کربن ماده ای است که سابقه ای طولانی برای جذب ناخالصی ها دارد. فیلتر کربن فعال یا کربن اکتیو از تکه های بسیار ریز کربن تشکیل شده است که به شکل بلوک های متخلخل کنار یکدیگر قرار گرفته اند. فقط یک گرم کربن فعال می تواند سطحی معادل 5000 تا 30000 فوت مربع داشته باشد. این سطح به خوبی می تواند آلاینده ها و سایر مواد را به خود جذب کند.

 

کاربرد فیلتر کربن فعال در دستگاه تصفیه آب

فیلتر کربن اکتیو از جمله فیلترهای مهمی است که برای تصفیه هوا و آب در مصارف خانگی و صنعتی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. در دستگاه تصفیه آب هنگامی که آب از این فیلتر عبور می کند، ناخالصی ها و مواد شیمیایی را در فیلتر باقی می گذارد و آب خالص تری از آن خارج می شود.

کربن فعال معمولا از پوسته نارگیل یا گردو تهیه می شود و در دو نوع کربن فعال پودری و کربن بلاک عرضه می شود. در دستگاه تصفیه آب در کنار این فیلترها، از فیلترهای قدرتمند دیگری مانند ممبران نیز استفاده می شود تا از سلامت کامل آب اطمینان حاصل شود.

 

موادی که فیلتر کربن اکتیو از آب حذف می کند

تصفیه خانه های شهری تا حد زیادی از آلودگی آب را از بین می برند اما ممکن است برخی از آلاینده ها به خوبی تصفیه نشوند یا در حین انتقال وارد آب شوند.

فیلتر کربن فعال 81 ماده شیمیایی شناخته شده را بطور کامل از آب حذف می کند و بر روی 30 ماده دیگر تاثیر زیادی می گذارد و تاثیرش بر 20 ماده، متوسط است.

این فیلتر قادر است تا کلر و مشتقات آن، هالومتان، بنزن، رادون، سموم شیمیایی، برخی از فلزات سنگین و طعم و رنگ بد آب را از بین ببرد.

زلال آب

جهت خرید انواع فیلتر کربن فعال از فروشگاه زلال آب به عنوان یکی از باسابقه ترین فعالان حوزه ی تصفیه آب شیراز به لینک روبرو مراجعه فرمایید>>خرید فیلتر کربن فعال

موادی که فیلتر کربن اکتیو قادر به تصفیه آن ها نیست

فیلتر کربن فعال برخی از مواد و ناخالصی های موجود در آب را نمی تواند حذف کند و این آلاینده ها از فیلتر رد می شوند. هرچند فیلترهای بعدی آن ها را از بین می برند. اما چه موادی توسط کربن فعال فیلتر نمی شوند؟

آرسنیک

آرسنیک معمولا در آب های زیرزمینی که منابع آب شرب هستند یافت می شود. این ماده بسیار سمی و برای بدن خطرناک است. فیلتر کربن فعال 30 تا 70 درصد آرسنیک موجود در آب را از بین می برد اما مقداری از آن همچنان در آب باقی می ماند که در فیلترهای بعدی حذف می شود.

آلاینده های میکروبیولوژیک

این نوع آلاینده ها یکی از مسائلی هستند که کشورهای کمتر توسعه یافته با آن دست به گریبانند. بیماری های شدید دستگاه گوارش مانند اسهال از اثرات وجود ویروس ها و باکتری های مضر در آب شرب است. این مواد توسط فیلتر کربن فعال از بین نمی روند اما فیلتر کربن بلاک می تواند به خوبی مانع آن ها شود.

سرب

در خانه های قدیمی که در ساخت لوله های آب آن ها از سرب استفاده شده است به دلیل فرسودگی امکان آلوده شدن آب شربشان با سرب وجود دارد. سرب یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماری سرطان است. فیلترهای کربن فعال قادر به تصفیه سرب نیستند. هرچند فیلتر کربن بلاک می تواند به خوبی این کار را انجام دهد.

 

جامدات حل شده در آب

مواد معدنی غیر مفید، نمک، فلزاتی مانند آهن و سایر جامداتی که در آب حل شده اند توسط فیلتر کربن فعال حذف نمی شوند.