مصرف آب آلوده می تواند منجر به بیماری های خطرناک و کشنده ای در انسان شود. امروزه با توجه به گسترش استفاده از تصفیه خانه ها و در دسترس بودن آب لوله کشی تا میزان زیادی از شیوع این نوع بیماری ها کاسته شده است. اما برخی از ویروس ها و میکروب ها حتی بعد از عبور آب از تصفیه خانه های شهری نیز در آب باقی می مانند، یا ممکن است آب تصفیه شده در مسیر رسیدن به خانه ها دچار آلودگی شود. استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی می تواند احتمال ابتلا به بیماری های ناشی از آب آلوده را به نزدیک صفر کاهش دهد.

در این مطلب برخی از مهم ترین بیماری هایی را که آلودگی آب باعث بروز آن ها می شود، معرفی خواهیم کرد.

اسهال

معمولا بیماری اسهال با حالت تهوع و درد شدید شکم همراه است. در موارد حاد بیماری نیز ممکن است اثراتی از خون در مدفوع دیده شود. انگل ها و باکتری هایی که باعث ابتلا به اسهال می شوند ممکن است در آب آشامیدنی، سبزیجات و خوراکی های خام وجود داشته باشند. آب و مواد غذایی حامل این باکتری ها معمولا توسط فضولات حیوانی و انسانی آلوده شده اند. بیماری اسهال سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و در موارد خطرناک حتی ممکن است باعث مرگ فرد مبتلا شود.

 

هپاتیت

انواع هپاتیت ها یک نوع بیماری کبدی هستند که از طریق ویروس منتشر می شوند. این ویروس مسری است و از طریق فرد آلوده به افراد دیگر سرایت می کند. همچنین ویروس هپاتیت از طریق آب و غذای آلوده نیز منتقل می شود. علائم هپاتیت شامل تب، حالت تهوع و استفراغ، درد شدید معده، زرد شدن پوست و چشم ها، تیره شدن ادرار و خستگی زیاد است.

آلوده شدن آب لوله کشی ممکن است از طریق سرریز و نشت فاضلاب به سیستم یا از نواحی شکستگی لوله های آب اتفاق بیفتد.

توجه داشته باشید که در هنگام بروز این بیماری فرد بیمار باید به سرعت تحت درمان پزشکی قرار گیرد تا با انجام آزمایشات متعدد از جمله آزمایش خون از بیماری وی اطمینان کافی حاصل شود.

 

وبا

ابتلا به بیماری وبا به علت عفونتی است که یک نوع باکتری در روده کوچک ایجاد می کند. این بیماری با اسهال و استفراغ، درد شکم و سردرد همراه است و در صورتی که به موقع درمان نشود ممکن است باعث مرگ فرد بیمار گردد. باکتری وبا در فضولات حیوانی رشد پیدا می کند و آب آلوده به آن باعث بروز بیماری به افراد می شود. سبزیجاتی نیز که با آب آلوده آبیاری شده اند ممکن است ناقل این بیماری باشند.

این بیماری بیش از همه، در کودکان شیوع می یابد اما در بعضی مواقع بزرگترها را نیز مبتلا می سازد در میان تمامی بیماری های ناشی از آب های آلوده، مرگ و میر ناشی از بیماری وبا در رتبه اول قرار دارد. افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف می باشد و یا به بیماری ایدز مبتلا شده اند احتمال ابتلا به بیماری وبا در آنها بسیار بیشتر می باشد.

 

عفونت و قرمزی چشم

عفونت چشم به دلیل ورود نوعی باکتری به چشم است که در آب آلوده وجود دارد. در صورت تماس سطح داخلی و خارجی چشم با آب آلوده، ممکن است دچار عفونت شود. تراخم یا عفونت چشم باعث خشک شدن سطح داخلی پلک ها می شود. این عفونت همراه با درد چشم، ضایعه در سطح بیرونی یا قرنیه و در نهایت باعث نابینایی خواهد شد. عفونت چشم به سرعت گسترش می یابد و در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی و درمانی، آسیب های جبران ناپذیری به چشم وارد می کند.

 

حصبه

حصبه یک بیماری خطرناک و کشنده است. عامل ابتلا به این بیماری، باکتری سالمونلا است. به طور معمول بیماری سالمونلا در فضولات حیوانی یافت می شود و این امکان وجود دارد که وارد آب شده و موجب آلودگی آن گردد. این باکتری در آب به مدت یک تا 3 ماه زنده می ماند و در صورت مصرف آن آب آلوده، فرد مبتلا به حصبه خواهد شد. فردی که به بیماری حصبه مبتلا می شود دچار تب شدید همراه با اسهال، دل درد، گیجی و سرفه های خشک است. توجه داشته باشید که حصبه یک بیماری مسری بوده و در صورت عدم درمان کامل و در شرایط حاد امکان دارد باعث مرگ بیمار شود.

بیماری های تغییرات آب و هوایی:

در بیشتر اوقات تغییرات آب و هوایی در شیوع بیماری های ناشی از آب های آلوده نقش مهمی را ایفا می‌کنند. بارش های شدید برف و باران، باعث افزایش احتمال ابتلا به این نوع بیماری ها می شوند. موارد بسیاری در تاریخ ثبت شده است که پس از وقوع بارش های سنگین برف و باران حتی وقوع سیل، مبتلایان به این بیماری ها از طریق آب های آلوده افزایش پیدا کرده اند.
در هنگام جاری شدن سیل و طغیان آب، تصفیه خانه های فاضلاب های شهری به یکی از خطرناکترین محیطهای بیماری زا و آلودگی آب تبدیل می شود که لازم است بلافاصله مورد رسیدگی قرار گیرد. از طرف دیگر مناطقی که دچار خشکسالی می باشند به علت تجمع زیاد ارگانیسم های بیماری ‌زا تبدیل به محل انتشار بیماری های ناشی از آب های آلوده می‌شوند.

جمع بندی

بیماری هایی که از طریق آبهای آلوده منتقل می‌شوند به وسیله میکروارگانیسم های مختلف، سموم و آلاینده‌های سمی ایجاد می کنند که به بیماریهای کشنده و خطرناکی همچون وبا، تب حلزون و مشکلات روده ای – گوارشی منجر می‌گردند. به طور کلی این نوع بیماری ها بر اثر جاری شدن سیلاب و بارش های شدید باران یا کولاک های برف بوجود می آیند.