نماینده گروه جایکا در انزلی گفت: با توجه به تصاویر ماهواره ای در چند ساله گذشته شاهد کم آبی ناگهانی و کاهش عمق تالاب انزلی هستیم.

به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی همکاری‌های ژاپن در ایران با عنوان جایکا چند سالی است که برای احیای تالاب انزلی فعالیت می‌کند.

فعالیت‌های اجرایی مبتنی بر اصول مدیریت اکولوژیک یکپارچه در حوضه آبخیز تالاب انزلی با تمرکز بر سه محور پسماند، فاضلاب‌ها و رسوبات با همکاری این آژانس بین‌المللی همکاری‌های ژاپن(جایکا) از جمله اولویت‌های کاری مقرر شده بود.

تالاب انزلی با وسعتی در حدود ۱۹۳ کیلومتر مربع به عنوان زیستگاهی برای پرندگان مهاجر در سطح بین المللی شناخته شده و بر روی سواحل جنوبی دریای خزر واقع است.

این تالاب در ماه ژوئن ۱۹۷۵ در نشست رامسر به ثبت بین‌المللی رسیده است و با توجه به افزایش تخریب‌های مربوط به فعالیت‌های انسانی در سال ۱۹۹۳ در لیست تالاب‌های در معرض نابودی قرار گرفت.

طبق توافقنامه ایران با آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن‌(جایکا) برای مطالعه جامع به منظور حفاظت از تالاب انزلی این آژانس طرح مطالعه مدیریت جامع حفاظت از اکوسیستم تالاب انزلی را ارائه ‌و جایکا در سال ۲۰۰۶ اقدام به اعزام کارشناسان و تهیه مجموعه‌ای از اطلاعات کرد و در ماه نوامبر سال ۲۰۰۷ پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی محیط زیست گیلان صبح امروز جهت بهبود اوضاع تالاب بین المللی انزلی جلسه‌ای با نماینده گروه جایکا و مدیر‌کل حفاظت زیست گیلان برگزار شد.

نماینده گروه جایکا از کاهش ناگهانی آب در تالاب خبر داد و گفت: با توجه به تصاویر ماهواره‌ای در چند ساله گذشته شاهد کاهش عمق تالاب انزلی هستیم.

در ادامه این جلسه محمد پور مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با تاکید بر این اصل که باید تالاب را مدیریت کنیم و نگذاریم بمیرد، گفت: کاهش عمق تالاب یکی از دغدغه‌های اساسی ما محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: هنوز مطالعات کافی در خصوص افزایش رسوبات انجام نشده و می‌بایست در این زمینه جهت پایش و مونیتورینگ تالاب از مطالعات تیم جایکا استفاده کرد.

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص آلودگی آب تالاب انزلی نیز گفت: برای پیشگیری از آلودگی آب باید از استقرار صنایع و کارخانجات آلوده کننده در کنار منابع آبی جلوگیری به عمل آید، همچنین اقدام به تصفیه فاضلاب‌های ناشی از این صنایع با روش‌های مطلوب و پیشرفته کرد تا از ایجاد هرگونه آلودگی آب و خاک توسط این صنایع جلوگیری شود.