تفاوت فیلتر تصفیه آب خوب و بد چیست و چرا باید از فیلتر مرغوب استفاده کنیم؟

بسیاری از تولیدکنندگان فقط به سود و فروش محصول خود فکر میکنند و به سلامتی شهروندان و استاندارد بودن فیلتر و محصول خود توجهی نمی کنند. فقط به فکر آن هستند که محصول دارای بسته بندی زیبا و ظاهر رضایت بخش باشد و فروششان بالا باشد. ظاهر همه فیلترهای تصفیه آب همانند هم است و تفاوت چندانی ندارد. بیشتر افراد به همین دلیل، اقدام به خرید فیلترهای ارزان قیمت میکنند و خود را درگیر مسایل حاشیه ای میکنند. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که تفاوت فیلتر تصفیه آب خوب و بد چیست و چرا باید از فیلتر مرغوب استفاده کنیم.

تفاوت فیلتر تصفیه آب خوب و بد

ویژگی های فیلترهای تصفیه آب نامرغوب:

1- استفاده از مواد اولیه یا پلاستیک نامرغوب

بدنه اکثر فیلترهای تصفیه آب خانگی از پلاستیک ساخته شده است. بسیار دیده شده که فیلترهای نامعتبر و ساخته شده از پلاستیک نامرغوب، سبب ایجاد بو و یا رشد جلبک شده اند و آب خروجی کیفیت لازم را نداشته است. همچنین پلاستیک فیلتر با آب واکنش داده و ممکن است مواد پلیمری سرطان زا به آب وارد کند .

2- استفاده از مواد غیر مجاز مثل رنگ و چسب در ساخت فیلترها

به دلیل اینکه این فیلترها مستقیما با آب خورداکی در تماس هستند، در فرآیند ساخت آنها نباید از هیچگونه مواد غیر مجاز، مانند چسب و رنگ استفاده شود. متاسفانه به وفور مشاهده می شود که در ساخت فیلترهای ارزان قیمت، از چسب و رنگ ارزان و بی کیفیت استفاده می شود.

3- رها سازی و اضافه کردن مواد مضر و نامطلوب به آب

در فرآیند ساخت فیلترها، استانداردهای حد مجاز جذب و رها سازی مواد در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال یک فیلتر نباید مقدار عنصر آلومینیوم موجود در آب را بیشتر از 0.5mg/l افزایش دهد و برای تمام عناصر دیگر نیز، چنین حد هایی در نظر گرفته می شود. اما فیلترهای نامرغوب و بخصوص با منشاء معدنی، با توجه به نوع مواد خود ممکن است سبب آزاد سازی خارج از محدوده مجاز برخی از عناصر به درون آب شوند.

4- رها سازی ریز کربن و چربی به درون آب

ما معمولا محتویات درون فیلترها را نمی بینیم و از درون آنها خبر نداریم. توجه داشته باشید که کیفیت مواد داخلی فیلترها، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بیشتر اختلاف قیمت فیلترها به دلیل همین اختلاف کیفیت مواد داخلی است. به عنوان مثال، کیفیت کربن فعال استفاده شده درون فیلترها بسیار مهم است. کربن فعال باید کاملا گیاهی باشد و از نوع مرغوب و واکنش پذیر باشد.
برخی از فیلترها واکنش بسیار کمی دارند و اصلا واکنش مناسبی با آب ندارند و به همین دلیل نمیتوانند مواد مضر را از آب حذف کنند یا طعم و بوی آب را بخوبی اصلاح کنند. حتی برخی از کربن ها که اصلا گیاهی نیستند و از مواد معدنی می باشند که برای مصارف آشامیدنی و خوراکی اصلا مجاز نیستند. همچنین فیلترهای نامرغوب ممکن است بر روی آب لایه ای مثل چربی ایجاد کنند و این همان عناصر نامطلوب است البته وجود لایه چربی در روزهای اول مشکلی ندارد و به علت چرب بودن واشرهای داخل هوزینگ ها می باشد و معمولا به تدریج پس از مقداری مصرف آب برطرف میشود.

 

تفاوت فیلتر تصفیه آب خوب و بد

 

مزایای فیلتر های تصفیه آب مرغوب:

1- مقرون به صرفه بودن

درحالیکه یک فیلتر آب با کیفیت بالا ممکن است گران تر باشد، اما با توجه به اینکه عمر بیشتری دارد و دارای کیفیت و کارایی بیشتری نیز می باشد بنابراین استفاده از فیلترهای با کیفیت در نهایت باصرفه تر خواهد بود.

2- تضمین سلامت مصرف کننده

فیلترهای تصفیه آب مرغوب میتوانند آلودگی های مضر مانند باکتری ها، ویروس ها، فلزات سنگین و مواد شیمیایی را از آب پاک کنند و نوشیدن آن را ایمن تر و خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهند.

3- بهبود طعم و بو

فیلترهای آب با کیفیت بالا می توانند ناخالصی هایی را که باعث ایجاد طعم و بوی نامطبوع در آب آشامیدنی شما می شود مانند کلر، گوگرد و سایر مواد شیمیایی را حذف کنند.

4- استاندارد بودن و دارا بودن تاییده معتبر جهانی

فیلتر های تصفیه آب با کیفیت دارای مجوزهای استاندارد برای تولید می باشند. وقتی یک فیلتر دارای استاندارد و تاییده است، مسلما باید از آن انتظار فیلتری باکیفیت و بدون مشکل داشت و همچنین شرکت اصلی برای اخذ استاندارد هزینه زیادی برای در قالب استاندارد آوردن خط تولید و مونتاژ و بازرسی و … کرده است و یک خط تولید یا مونتاژ مدرن ایجاد کرده است بنابراین طبیعی هست که محصول آن کمی گرانتر باشد و هزینه تمام شده آن بالاتر باشد.

سخن پایانی

با خرید یک دستگاه تصفیه آب و استفاده از فیلترهای با کیفیت بالا، میتوانید به صورت مستقیم از شیر، به آب آشامیدنی تمیز دسترسی داشته باشید و دیگر نیازی به خرید مداوم آب بطری یا جوشاندن آب نداشته باشید.