از معضلات شبکه آب رسانی شهری می توان به مواد جامد، آلاینده های میکروبیولوژی، کلر، ذرات معلق ناشی از پوسیدگی لوله ها و سختی بالای آب که گاها به صورت بصری هم قابل تشخیص نیست، اشاره کرد. به دلیل تاثیرات بالای آبی که برای آشامیدن و پخت و پز استفاده می شود، اغلب افراد برای حفظ سلامتی تمایل به تصفیه آب دارند. از این رو اقدام به خرید دستگاه تصفیه آب خانگی و نصب آن در محل مصرف (آشپزخانه) می کنند. دستگاه تصفیه آب خانگی قادر است معضلات آب شهری همچون وجود ذرات جامد و غیره را برطرف سازد.

مشخصات فنی دستگاه آب شیرین کن خانگی

دستگاه تصفیه آب خانگی عموما با ظرفیت های 50 گالن در شبانه روز تولید و به بازار عرضه می شوند. این دستگاه ها مناسب منازل و یا دفاتر اداری با جمعیت کم هستند. در کنار این دستگاه ها مخازن آنتی باکتریال، جهت ذخیره آب مورد استفاده قرار می گیرد. ظرفیت های بالاتر از این میزان، در دسته دستگاه های آب شیرین کن صنعتی و نیمه صنعتی قرار می گیرد.
با توجه به اهمیت بالای آب بهداشتی در سلامت انسان توصیه می گردد به منظور حذف آلودگی و آلاینده های احتمالی موجود در آب، از دستگاه های استاندارد تصفیه آب خانگی استفاده شود. استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی روش مناسبی جهت افزایش و بهبود کیفیت آب آشامیدنی می باشد.

دستگاه های آب شیرین کن خانگی با توجه به فیلتر به انواع زیر تقسیم می شوند:

• آب شیرین کن خانگی ساده یا سه مرحله ای

• آب شیرین کن خانگی با سیستم اسمز معکوس (RO)

• آب شیرین کن خانگی با سیستم الترا فیلتراسیون (UF)

در ادامه به شرح هر یک از انواع دستگاههای تصفیه آب خانگی می پردازیم:

در ادامه قرار است محصولات را به شما معرفی و در مورد انواع آنها حرف بزنیم با صبر و حوصله مقاله مطالعه کنید. اگر به دنبال یک سرمایه گذاری راحت و بدون دردسر هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما نگاهی به دسته بندی دستگاه عابر آب سری بزنید.

دستگاه تصفیه آب خانگی ساده یا سه مرحله ای

دستگاه تصفیه آب سه مرحله ای

دستگاه های تصفیه کننده آب سه مرحله ای که به ترتیب از فیلتر الیافی(PP)، فیلتر کربن فعال یا گرانول (GAC و UDF) و فیلتر کربن بلاک (CTO) تشکیل شده اند قادر به حذف مواد معلق موجود در آب تا 5 میکرون و بهبود رنگ، طعم، بو و مزه آب هستند، همچنین تا حدودی کلر آب را نیز حذف می کند.
نکته ای که در مورد دستگاه های تصفیه کننده آب ساده وجود دارد، عدم توانایی آنها در حذف انواع آلاینده ها و ویروس و باکتری های موجود در آب و همچنین فلزات مضر است که موجب شده دستگاه تصفیه آب خانگی سه مرحله ای عملکردی مشابه صافی داشته باشد. علاوه بر این دستگاه تصفیه آب خانگی سه مرحله ای تابع فشار بوده و به همین دلیل برای مناطقی که فشار آب کم یا متغییر است مناسب نمی باشند.

دستگاه تصفیه آب با فیلتر الترا فیلتراسیون (UF)

New Project 11 1

اولترافیلتراسیون، یکی از روش های پیشرفته تصفیه آب می باشد که برای حذف ذرات معلق، باكتريها، ويروسها، اندوتوكسين و ديگر میکروارگانیزم های بیماری زای موجود در آب و فاضلاب، کاربرد دارد. غشاء های سیستم های اولترافیلتراسیون قادر به حذف ذرات بزرگتر از 02/0 میکرون می باشند. سیستم‌های الترافیلتراسیون برای تصفیه آب آشامیدنی، آب صنعتی، آب خنک‌کن‌ها، پساب‌ها و برخی دیگر از مایعات به کار می‌روند. این سیستم‌ها معمولاً برای حذف بیش از ۹۹٪ از ذرات معلق و بیولوژیکی استفاده می‌شوند. این سیستم های تصفیه با استفاده از فشار آب عمل می‌کنند و نیازی به استفاده از تجهیزات برقی و مواد شیمیایی اضافی برای عملکرد خود ندارند.
این موضوع باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و حفاظت از محیط زیست می‌شود.

همچنین سیستم‌های الترافیلتراسیون به راحتی می‌توانند با سایر فرایندهای تصفیه آب مانند نانوفیلتراسیون و فیلتراسیون معکوس ترکیب شوند تا کیفیت آب تصفیه شده نهایی افزایش یابد. با توجه به مزایایی که سیستم‌های الترافیلتراسیون ارائه می‌دهند، می توان آنها را به عنوان یکی از روش‌های اصلی تصفیه آب در صنایع مختلف و سیستم‌های آب و فاضلاب به کار گرفت. البته این سیستم ها نمک و یون ها و سختی اب را کاهش نمی دهند از سوی دیگر با توجه به اینکه این سیستم ها فاقد پساب می باشند ممکن است دستگاه آلوده شود.

تصفیه آب با تکنولوژی اسمز معکوس (Reverse Osmosis)

تصفیه آب

مشاهده قیمت و خرید دستگاه : تصفیه آب با تکنولوژی اسمز معکوس (Reverse Osmosis)

بهترین روش تصفیه آب خانگی، تصفیه آب به روش تکنولوژی اسمز معکوس می باشد. در دستگاه های تصفیه آب با فرایند RO (اسمز معکوس) علاوه بر فیلتر های کارتریجی و کربنی، یک فیلتر ممبران وجود دارد که ناخالصی ها و کلیه املاح مضر را از بین می برد.
البته ممکن است قسمتی از مواد معدنی مفید موجود در آب نیز توسط فیلتر ممبران حذف شود که البته جای نگرانی نیست زیرا در دستگاه های تصفیه آب خانگی استاندارد، در مرحله ششم مجددا مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم توسط فیتر مینرال یا همان فیلتر معدنی ساز به آب اضافه می شود. شایان ذکر است، وجود شیر میکس نیز موجب افزایش املاح درون آب می شود. و توسط این شیر میتوان سختی آب را مطابق سلیقه مصرف کننده تنظیم کرد.
به طور کلی استفاده از روش اسمز معکوس یکی از شیوه های های نوین در ساخت دستگاه تصفیه آب خانگی می باشد، البته همانطور که گفته شد در این روش با بهره گیری از فیلتر ممبران (memberane) جداسازی املاح مضر تا 0.0001 میکرون انجام می شود. این املاح شامل نیترات، مولکول های نمک، آلاینده های میکروبیولوژی، انواع باکتری ها و ویروس ها، فلزات سنگین نظیر آلومینیوم، آرسنیک، جیوه و غیره می باشد.
ضمنا این دستگاه ها دارای مخزن بوده و همین موضوع سبب شده که آب با فشار ثابت در اختیار کاربر قرار گیرد، البته استفاده از فیلتر پست کربن برای حفظ کیفیت آب درون مخزن بسیار توصیه می شود. همچنین در برخی از مدل های دستگاه های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس پمپ و قطعات برقی حذف شده که در مکان هایی که فشار آب مناسب می باشد نیز به راحتی قابل استفاده است. دستگاه های تصفیه کننده آب به روش اسمز معکوس پساب نیز تولید می کنند، به همین دلیل در آنها دو خروجی یکی برای خروج آب تصفیه شده و دیگری برای خروج پساب تعبیه شده است.

ویژگی های یک دستگاه تصفیه آب ایده آل یا بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی:

عملکرد بالا در تصفیه: دستگاه تصفیه آب باید بتواند ذرات معلق، باکتری‌ها، ویروس‌ها، شیمیایی‌ها، مواد آلی و سایر آلودگی‌های موجود در آب را به طور موثر حذف کند.
نوع فناوری تصفیه: در میان روش ها و سیستم های مختلف تصفیه آب، فناوری اسمز معکوس بهترین و کامل ترین سیستم برای تصفیه آب می باشد.
حفظ عناصر معدنی مفید: در حین فرایند تصفیه، برخی از دستگاه‌ها ممکن است عناصر معدنی مفید مانند کلسیم و منیزیم را هم از آب حذف کنند. در نتیجه، انتخاب یک دستگاه تصفیه آب که علاوه بر حذف آلودگی‌ها، عناصر معدنی را حفظ کند، می‌تواند مفید باشد. برخی از دستگاه‌ها از فیلترهای خاص مانند فیلترهای مواد معدنی برای این منظور استفاده می‌کنند.
سرعت و ظرفیت تصفیه: ظرفیت تصفیه آب در هر ساعت یا روز، سرعت جریان آب و نیازهای مصرف خانواده شما باید با دستگاه تصفیه آب هماهنگ باشد. بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که بتواند تقاضای مصرف آب شما را برآورده کند.
صرفه‌جویی در آب و انرژی: دستگاهی که از آب کمتری برای تصفیه استفاده کند و در عین حال مصرف انرژی کمی داشته باشد، می‌تواند به عنوان به صرفه‌ترین گزینه مورد استفاده قرار گیرد.