از آنجایی که پمپ دستگاه‌های تصفیه آب جزء پمپ های کم صدا هستند، بنابراین اصولا دستگاه تصفیه آب نباید دارای صدای قابل توجهی باشد بنابراین درصورتیکه از دستگاه تصفیه آب صدای غیر معمولی شنیده شد بایستی به سرعت نسبت به بررسی و رفع ایراد آن اقدام نمود. در غیر این صورت ممکن است آسیب جدی تری به بقیه قسمت های دستگاه وارد شود. با توجه به حساسیت موضوع تصمیم گرفتیم به بررسی علت صدای زیاد دستگاه تصفیه آب و راه‌حل‌های احتمالی برای کاهش آن بپردازیم.

دلایل صدای ناهنجار در دستگاه تصفیه آب

صدای بیش از حد دستگاه تصفیه آب می تواند چندین دلیل داشته باشد. که عبارت اند از:

  • پایین بودن کیفیت پمپ
  • خرابی کلگی پمپ دستگاه
  • لرزش دستگاه تصفیه آب
  • سایر عوامل

علت صدای زیاد دستگاه تصفیه آب

1-پایین بودن کیفیت پمپ

یکی از مشکلاتی که ممکن است در دستگاه تصفیه آب شما پیش آید، صدای بلند و ناخوشایندی است که توسط پمپ تولید می شود. این صدا معمولاً به دلیل کیفیت بد پمپ است که در دستگاه استفاده شده است. کیفیت پایین پمپ می تواند به دلیل استفاده از قطعات ضعیف یا بدون استاندارد باشد. برای رفع این مشکل، می توانید پمپ را با یک پمپ با کیفیت تر و استاندارد بالاتر جایگزین کنید.

2-خرابی کلگی پمپ دستگاه

می توانید با تعمیر کلگی پمپ، مشکل صدای پمپ را برطرف کنید. تعمیرات کلگی پمپ معمولاً شامل تعویض قطعات معیوب است. با انجام تعمیرات لازم، صدای پمپ کاهش می یابد و تأثیر مثبتی بر روی کیفیت آب تصفیه شده دستگاه شما دارد. البته در بعضی موارد کلگی پمپ قابل تعمیر نیست و باید با یک کلگی نو جایگزین شود.

3-لرزش دستگاه تصفیه آب

یکی از مشکلاتی که ممکن است در دستگاه تصفیه آب شما پیش آید، لرزش دستگاه است که معمولاً با صدای بلندی همراه است. علت اصلی لرزش دستگاه تصفیه آب، معمولاً به علت نامناسب بودن محل قرارگیری دستگاه می باشد. به عنوان مثال ممکن است کف کابینت یا محلی که دستگاه قرار گرفته تراز نباشد یا اینکه دستگاه به بدنه ی کابینت برخورد نماید. برای رفع این مشکل لازم است دستگاه در محل مناسبی قرار گیرد.

سایر عوامل:

البته عوامل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد سر و صدای غیر معمول در دستگاه تصفیه آب شوند از جمله هواگرفتن دستگاه تصفیه آب یا وجود هوا در فیلترهای دستگاه تصفیه آب یا برخورد کردن شیلنگ ها به بدنه ی کابینت و … می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله، به بررسی دلایل ایجاد صدای ناهنجار در دستگاه‌های تصفیه آب پرداخته شد. این دلایل شامل کیفیت پایین پمپ، خرابی کلگی پمپ، وجود لرزش در دستگاه تصفیه آب و … بودند. در کل، صدای ناهنجار در دستگاه تصفیه آب ممکن است از دلایل گوناگونی ناشی شود و برای رفع آن، باید دلیل اصلی صدا را شناسایی کرد و اقدامات لازم را برای رفع آن انجام داد. البته در بعضی از موارد ممکن است مصرف کنندگان نتوانند خودشان نسبت به رفع ایراد دستگاه اقدام کنند که در این موارد لازم است از یک تکنیسین ماهر کمک گرفته شود.