فیلتر کربن فعال از دیرباز به علت خاصیت جذب بسیار بالای ناخالصی های موجود در سیالاتی نظیر آب و هوا به طور ویژه ای در صنعت تصفیه آب و تصفیه هوا مورد استفاده قرار گرفته است. ماده ای با قدرت تصفیه کنندگی بالا و در عین حال ارزان که آن را از سایر مواد جاذب ناخالصی متمایز نموده است. در واقع کربن به علت ساختار مولکولی خاص، سطح تماس بالایی با سیالات دارد که به آن قدرت تصفیه کنندگی بالایی بخشیده است. اما اگر میخواهید بدانید که عملکرد کربن فعال موجود در فیلتر تصفیه آب چگونه است، خواندن ادامه این مطلب خالی از لطف نخواهد بود.

کاربرد کربن فعال

  •  کربن فعال موجود در فیلتر تصفیه آب از لحاظ توانایی حذف آلاینده ها، بو و مزه نامطبوع در آب بسیار معجزه آسا است.
  • فیلترهای کربن فعال دارای ذرات ریز کربن هستند که به دو صورت دانه ای یا پودری وجود دارند و قابلیت تخلخل بالایی دارند.
  • جالب است بدانید که فقط یک گرم کربن فعال دارای سطحی بین 500 تا 3000 متر مربع می باشد یعنی 4گرم از آن چیزی معادل یک زمین فوتبال است.
  • در حقیقت این سطح وسیع، توانایی فوق العاده ای به کربن فعال برای جذب آلاینده ها و سایر مواد شیمیایی می دهد. سطح وسیع کربن فعال قادر به حذف آلاینده هایی با اندازه های مختلف (بین 0.5 تا 50 میکرون) می باشد.

کربن فعال (Activated Carbon) یک ماده بسیار قوی می باشد که به منظور کاهش و از بین بردن کلر و همچنین طعم و بوی نامناسب آب به کار می رود. لازم به ذکر است یکی از رایج ترین ماده ای که به طور معمول بمنظور ضدعفونی کردن آب در دستگاه های تصفیه آب خانگی مورد استفاده قرار می گیرد، “کلر” است. کلر علابه بر اینکه از خاصیت ضدعفونی کنندگی بالایی برخوردار است، میتواند باعث ایجاد مواد و محصولات جانبی در آب شود که برای سلامتی انسان مضر و حتی سرطان زا می باشد.

اثر بخشی کربن های فعال به چه عواملی بستگی دارد؟

اثر بخشی کربن های فعال به میزان جریان ورودی و درجه حرارت آب بستگی دارد که میزان آن به روی فیلتر کربن فعال که جهت تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرند، درج می شود. اما به طور کلی بیشترین اثر بخشی کربن های فعال در فشار مناسب(فشار آب لوله کشی شهری) و آب سرد(کمتر از 45 درجه سانتی گراد) خواهد بود. کربن فعال به کار رفته در فیلترهای تصفیه آب عموما از پوسته میوه ها نظیر نارگیل یا زغال سنگ (آنتراسیت) ساخته می شوند و به فروش می رسند.

حذف کلر از آب توسط فیلترهای کربنی

بر اساس آخرین آزمایشات صورت گرفته، اثرات مخرب حدود 133 ماده شیمیایی توسط کربن فعال حذف یا کاهش می یابد. کربن فعال محدود به این 133 ماده شیمیایی نبوده و محدودیت آزمایشات این مقدار را اعلام نموده است. البته آلاینده هایی نیز وجود دارند که توسط کربن فعال حذف نمی گردند.

طبق استاندارد EPA(the Environmental Protection Agency in the United States) آژانس حفاظت از محیط زیست ایلات متحده، کربن فعال به کار رفته در فیلترهای تصفیه آب تمامی 32 آلودگی آلی شناخته شده نظیر کلر و مشتقات آن مانند تری هالومتان ها را حذف می نماید. علاوه بر آن تمامی آفت کش ها و علف کش های موجود در آب را نیز تصفیه می نماید. شناخت تمامی ناخاصی های موجود در آب امری مشکل است. از این رو باید تمرکز اصلی خود را در شناخت ناخالصی هایی که سبب آلودگی و بیماری می شوند، قرار دهیم. بیشترین نگرانی در خصوص آب آشامیدنی وجود کلر و تری هالومتان ها به عنوان یکی از موثرترین مواد در ایجاد سرطان است که توسط کربن فعال حذف می گردد. مهمترین موارد استفاده از فیلترهای کربنی، بمنظور حذف کلر از آب است. که این فرآیند توسط فیلترهای کربنی در طی یک واکنش شیمیایی صورت می پذیرد که در این فرآیند کلر موجب اکسید شدن کربن شده و در ادامه میزان کلر کاهش پیدا می کند:

Cl2 + H2O + C*  → 2HCl + C*O

 

جنس کربن فعال

فرآیند تولید کربن فعال بوسیله فرآوری مقدار بالایی از مواد طبیعی که حاوی کربن می باشند انجام می شود. کربن فعال معمولاً بر پایه سه ماده اصلی تولید می شود:

  • زغال
  •  چوب
  • پوست نارگیل (یا گردو و یا هسته های بعضی از میوه ها مانند هلو)

این مواد پس از گرمادهی یا هوادهی، از تخلخل و جذب سطحی بسیار بالایی برخوردار شده و در مصارف گوناگونی از جمله دستگاه تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد.

روش کار کربن فعال موجود در فیلتر تصفیه آب

به طور کلی عمل تصفیه آب بوسیله کربن فعال با روش جذب سطحی (adsorption) انجام می شود. فرآیند تولید کربن فعال به روشی انجام می شود که تخلخل و جذب سطحی بسیار بالایی در دانه های آن به وجود می آید. در واقع کلر و مواد آلی نیز به همان شیوه که ذرات به سطح چسبناک می چسبند، جذب سطح کربن فعال می شوند. لازم به ذکر است که تخلخل و حفره های بسیار ریزی در کربن فعال وجود دارد. هر چه این حفره ها ریزتر باشند، از قدرت جذب سطحی بالاتری نیز برخوردار خواهند بود. به طوری که هر یک گرم کربن فعال، سطحی بیش از 500 متر مربع برای جذب در بر میگیرد.

 برخی از محتویات آب توسط کربن های فعال در فیلترهای تصفیه از بین نمی روند.از جمله؛

  • جامدات حل شده شامل مواد معدنی، نمک یا فلزاتی مثل آهن که جزو آلاینده ها نیستد.
  • اکثر آلایند های میکروبیولوژیکی شامل کیست ها، کولیوم و باکتری ها
  • آلاینده های معدنی مانند سرب، آرسنیک و آزبست
  • رادیونوکلئید (البته اثرات آن توسط کربن فعال کاهش می یابد اما به طور کل از بین نمی رود)

ذکر این نکته ضروری است که کربن فعال، مواد معدنی آب (خواه مفید، خواه مضر) را حذف نمی کند و در نتیجه اثری بر میزان سختی آب نخواهد گذاشت، بنابراین مطالبی که از سوی برخی فروشندگان در مورد اثر گذاری آن بر سختی آب مطرح می گردد، واقعیت ندارد.

کربن فعال موجود در فیلتر تصفیه آب تکنولوژی درخشانی برای تصفیه آب است و بسیاری از آلایند های موجود در آب را حذف می نماید اما باید تمامی قابلیت ها و محدودیت های آن نیز مورد بررسی قرار گیرد.

درصورتیکه قصد خرید محصولات شرکت زلال را در شیراز یا سایر استان ها و شهرستان های کشور دارید می توانید به سایت ما به آدرس www.zolalab24.com  مراجعه نموده و در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهام با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید.