روش های تصفیه آب نیز همانند بقیه ابداعات بشر در گذر زمان دچار تغییر و تکامل گردیده است. یکی از کارآمدترین روش های تصفیه آب استفاده از تکنولوژی اسمز معکوس می باشد که این تکنولوژی نیز از گذشته تا کنون تغییراتی به سمت بهینه شدن داشته است.

یکی از قطعات کاربردی دستگاه تصفیه آب، شیر قطع جریان مدار آب می باشد که در گذشته از قطعه ای به نام شیر چهارراهی یا چهارطرفه بدین منظور استفاده می شده اما به علت ایراداتی که داشت به تدریج شیر برقی جایگزین آن گردید. به گونه ای که در حال حاضر اکثر دستگاه های تصفیه آب مجهز به شیر برقی می باشند.

در واقع وظیفه این شیر قطع جریان آب پس از پرشدن مخزن و خاموش شدن دستگاه می باشد. زیرا در غیر اینصورت آب مرتبا وارد دستگاه شده و از سوی دیگر به فاضلاب هدایت خواهد شد.

با ذکر این مقدمه به شرح و مقایسه هر دو قطعه خواهیم پرداخت.

شیر چهار طرفه

شیر برقی یا شیر چهار طرفه

روش کار این قطعه بدین صورت است که پس از پرشدن مخزن، به دیافراگم پلاستیکی واقع شده در وسط شیر فشار وارد شده و با حرکت دیافراگم به سمت بالا، آب ورودی قطع می شود و همچنین پس از کم شدن آب مخزن، فشار از روی آن برداشته شده و عکس این عمل صورت گرفته و مسیر آب ورودی باز می شود.

در واقع در این سیستم عمل قطع و وصل کردن آب به صورت مکانیکی انجام می شود که مزایا و معایب آن به شرح زیر می باشد:

مزایا

  • امکان تصفیه آب توسط دستگاه زمانی که برق قطع می باشد اما فشار آب خوب است.
  • قیمت ارزانتر نسبت به شیر برقی

معایب

  • هدر رفت بالای آب
  • احتمال اختلاط آب تصفیه شده و تصفیه نشده به علت سوراخ شدن دیافراگم یا نشتی آب
  • سخت تر بودن عیب یابی دستگاه
  • پایین بودن دقت عملکرد

 

شیر برقی

تصفیه آب

این قطعه به صورت الکتریکی عمل قطع و وصل را انچام می دهد. بدین صورت که وقتی پمپ روشن است مسیر آب را باز نگه می دارد و وقتی مخزن پر می شود و پمپ خاموش می شود، مسیر آب را مسدود می کند.

در واقع عملکرد آن با پمپ موازی است و مزایا و معایب آن به شرح زیر می باشد.

مزایا

  • هدر رفت پایین آب
  • دقت بالا و قطع و وصل آنی
  • عیب یابی راحت تر دستگاه
  • عمر بالا و احتمالی خرابی کمتر
  • جدا بودن مسیر آب تصفیه شده و تصفیه نشده

 

معایب

  • در هنگام قطع برق عمل تصفیه انجام نمی شود.
  • قیمت آن نسبت به شیر چهارطرفه بالاتر است.

 

تست شیر برقی

کابل برق دستگاه را از پریزجدا کرده، شیلنک خروجی شیر برقی را جدا کنید چنانچه از شیر برقی آب بیرون نزد یعنی شیر برقی درست کار می کند و سالم است اما چنانچه در این حالت از خروجی شیر برقی آب بیرون زد یعنی شیر برقی خراب شده است و نیاز به تعویض دارد.

اهمیت وجود شیر برقی
شیر برقی

وجود این قطعه در سیستم های تصفیه آب بسیار مهم است بطوریکه اگر این قطعه نباشد، علی رغم خاموش بودن دستگاه آب وارد آن شده و باعث ورود پساب به درون فاضلاب می شود، لذا کارخانجات سازنده این سیستم ها با تعبیه این قطعه باعث صرفه جویی در مصرف آب می شوند.

در صورت خراب شدن شیر برقی، فیلترها، پمپ و سایر قطعات دستگاه زودتر خراب شده و مقدار زیادی آب هنگام تصفیه دور میریزد. در صورت بروز هر یک از این مشکلات باید در کمترین زمان ممکن برای رفع آن اقدام کنید تا از خرابی سایر قطعات جلوگیری کرده باشید.

البته لازم به ذکر است به دلیل وجود شیر برقی خروجی فاضلاب تنها در صورتی که دستگاه روشن و در حال تصفیه آب باشد جاری خواهد بود.

شیر برقی از سوئیچ high pressure فرمان میگیرد زمانی که مخزن پر شود به این سوئیچ فشار وارد می کند و این سوئیچ برق مدار را قطع می کند.

اجزای تشکیل دهنده شیر برقی

به طور کلی شیر برقی دستگاه تصفیه آب از دو قسمت تشکیل شده است. یک قسمت که سیم پیچ مغناطیسی در آن قرار گرفته و فلزی است و شامل دو سوکت برق می باشد و بخش دیگر آن معمولا سفید رنگ بوده و دارای یک دریچه جهت عبور آب می باشد. در زمان کاهش فشار آب درون مخزن تصفیه، سوییچ های پرشر عملکردی مانند یک کلید پیدا می کند و جریان برق را وصل نموده تا دستگاه تصفیه آب شروع به کار کند.

در زمان ورود جریان برق به سیم پیچ شیر برقی یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود و موجب می شود که یک حالت آهنربایی در سیم پیچ بوجود بیاید و میله یا شفت درون شیر برقی به بالا حرکت کرده، در این حالت با باز شدن دریچه آن، آب جریان پیدا می کند. همچنین در زمان  قطع شدن جریان برق حالت آهنربایی سیم پیچ از بین رفته و فنر بالای میله شیر برقی، میله را به پایین فشار داده و جریان آب را قطع می کند.