرار خواهد گرفت.
فیلتر محافظ ممبران دقتی معادل 1 میکرون دارد درصورتیکه دقت فیلتر الیافی مرحله اول معمولا 5 میکرون است. این فیلتر از الیاف پلی پروپیلن ساخته شده است.

فیلتر محافظ ممبران باید دارای چه ویژگی و کیفیتی باشد ؟

این فیلتر بهتر است دارای دقت یک میکرون باشد تا عملکرد بهتری ارائه دهد. همچنین با توجه به اینکه این فیلتر ذرات معلق را از آب می گیرد و به خود جذب می کند، بهتر است بدنه شفاف داشته باشد تا درون آن دیده شود و هر زمانی که مشاهده کردید لایه درونی فیلتر کثیف شده است، بتوانید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. لازم به ذکر است که نمونه های تایوانی این نوع فیلتر عملکرد بسیار بهتری دارند.

فیلتر محافظ ممبران

فیلتر محافظ ممبران دستگاه های تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی معمولا در دو سایز 10 اینچ و 12 اینچ مورد استفاده قرار می گیرد.

 

فیلتر محافظ ممبران بعد از چه زمانی باید تعویض شود ؟

این فیلتر همانند دیگر فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی عمر مفیدی دارد که بعد از مدتی باید تعویض شود. درواقع عمر این فیلتر زمان مشخصی ندارد و تا وقتی که آب از آن به راحتی عبور کند می توان از این فیلتر استفاده کرد. همچنین درصورتیکه مشاهده کردید رنگ فیلتر تیره شده است زمان تعویض آن فرا رسیده است.

جمع بندی

همانطور که در سطور پیشین به طور مفصل در مورد فیلتر محافظ ممبران مطالبی بیان شد، به این نتیجه می رسیم که گرچه نصب فیلتر محافظ ممبران کاملا اختیاری می باشد اما استفاده از آن موجب افزایش طول عمر فیلتر ممبران و کارکرد بهینه تر دستگاه تصفیه آب خانگی می شود. همچنین در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر، علاوه بر اینکه خاصیت جذب خود را از دست داده و آب را تصفیه نمی کند،از یک سو باعث رسیدن آسیب به قطعات برقی و سایر قسمت های دستگاه تصفیه آب می شود و از سوی دیگر به محل مناسبی برای تجمع و رشد باکتری ها تبدیل خواهد شد.