بیش از 100 سال است که از کلر برای ضدعفونی کردن آب استفاده می شود و تا سال های اخیر هیچ مشکلی در این باره گزارش نشده بود. کلر قادر است تا باکتری ها، میکروب ها و میکروارگانیسم های مضر موجود در آب را از بین ببرد. استفاده از کلر در آب در قرن گذشته باعث حفظ جان بسیاری از مردم در مقابل بیماری هایی چون وبا، حصبه، یرقان و در نهایت جلوگیری از مرگ آن ها شده است.

اما اخیرا دانشمندان به مسائلی درباره زیان های مصرف کلر در آب دست پیدا کرده اند. اثرات جانبی مضر کلر به طور مستقیم از این ماده ناشی نمی شوند بلکه واکنش کلر با سایر مواد شیمیایی موجود در آب باعث بوجود آمدن ترکیب های خطرناکی چون کلروفوم، تری هالومتان ها و اسیدهای هالوسیتیک می شود. این مواد ممکن است در مواردی باعث بروز سرطان شوند.

مضرات کلر برای بدن انسان

تحقیقات سازمان حفاظت زیست محیطی آمریکا نشان می دهد که مصرف کلر ارتباط مستقیمی با سرطان ندارد اما پیوند بسیار کوچکی با سرطان های مثانه، رکتوم و کلون می توان برای کلر موجود در آب متصور شد.

امروز محققان کشف کرده اند که کلر می تواند از طریق پوست جذب بدن شود. بنابراین هنگام استحمام با آب حاوی کلر، مقادیر زیادی از این ماده وارد بدن می شود چرا که میزان جذب آن در هنگام تماس پوستی از زمان شرب بیشتر است. همچنین از آنجا که کلر زودتر از آب تبخیر می شود، حین استحمام با آب گرم ممکن است گاز کلر (کلروفوم) از طریق دستگاه تنفسی به طور مستقیم وارد جریان خون شود. این گاز می تواند آسیب هایی جدی به ریه ها و سیستم گردش خون وارد کند.

همچنین باید توجه داشت که کلر، میکروارگانیسم های موجود در آب را حذف نمی کند بلکه تنها آن ها را می کشد. لاشه ی این موجودات می تواند منبع تغذیه ای برای سایر انگل ها چه درون آب و چه درون بدن انسان باشد.

آیا مصرف کلر می تواند باعث ریزش مو و خشکی پوست شود؟

کلر موجود در آب برای سلامت مو مناسب نیست. اثرات کلر بر روی مو شامل آسیب دیدگی، ریزش و کم پشتی زودرس مو است. کلر یک عامل سفیدکننده و چربی زدا است. در نتیجه وقتی پوست صورت و موها با آب حاوی کلر تماس پیدا کند باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست و مو، و در نتیجه خشکی آن ها می شود.

حمام کردن با آب حاوی کلر ممکن است باعث شوره سر و خشک و سفت شدن موها شود. همچنین عامل سفیدکننده کلر باعث از بین رفتن رنگدانه های ملانین موجود در مو و در نتیجه از بین رفتن رنگ موها می شود. بنابراین استفاده مکرر از آب کلردار برای استحمام ممکن است منجر به تغییر رنگ مو و ریزش آن ها شود.

حذف کلر آب با استفاده از دستگاه تصفیه آب

بهترین روش برای حذف کلر از آب چه برای آشامیدن و چه برای استحمام، استفاده از یک تصفیه کننده ی آب است. دستگاه تصفیه آب علاوه بر فیلتر آلاینده های مختلف آب و ضدعفونی کردن آن، قادر است تا کلر موجود در آب را نیز تصفیه کند. فیلترهای به کار رفته در این دستگاه ها اجازه ی عبور هیچ ماده ای جز مولکول های آب را نمی دهند.برخی از دستگاه های تصفیه آب خانگی با برخورداری از فیلترهای مواد معدنی، مواد مورد نیاز برای بدن انسان را به مقدار لازم وارد آب می کنند.